انگلیس: برنامه‌ای برای ارسال هواپیمای جنگی به اوکراین در کوتاه مدت نداریم

لندن – ایرنا – وزیر دفاع انگلیس به‌رغم درخواست‌های مکرر اوکراین از غرب برای دریافت هواپیمای جنگی در نبرد با روسیه گفت که این کشور برنامه‌ای برای تجهیز نظامی کی‌یف در کوتاه مدت ندارد.

به گزارش ایرنا، «بن والاس» روز جمعه در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای افزود: تنها چیزی که در این جنگ یاد گرفتم این است که شما نمی توانید چیزی را در آن حکم و یا رد کنید.

وی افزود که انگلیس باید هنگام اهدای سلاح به اوکراین اطمینان حاصل کند که آموزش و توانایی های همراه آن را ارائه می‌کند. اما هنگامی که صحبت از جت های جنگنده می شود، این به معنای اعزام «صدها نفر» به اوکراین است و غرب قرار نیست در این مقیاس نیرو به اوکراین اعزام کند.

اوکراین ماه‌هاست که از غرب می‌خواهد جت‌های جنگنده بفرستد، اما تاکنون هیچ کشوری با تامین آنها موافقت نکرده در عوض تانک و خودروهای زرهی ارسال کرده است.

وزیر دفاع انگلیس در پاسخ به سوالی درباره وضعیت انبار مهمات این کشور که گفته می‌شود بر اثر کمک به اوکراین خالی شده است عنوان کرد که دولت برنامه هایی برای افزایش تولید مهمات دارد و در عین حال سفارش‌هایی را هم برای خرید تسلیحات جدید ثبت کرده است.

والاس همچنین درباره ادعای آمریکا در خصوص تدارک چین برای ارسال سلاح به روسیه هم مدعی شد که اگر این مساله صحت داشته باشد، «کمکی به صلح در اوکراین نمی‌کند. در عین حال اطمینان دارم که چین خواستار پایان جنگ در اوکراین است و می‌داند که رفتار مسکو بی‌ثبات کننده است».

به گزارش ایرنا، مسکو که از تابستان سال گذشته نسبت به اعمال نفوذ پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به مرزهای غربی روسیه هشدار داده و آن‌را تهدیدی برای امنیت خود معرفی کرده بود، سرانجام در پی نادیده گرفتن دغدغه های امنیتی خود از سوی غرب و به ویژه آمریکا در ۵ اسفند ۱۴۰۰ به اوکراین حمله برد.

طی این مدت کشورهای عضو ناتو از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و اکنون با تجهیز اوکراین به سلاح های پیشرفته تر و سنگین تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

کرملین طی این مدت بارها به غرب به سرکردگی آمریکا نسبت به تحویل تسلیحات پیشرفته به اوکراین هشدار داده و آنرا عبور از خطوط قرمز خود اعلام کرده، اما کشورهای عضو ناتو با نادیده گرفتن این هشدارها به تجهیز اوکراین و تحریک روسیه ادامه می‌دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha