۵ اسفند ۱۴۰۱، ۲۲:۰۹
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85039562
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

اوکراین خواستار تصویب طرح صلح ۱۰ ماده ای زلنسکی در سازمان ملل شد

نیویورک – ایرنا- دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین از کشورهیا جهان خواست تا طرح صلح ۱۰ ماده ای ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری این کشور را که به گفته او با قطعنامه سازمان ملل برای خروج روسیه از این کشور مطابقت دارد، تصویب کند.

به گزارش ایرنا، دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین روز جمعه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل که به مناسبت سالگرد جنگ اوکراین در نیویورک و در سطح وزرای خارجه برگزار شد، افزود: هدف طرح صلح زلنسکی، بازگرداندن حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین در داخل مرزهای شناخته شده بین‌المللی آن همگام با منشور سازمان ملل است که همه ما متعهد به احترام و حمایت از آن هستیم.

وزیر خارجه اوکراین به شورای امنیت سازمان ملل گفت که هرگونه پیشنهاد صلح جدید باید همسو با خواسته های مطرح شده از سوی مجمع عمومی باشد.

وزیر خارجه اوکراین خطاب به روسیه گفت: آیا فکر می کنید اقدامات شما فراموش خواهد شد؟ شما  محاکمه خواهید شد. شما شهادت خواهید داد که با تمام توان از تهاجم حمایت کردید و چگونه از دستورات پیروی کردید.

کولبا خطاب به روسیه ادامه داد:  شما فکر می کنید که جهان از حمایت از اوکراین خسته خواهد شد؟ این حمایت فقط قوی تر خواهد شد.

اعتراض روسیه به رویه شورای امنیت درباره اوکراین

قبل از سخنان وزیر خارجه اوکراین در نشست شورای امنیت، واسیلی نبنزیا سفیر روسیه اعلام کرد موافقت با سخنرانی وزیر امور خارجه  اوکراین به عنوان نخستین اظهار نظر، نقض رویه سازمان ملل است.

 نبنزیا به یان بورگ، وزیر امور خارجه مالت که ریاست نشست شورای امنیت  را بر عهده داشت، گفت: به شما هشدار می دهم، شما رویه ای ایجاد کرده اید  که در آن به نمایندگان اوکراین در شورای امنیت امتیازی داده می شود که سایر نمایندگان از آن بهره مند نیستند.

سفیر روسیه در سازمان ملل افزود: آنچه امروز شاهد آن هستیم، تلاش دیگری برای اعطای حقوق خاص  به گروهی از کشورها  است، زیرا اتحادیه اروپا، اوکراین را ترجیح می دهد و این بخشی از پروژه ژئوپلیتیک است.

به گزارش خبرنگار ایرنا از نیویورک، مجمع عمومی سازمان ملل در سالگرد جنگ اوکراین و پس از دو روز بحث و رایزنی به قطعنامه ای رای داد که خواستار خروج فوری و بدون قید و شرط نیروهای نظامی روسیه از خاک اوکراین و توقف درگیری ها شده است.

در یازدهمین نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل که به درخواست اوکراین و غرب تشکیل شد، قطعنامه ای در مورد صلح در اوکراین و خروج نیروهای روسیه در دو روز به بحث و بررسی گذاشته شد که این قطعنامه با ۱۴۱ رای موافق، هفت رای مخالف و ۳۲ رای ممتنع عصر پنجشنبه به وقت محلی (۴ اسفند ۱۴۰۲- ۲۳ فوریه ۲۰۲۳ )  تصویب شد.

جمهوری اسلامی ایران، چین، کوبا، پاکستان، هند ، ویتنام، زیمباوه، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان، اوگانادا، توگو، آفریقای جنوبی، سودان، سریلانکا، نامیبیا، اتیوپی ، بنگلادش و الجزایر از جمله کشورهایی بودند که  به این قطعنامه رای ممتنع دادند و کشورهای روسیه، سوریه، بلاروس، نیکاراگوئه، مالی ، اریتره و کره شمالی به این قطعنامه رای مخالف دادند.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha