۵ اسفند ۱۴۰۱، ۲۲:۴۵
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85039570
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چین: آماده ایفای نقش سازنده در کاهش تنش در اوکراین هستیم

نیویورک – ایرنا- معاون سفیر چین در سازمان ملل اعلام کرد پکن اماده ایفای نقش سازنده در کاهش تنش در اوکراین است.

دای بینگ معاون سفیر چین در سازمان ملل به شورای امنیت گفت: ما همیشه بر اساس موضوع، موضعی عینی و بی‌طرفانه اتخاذ کرده‌ایم.

این مقام دولت پکن افزود: آماده‌ایم تا به ایفای نقش مسئولانه و سازنده در کاهش تنش ها و حل بحران ادامه دهیم.

وزارت خارجه چین روز جمعه از طرح ۱۲ ماده‌ای خود برای صلح در اوکراین که شامل آتش‌بس و پایان تحریم‌های غرب علیه روسیه است، رونمایی کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از آسوشیتدپرس، چین در این طرح بر آغاز گفت‌وگوهای صلح میان مسکو و کی‌یف، آتش‌بس، پایان تحریم‌های غرب علیه روسیه، اتخاذ تدابیری برای تضمین امنیت تاسیسات هسته‌ای، ایجاد گذرگاه‌های بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان و گام‌هایی در راستای تضمین صادرات غلات تاکید کرده است.

طرح صلح چین همچنین بر مواضع این کشور مبنی بر «تضمین موثر حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی» همه کشورها تاکید و خواستار پایان «ذهنیت جنگ سرد» شده است.

پکن همواره بر بی‌طرفی در قبال جنگ اوکراین تاکید کرده اما در عین حال گفته که روابط چین با روسیه «هیچ محدودیتی» نخواهد داشت.

چین از ارسال تسلیحات به اوکراین انتقاد و آن را «دمیدن بر آتش» جنگ توصیف کرده است.

به گزارش ایرنا، جوسپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در مقر سازمان ملل در نیویورک افزود: طرح صلح چین اعلام مواضع این کشور است که از آغاز جنگ آنها را تکرار کرده و یک طرح صلح نیست. یک طرح صلح باید قابل اجرا باشد و بتوان با آن درگیری ها را متوقف کرد.

بورل تصریح کرد: از نظر من، چین باید به کی یف سفر کند تا پیشنهادات آن معتبر در نظر گرفته شود و این کشور متهم به یکجانبه گرایی نشود.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود که موضع چین مهم است اما نمی توان مهاجم و قربانی تهاجم را به صورت مساوی در نظر گرفت.

بورل ادامه داد: اکثر کشورهای عضو سازمان ملل خواهان عقب نشینی کامل نیروهای روسیه برای توقف درگیری ها و احترام به تمامیت ارضی اوکراین هستند.

پیشنهاد چین برای توقف درگیری‌ها، آتش‌بس و از سرگیری گفتگوهای مستقیم میان روسیه و اوکراین که در قالب یک سند ۱۲ ماده‌ای از سوی وزارت خارجه چین منتشر شده با واکنش‌های متفاوت غرب روبرو شده است.

بلومبرگ در گزارشی این پیشنهاد را مداراجویانه برای روسیه قلمداد کرده و مدعی شده است که درخواست چین از شانس کمی برای جلب حمایت گسترده در غرب برخوردار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha