۵ اسفند ۱۴۰۱، ۲۳:۱۲
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85039578
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

سفیر روسیه: هدف ما هرگز نابودی اوکراین نبوده است/از طرح چین استقبال می‌کنیم

نیویورک – ایرنا- سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت با تاکید بر اینکه هرگز هدف مسکو نابودی اوکراین نبوده است، گفت که از طرح صلح چین استقبال می کنیم.

به گزارش ایرنا، واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی در نشست شورای امنیت در سطح وزاری خارجه به مناسبت سالگرد جنگ اوکراین افزود: هرگز هدف روسیه نابودی اوکراین نبوده و ادعاها در این خصوص دروغ است.

سفیر دولت ولادیمیر پوتین ادامه داد: در هفته اخیر ادعاهایی مبهم مطرح شد مبنی بر اینکه که اگر روسیه عملیات رزمی را متوقف کند، جنگی رخ نخواهد داد و اگر اوکراین این کار را انجام دهد، این کشور نابود خواهد شد.

وی گفت: این یک دروغ مطلق است. به من بگویید از کجا، چه زمانی و از چه کسی شنیده اید که هدف عملیات نظامی ما نابودی اوکراین است؟ ما هرگز چنین اهدافی را اعلام نکرده ایم.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: روسیه آماده گفتگو در مورد اجرای صلح آمیز هدف عملیات نظامی ویژه خود در اوکراین است و هیچ گزینه دیگری قابل قبول نیست.

سفیر روسیه افزود: ما بارها اعلام کرده ایم که آماده گفت‌وگو در مورد چگونگی دستیابی به هدف عملیات نظامی ویژه ما به صورت مسالمت‌آمیز هستیم. طبیعتاً طرح های مبتنی بر سناریوهای دیگر مورد بررسی قرار نخواهند گرفت.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل ادامه داد: مسکو از طرح صلح چین استقبال می کند. ما از تلاش‌های صادقانه در راه صلح، مانند پیشنهاد چین استقبال می‌کنیم.

وزارت خارجه چین روز جمعه از طرح ۱۲ ماده‌ای خود برای صلح در اوکراین که شامل آتش‌بس و پایان تحریم‌های غرب علیه روسیه است، رونمایی کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از آسوشیتدپرس، چین در این طرح بر آغاز گفت‌وگوهای صلح میان مسکو و کی‌یف، آتش‌بس، پایان تحریم‌های غرب علیه روسیه، اتخاذ تدابیری برای تضمین امنیت تاسیسات هسته‌ای، ایجاد گذرگاه‌های بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان و گام‌هایی در راستای تضمین صادرات غلات تاکید کرده است.

طرح صلح چین همچنین بر مواضع این کشور مبنی بر «تضمین موثر حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی» همه کشورها تاکید و خواستار پایان «ذهنیت جنگ سرد» شده است.

پکن همواره بر بی‌طرفی در قبال جنگ اوکراین تاکید کرده اما در عین حال گفته که روابط چین با روسیه «هیچ محدودیتی» نخواهد داشت.

چین از ارسال تسلیحات به اوکراین انتقاد و آن را «دمیدن بر آتش» جنگ توصیف کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha