۶ اسفند ۱۴۰۱، ۹:۵۳
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 85039779
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پافشاری بایدن بر عدم ارسال اف ۱۶ به اوکراین در کنار رد پیشنهاد صلح چین

تهران – ایرنا - جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در گفت و گوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی ای بی سی ضمن پافشاری بر ضرورت نداشتن ارسال جنگنده های اف ۱۶ به اوکراین در شرایط فعلی، هشدار داد که در صورت کمک نظامی چین به روسیه، شرکت های آمریکایی از این کشور نیز خارج خواهند شد.

به گزارش ایرنا، با وجود اصرار مقام های اوکراینی، بایدن شب گذشته (۵ اسفند) گفت که آمریکا "فعلاً" جنگنده های مذکور را به این کشور ارسال نمی کند و ارتش آمریکا معتقد است که همسایه غربی روسیه در حال حاضر به کمک های مهمتری نیاز دارد.

بایدن گفت: ما اقلامی را که به باور ارتش، اوکراین در حال حاضر به آنها نیاز دارد، ارسال می کنیم. اوکراین به تانک، توپخانه، پدافند هوایی و راکت انداز پیشرفته "هایمارس" نیاز دارد.

رئیس جمهور آمریکا همچنین تهدید کرد در صورتیکه چین سلاح های مرگبار به روسیه ارسال کند تا علیه اوکراین استفاده شود، واشنگتن واکنش نشان خواهد داد. وی با این حال و بر خلاف هشدار مقام های دولتی پیش بینی کرد که پکن دست به چنین اقدامی نزند.

بایدن درمورد واکنش احتمالی واشنگتن، به صورت تلویحی تحریم های اعمال شده بر دیگر کشورهای حامی روسیه را مطرح کرد و گفت: (در مورد چین نیز) همانند کشورهای دیگری که از خط قرمز ما عبور کردند، واکنش نشان خواهیم داد. به بیان دیگر ما تحریم های سختی بر هر کشوری که چنین کرد، اعمال کرده ایم.

رئیس جمهوری آمریکا با ذکر جزئیات گفت و گوی تابستان امسال با همتای چینی خود درمورد پیامدهای اقتصادی کمک به روسیه گفت: ۶۰۰ شرکت آمریکایی، از مک دونالد گرفته تا (غول نفتی) اکسان، روسیه را ترک کردند. اگر شما با حمایت از قساوتی که در جریان است درگیر چنین بی رحمی ای شوید، با چنان پیامدی مواجه خواهید شد.

وی "طرح صلح" پیشنهادی چین را رد کرد و گفت: من در این طرح چیزی ندیدم که نشان دهد در صورت پیگیری آن، کشور دیگری به غیر از روسیه از آن سود خواهد برد.

بایدن افزود: این ایده که چین در مورد نتیجه این جنگی که کاملاً برای اوکراین ظالمانه است مذاکره کند، اصلاً منطقی نیست.

وی در این گفت و گو بار دیگر بر نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ تاکید کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha