در جشنواره «۱۰۰» سینمای نیورئالیستی ایتالیایی جایی ندارد

تهران- ایرنا- دبیر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی «فیلم ۱۰۰» گفت: در این رویداد سینمای نیورئالیستی ایتالیایی جایی ندارد؛ نمی‌خواهم نام این فیلم‌ها را سیاه‌نما بگذارم اما به نظرم این‌ها نامشان همان سینمای نئورئالیستی ایتالیایی است.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا نشست خبری سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم ۱۰۰ پیش از ظهر امروز با حضور حمیدرضا جعفریان رییس شورای سیاستگذاری، یوسف منصوری دبیر، هادی فیروزمندی مدیر رسانه‌ای، محمد روح‌الامین مدیر هنری و الهه طاهایی مدیر بخش بین‌الملل این رویداد در سازمان سینمایی سوره برگزار شد.

در ابتدای این نشست هادی فیروزمندی مدیر رسانه‌ای سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ با اشاره به فعالیت های این جشنواره در ماه های اخیر بیان کرد: پس از برگزاری نشست خبری سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم ۱۰۰ در آبان ماه امسال مسیر حدودا شش ماهه ای را طی کردیم و پس از انتشار فراخوان و همراهی هنرمندان در بخش‌های مختلف به امروز رسیدیم که جشنواره در شرف برگزاری است.

پس از آن جعفریان مطرح کرد: اتفاقات بسیاری برای این جشنواره در سالهای اخیر افتاد و وقفه‌ای ۵ ساله داشتیم که برای خودمان هم پیش بینی نشده بود.

در ادامه تیزری از فعالیت‌های صورت گرفته دبیرخانه، این جشنواره به نمایش درآمد.

فیلمسازان جوان و نوجوان اقبال خوبی داشتند

رئیس شورای سیاستگذاری این جشنواره ادامه داد: امسال بیش‌ از آخرین دوره از جشنواره استقبال شد و بیش‌از ۴۵۰۰ اثر در بخش ملی و بین المللی به دبیرخانه رسیده و این نشان می‌دهد که فیلمسازان جوان و نوجوان علی رغم فضاسازی رسانه‌ای کار خودشان را انجام دادند و میل و علاقه خاصی در بین فیلمسازان جوان نقاط مختلف کشور وجود داشت که نویدبخش روزهای خوب برای سینمای ایران است.

وی با بیان اینکه بیشتر از نیمی از آثار از سایر مناطق و شهرها به جز پایتخت ارسال شده گفت: تلاش و همراهی و کمک فیلمسازان معتبر و اهالی شناخته شده را در پیچینگ و هیات انتخاب و داوری در کنار فیلمسازان جوان داشتم که به غنای جشنواره کمک کرد.

یوسف منصوری دبیر این جشنواره نیز گفت: ما سه بخش ملی، بین الملل و کودک و نوجوان داریم و درمجموع ۴هزار و ۶۲۲ اثر داشتیم که از بیش از بیست کشور دنیا ارسال شده است. تلاش ما این است که گام برداشتن بهتر و پیشرفت به سمت سینمای حرفه ای را برای فیلمسازان کوتاه مهیا کنیم.

وی افزود: طبق تفاهم نامه‌ای که با جشنواره فیلم اسلواکی داشتیم قرار شد سه اثر برگزیده این دوره از جشنواره در جشنواره فیلم اسلواکی به نمایش دربیاید که برای صاحبان اثر بسیار مهم است، چون علاوه بر کشور اسلواکی، در لهستان، جمهوری چک و بوسنی و هرزگوین هم به نمایش در می‌آید.

خواهرخواندگی با اسلواکی دستاورد تازه جشنواره فیلم ۱۰۰

منصوری توضیح داد: در این جشنواره اولین دوره پیچینگ فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای با حضور سرمایه‌گذاران دولتی و خصوصی برگزار می‌شود که از آن هم استقبال شده است، به نحوی که هیأت داوران در روزهای آخر به چالش افتاده بودند. از سوی دیگر تفاهم‌نامه‌ای با جشنواره اسلواکی داریم که یک خواهرخواندگی به حساب می‌آید و اتفاقات خوبی در قالب آن رخ خواهد داد. مثلاً سه فیلم برتر جشنواره ۱۰۰، مستقیم به بخش رقابتی جشنواره اسلواکی راه پیدا می‌کنند که این امتیاز برای بچه‌هایی که دوست دارند آثار خود را به صورت بین‌المللی پرزنت کنند، اتفاق مبارکی است.

دبیر سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم ۱۰۰ با اشاره به اینکه مکان اختتامیه این دوره از جشنواره ۱۰۰ تالار ایوان شمس است درباره اهمیت این رویداد بیان کرد: اگر برویم کتاب‌های سال‌های گذشته جشنواره را مرور کنیم به اسم‌هایی می‌خوریم که حالا برای خود در سینما تبدیل به برند شده‌اند. کارگردان‌هایی مانند نرگس آبیار، سعید روستایی، حسین دارابی و … جزو افرادی بودند که پیش از این آثاری در جشنواره ۱۰۰ داشته‌اند و این اتفاق بسیار خوبی است. تمرکز ما این است که بتوانیم دست بچه‌ها را در دست سرمایه‌گذاران بگذاریم.

وی گفت: خروجی جلسات ما این شد که در بخش ملی ۱۸۱ اثر را پذیرفتیم که ۹۷ اثر در بخش مسابقه و ۸۴ فیلم برای اکران (خارج از مسابقه) است. در بخش کودک و نوجوان ۷۶ اثر را پذیرفته‌ایم. در این بخش سختگیری شده است، از این منظر که ما آثاری را برای کودک و نوجوان می‌خواستیم نه درباره آن‌ها. از این بین ۳۵ فیلم در بخش مسابقه حضور خواهند داشت.

منصوری درباره فیلم‌های اقتباسی خاطرنشان کرد: ما در جشنواره صد، بنای تولید اثر نداریم. ما محفلی را فراهم می‌کنیم تا علاقه‌مندان به فیلمسازی امکان طی مسیر را داشته باشند ما متولی تولید اثر نیستیم ولی این دغدغه که باید ارتباطی بین سینما و کتاب برقرار شود را قبول دارم. از این ایده استقبال می‌کنیم که طی سالیان آینده با متولیان کتاب در سینما ارتباط برقرار کنیم اما ما در جشنواره «۱۰۰» می‌توانیم در آینده درباره آن کارگاه برگزار کنیم آن هم اگر راه‌حل آن مشخص باشد. ما جایزه‌ای به نام بخش اقتباس نداریم و طبق آنچه در فراخوان اعلام کردیم عمل می‌کنیم.

در جشنواره «۱۰۰» سینمای نیورئالیستی ایتالیایی جایی ندارد

دبیر جشنواره فیلم ۱۰۰ درباره سرمایه‌گذاری بر روی فیلم‌ها هم بیان کرد: در این بخش محدودیت وجود ندارد. ما این موضوع را از دو طریق پیگیری می‌کنیم که یکی همان رویداد پیچینگ است. در این رویداد جدا از کارگاه‌هایی که داشتیم برای دوستان جلساتی هم برگزار می‌شود، طی تفاهم‌نامه‌هایی که داشته‌ایم انجمن سینمای جوان و شبکه‌های تلویزیونی به سرمایه‌گذاری روی تعدادی از آثار مکلف شده‌اند. انجمن سینمای جوان ۳ اعتبارنامه ساخت فیلم کوتاه تا سقف صد میلیون تومان در پیچینگ ارائه می‌کند و دو اعتبارنامه هم به فیلم‌های برگزیده از نگاه خودش اعطا می‌کند تا سازندگان آن آثار بتوانند فیلم بعدی خود را بسازند. شبکه کودک و امید هم چهار اعتبارنامه ارائه می‌کند که یک اعتبارنامه تا سقف پنجاه میلیون تومان برای یک انیمیشن پذیرفته شده و یکی هم به اثر برتر به انتخاب داوران شبکه کودک داده می‌شود. هم‌چنین چند اعتبارنامه دیگر هم از سوی این شبکه در نظر گرفته شده است. شبکه نسیم هم اعتبارنامه‌هایی برای ساخت فیلم کوتاه در نظر گرفته است.

منصوری گفت: در جشنواره «۱۰۰» سینمای نیورئالیستی ایتالیایی جایی ندارد. نمی‌خواهم نام این فیلم‌ها را سیاه‌نما بگذارم. به نظرم این‌ها نامشان همان سینمای نئورئالیستی ایتالیایی است ویژگی خوبی که در پیچینگ این رویداد وجود دارد این است که چند ایرلاین خوب در آن حاضر هستند و نماینده آن شرکت‌های هواپیمایی در نشست‌ها حضور دارند که از ایده‌ها حمایت کنند. شرکت‌های صنعتی هم در این جلسه پیچینگ حاضر خواهند بود.

وی درباره انتخاب سینما ملت به‌عنوان محل برگزاری جشنواره بیان کرد: هر کدام از پردیس‌ها شرایط خود را دارند. بنا به مجموعه شرایط پردیس ملت، این سینما را انتخاب کردیم تا جشنواره محترمانه برگزار شود.

دبیر جشنواره فیلم ۱۰۰ درباره شعار این جشنواره بیان کرد: در تولیدات ارسالی امسال فیلم‌های خوبی دیدیم با این حال هیأت انتخاب ما معیارهای مختلفی را برای انتخاب یک اثر در نظر می‌گیرند. لزوماً به خاطر توجه به این شعار اثری را انتخاب نکردیم. آثاری که دیدم رویکرد «ایران عزیز ما» در آن هست آثار انتقادی هم بیشتر از اینکه غر بزند راه‌حل داده‌اند.

مهمانان خارجی هم در این دوره از جشنواره خواهیم داشت

در ادامه طاهایی اظهار داشت: آغاز کار ما در بخش بین‌الملل کمی تاخیر داشت اما از طریق چند پلتفرم مهم و معتبر جهانی توانستیم فراخوان بدهیم و فیلم پذیرفتیم. بالغ بر دو هزار اثر از ۱۲۷ کشور دنیا در این رویداد ثبت‌نام کردند حتی کشورهایی بودند که نام آشنا نبودند که خودمان غافلگیر شدیم. در نهایت به ۸۸ فیلم از ۳۱ کشور رسیدیم که شامل کشورهای مختلف است. ۳۹ اثر در بخش رقابتی و ۴۹ اثر در بخش نمایش حضور دارند. فیلم‌ها به دو زبان انگلیسی و فارسی زیرنویس شده‌اند. در کنار نمایش فیلم یک کارگاه تخصصی سینما هم داریم که استاد آن از کشور یونان به ایران می‌آید و در دو جلسه حضوری تدریس خواهد کرد. دبیر جشنواره اسلواکی هم در تهران حضور خواهد داشت که البته عضو هیات انتخاب هم هست.

وی تصریح کرد: فیلمسازان و مهمانان خارجی هم در این دوره از جشنواره خواهیم داشت.

روح‌الامین مدیر هنری این جشنواره هم بیان کرد: ما سعی کردیم یک شکل و بیان مینی‌مال در پوستر داشته باشیم. در طول این ماه‌ها درگیر گرافیک محیطی و محصولات تبلیغی بودیم یک جاه‌طلبی‌هایی هم داشتیم و می‌خواستیم کارهایی انجام بدهیم اما شرایط زمانی و تکنیکال این اجازه را به ما نداد ولی سعی کردیم این حال جوانانه و شیرین جشنواره فیلم کوتاه را داشته باشیم. دغدغه ما این بود که در فضای بین‌الملل چه قضاوتی از آن خواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha