۷ اسفند ۱۴۰۱، ۹:۲۱
کد خبرنگار: 1423
کد خبر: 85040228
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

بی‌بارانی آسمان ایلام به ۲۱ روز می‌رسد

۷ اسفند ۱۴۰۱، ۹:۲۱
کد خبر: 85040228
بی‌بارانی آسمان ایلام به ۲۱ روز می‌رسد

ایلام - ایرنا - ۲۱ بهمن ماه آخرین روزی بود که آسمان استان ایلام بارانی و نمناک شد و طی ۲ هفته اخیر دیگر بارش رحمت الهی و نزولات جوی در استان رخ نداده و طبق پیش‌بینی‌های کارشناسان هواشناسی این روند تا پایان هفته جاری همچنان ادامه خواهد داشت و عدم بارش باران به سه هفته می‌رسد.

به گزارش ایرنا، ۲ هفته است که آسمان زمستانی ایلام رنگ باران به خود ندیده و باوجود ابرناکی هوا اما بی‌بارانی آسمان نصیب مردم این استان از گنبد نیلوفری شده است.

استان ایلام طی سه سال اخیر ( ۹۹ تاکنون ) دچار خشکسالی عدیده‌ای شده است هرچند میزان بارش‌های امسال در مقایسه با سال قبل روند بهتری دارد اما همچنان گرفتار خشکسالی و کاهش دریافت نزولات جوی است.

در حال حاضر بیشترین بارش باران استان متعلق به شهرستان آبدانان با ۴۴۱ میلیمتر است که در مقایسه با سال گذشته ۷۱ درصد و در قیاس با میانگین بلندمدت سه درصد افزایش دریافت نزولات جوی داشته است.

در مقایسه با بارش‌های سال گذشته مهران با ۱۰۲ میلیمتر ۲۸۶ درصد، هلیلان با ۱۹۱ میلیمتر ۱۷۰ درصد، ملکشاهی با ۳۱۴ ملیمتر ۹۷ درصد و چوار با ۲۴۹ میلیمتر و ۸۰ درصد رشد بیشترین دریافت نزولات جوی را داشته‌اند.

اما در مقایسه با میانگین بلندمدت همه شهرستان‌های استان بجز آبدانان با کاهش دریافت نزولات جوی مواجه بوده‌اند که مهران با ۱۰۲ میلمتر بارش نسبت به میانگین بلندمدت ۴۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

به گفته رییس گروه پیش‌بینی هواشناسی ایلام طبق بررسی نقشه‌های ماهواره‌ای بارش باران تا اول اوایل هفته آینده در استان رخ نمی‌دهد و به این ترتیب عدم ریزش نزولات جوی استان به ۲۱ روز امتداد می‌یابد.

مجتبی میهن‌پرست ادامه داد: هفته پیش‌رو جو استان پایدار و همراه با افزایش دما خواهد بود هرچند برای اواسط هفته جاری احتمال بارش‌های ضعیف و پراکنده در ارتفاعات و نواحی جنوبی استان وجود دارد.

وی یادآور شد: هرچند هفته پیش‌رو جو استان آرام و پایدار و گاه با ابرناکی و رشد ابر همراه است اما برای اوایل هفته آینده احتمال وقوع بارش باران در آسمان استان ایلام دور از ذهن نیست.

میهن‌پرست اظهار داشت: بر اساس مطالعه نقشه‌های ماهواره‌ای عمده بارش‌های اسفندماه استان ایلام در نیمه دوم این ماه رخ خواهد داد.

به گزارش ایرنا، استان ایلام طی سه سال اخیر یکی از خشکسال‌ترین استان‌های کشور بوده و بین پنج استان اول کشور در زمینه خشکسالی و کاهش دریافت نزولات جوی قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha