۶ اسفند ۱۴۰۱، ۱۶:۴۱
کد خبر: 85040340
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

کیشیدا: ژاپن «از طریقی منحصربفرد» به اوکراین کمک می‌کند

تهران- ایرنا- فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن که در نخستین سالگرد آغاز جنگ در اوکراین سخن می‌گفت، تاکید کرد که توکیو «از طریقی منحصربفرد» و تا جایی که سیاست محدود صادرات تسلیحاتی این کشور اجازه می‌دهد، به اوکراین کمک خواهد کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از روزنامه آساهی، فومیو کیشیدا در عین حال از ارائه جزییات بیشتر درباره حمایت‌های جدید توکیو از اوکراین اجتناب کرد.

نخست وزیر ژاپن همچنین اظهار نظر خود در تاریخ ژوئن ۲۰۲۲ را تکرار کرد و گفت: (شرایط) اوکراین امروز شاید نمایانگر فردای شرق آسیا باشد.

وی با تاکید بر اینکه ژاپن تمامی حمایت‌های لازمی را که پیشتر اعلام کرده بود در اختیار اوکراین قرار خواهد داد، افزود: با توجه به اینکه جهان در یک پیچ تاریخی قرار گرفته، توکیو تمامی تلاش‌های دیپلماتیک خود را به کار خواهد گرفت تا از موقعیت خاص خود در دنیا بهره بگیرد.

اوکراین در ماه‌های گذشته بارها خواستار دریافت کمک‌های نظامی بیشتر و بزرگتر شده تا از آنها در جنگ با روسیه استفاده کند اما سیاست‌های محدودکننده صادرات تسلیحاتی ژاپن این کمک‌ها را محدود کرده است.

تاکنون توکیو تنها به ارسال کلاهخود و پهپاد به اوکراین اکتفا کرده ولی تسلیحاتی را در اختیار این کشور قرار نداده که بتواند سربازان روسی را بکشد.

کیشیدا در روز ۲۰ فوریه اعلام کرده بود که تضمین‌هایی را در اختیار اوکراین قرار خواهد داد که این کشور بتواند وامی به مبلغ ۵.۵ میلیارد دلار (۷۳۷ میلیارد ین) را از بانک جهانی دریافت کند.

نخست وزیر ژاپن همچنین اعلام کرد که همچنان در حال بررسی امکان سفر به اوکراین است. ژاپن در سال جاری میزبان نشست رهبران گروه هفت بود اما کیشیدا تنها رهبر از بین اعضای این گروه است که تاکنون به کی‌یف سفر نکرده است.

دولت کیشیدا تاکنون اقداماتی از جمله ارسال ژنراتور، تجهیزات گرمایشی، پتو و کیف‌های فوریت‌های پزشکی را به اوکراین ارسال کرده است.

توکیو با توجه به حمایت از کامبوج در تلاش‌ برای مین‌زدایی، با مقامات پنوم پن در آموزش مقامات اوکراینی برای حذف مین در این کشور همکاری کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha