هدایت تحصیلی ۱۱هزار دانش آموز  متوسطه اول کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد

یاسوج-ایرنا- معاون متوسطه آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: فرایند هدایت تحصیلی برای ۱۱ هزار دانش آموز پایه نهم متوسطه اول این استان آغاز شده است که مطابق با سوابق تحصیلی، استعداد و علاقه دانش آموزان، نظر اولیا، معلمان و مشاوران دنبال می شود.

"محمد جمالی آرند" روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، اضافه کرد: هدایت تحصیلی این گروه از دانش آموزان در استان از ابتدای اسفند آغاز شده و تا ثبت نام دانش آموزان ادامه دارد.

جمالی آرند اظهار داشت: هدایت تحصیلی چندین ملاک دارد که هر کدام به میزان مشخصی در این فرآیند سهم دارند، سوابق تحصیلی ۳۵ درصد، نتایج آزمون مشاوره ۳۰ درصد، نظر دانش آموز درصد ۱۰ درصد، نظر والدین ۵ درصد، نظر معلم ۱۰ درصد و نظر مشاور ۱۰ درصد در این فرآیند موثر است.

به گزارش ایرنا، هدایت تحصیلی فرآیند و نقطه بهینه‌ای است که میان چهار عامل علاقه، استعداد، امکان اجرا و نیاز جامعه تعادل ایجاد می‌کند تا دانش‌آموزان آگاهانه دست به انتخاب رشته بزنند.

جمالی آرند خاطرنشان کرد: در دوره متوسطه سه شاخه تحصیلی "نظری"، "فنی و حرفه‌ای" با ۴۱ رشته تحصیلی و "کار و دانش" با ۱۶۰ رشته مهارتی برای دانش آموزان در نظر گرفته شده که در چهار زمینه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر متنوع است.

وی یادآور شد: تاکنون توازن رشته ای و هدایت تحصیلی در استان انجام نشده است و رویکرد جدید آموزش و پرورش برای هدایت تحصیلی دانش آموزان با آگاهی بخشی خانواده ها و تاکید بر توان، استعداد و علاقه دانش آموزان به رشته مورد نظر است.

معاون متوسطه آموزش و پرورش، با اشاره به تعطیلی و عدم استقبال از رشته ریاضی در استان گفت: با برنامه ریزی موثر در سال تحصیلی جدید، ۵۰۰ دانش آموز به رشته ریاضی هدایت تحصیلی شده که رشد ۹ درصدی در رشته های فنی و حرفه ای محقق شده است.

جمالی آرند اضافه کرد: به دلیل گرایش اغلب خانواده ها به رشته های انسانی و تجربی، رشته های "ریاضی" و "فنی و حرفه ای" در برخی از دبیرستان‌های استان تعطیل شده بود و همچنین تجهیزات فنی و حرفه ای هنرستان ها در حال فرسوده شدن بودند.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۶ هزار نفر جمعیت،هشت شهرستان و۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه و حدود ۱۷۲ هزار دانش آموز و بزرگسال و در بیش از ۳۰۱۸باب آموزشگاه زیر نظر ۱۴ هزار نفر معلم تحصیل می کنند که از این تعداد دانش آموز، ۱۲هزار در پیش دبستانی و مهدکودک استان حضور دارند.

از کل دانش آموزان استان، ۴۹ درصد از آنها را دختران و ۵۱ درصد را آقایان تشکیل می دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha