۷ اسفند ۱۴۰۱، ۱۴:۲۰
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85040730
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرح جهاد آبرسانی به روستاهای خراسان‌شمالی ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

بجنورد- ایرنا- مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: طرح جهاد آبرسانی به منظور آبرسانی به ۱۰۷ روستای استان در دست اجرا است که اینک ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رضا نعیمی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: این طرح به ارزش ۵۵۰ میلیارد تومان با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) سپاه در دست اجرا است و اینک بیش از ۱۳۳ کیلومتر خط انتقال و شبکه آن اجرا شده است.

وی افزود: همچنین بیش از ۱۴ باب مخزن و سه ایستگاه پمپاژ اجرا نیز در این بازه زمانی ایجاد شده است.

نعیمی ادامه یادآور شد: برای مقابله با کم آبی های خراسان شمالی در فصل گرما به خصوص در شهرهای بجنورد، شیروان و اسفراین که آب مورد نیاز آنها از سدها تامین می شود، پروژه های جایگزینی آب سدها در حال اجرا است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی تصریح کرد: اجرای ۲۲ کیلومتر خط انتقال از هفت حلقه چاه در پلنگ دره بجنورد، حفر هفت حلقه چاه در جنوب شهر شیروان و هشت حلقه چاه نیز در اسفراین حفر می شود.

وی منابع تامین آب استان را شامل ۳۷۶ حلقه چاه، ۱۷۸ دهنه چشمه، ۱۱ قنات و سه سد بیان کرد و گفت: در ۲ سال گذشته بارش های این خطه از شمالشرق کشور به کمترین میزان خود در ۵۰ سال اخیر رسید و کاهش بارندگی ها منجر به افت منابع آب های سطحی و زیرزمینی شد به طوری که بسیاری از چشمه ها و چاه ها خشک و یا دچار کاهش آبدهی شدند.

نعیمی افزود: کمبود بارندگی موجب کاهش سطح سدهای بارزو و شیرین دره شد به گونه ای که در ابتدای تابستان سد بارزو نتوانست آب شرب شیروان را تامین کند و سطح آب در سد شیرین دره به حداقل ممکن رسید.

خراسان شمالی در منطقه خشک و نیمه خشک ایران قرار گرفته است که علاوه بر این موضوع در دهه های اخیر وقوع پدیده تغییر اقلیم، یکی از عوامل تاثیرگذار بر منابع آبی این استان بوده است.

شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی بیش از ۲۰۰ هزار مشترک آب در شهرها، ۱۲۱ هزار مشترک آب در روستاها و ۶۰ هزار مشترک فاضلاب دارد.

این استان شمالشرق ایران دارای یک میلیون نفر جمعیت است که ۴۴درصد آن ها در روستاها زندگی می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha