رونق صنایع کوچک، امیدی بزرگ در تولید و اشتغال ایلام

ایلام - ایرنا - استان ایلام دارای ۴۷۹ واحد تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری با حدود سرمایه‌گذاری ۲۸ هزار میلیارد تومان و نزدیک به ۱۰ هزار نفر اشتغالزایی است، بیشتر این واحدهای تولیدی در زمره کارگاه‌های خُرد و صنایع کوچک هستند که نقش تاثیرگذاری در افزایش تولیدات صنعتی، توسعه و اشتغال استان دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بیش از ۹۰ درصد صنایع کشور را صنایع کوچک و متوسط در بر می‌گیرد، این صنایع این پتانسیل را دارند که در زمینه تولید، صادرات و افزایش توان رقابتی در بازارهای منطقه‌ای نقش مهم و اساسی در توسعه اقتصادی داشته باشند، در سال‌های گذشته، تحریم‌های ظالمانه نشان داد نباید تنها به درآمدهای نفتی تکیه کرد و اقتصاد بدون نفت می‌بایست از مهمترین اولویت‌های اقتصادی کشور باشد و لازم است از فرصت‌ها و ظرفیت‌های صنایع کوچک در ایجاد اقتصاد بدون نفت استفاده کرد.

از نکات مهم صنایع کوچک و متوسط، تکمیل زنجیره ارزش تولید واحدهای بزرگ است که در صورت توجه به این نکته و رفع مشکلات و مسایل گروه‌های صنعتی با تکمیل زنجیره تولیدات متناسب با پتانسیل استان، بخش مهمی از اشتغال در صنایع کوچک و متوسط محقق خواهد شد.

در واقع این صنایع به‌واسطه ویژگی‌های ساختاری خود، انعطاف‌پذیری بیشتری در تطابق با شرایط متغیر اقتصادی دارند و سازگاری با شرایط یکی از مهمترین ویژگی‌های صنایع کوچک بشمار می‌رود که باعث می‌شود در کمترین زمان، این صنایع خود را با شرایط تطبیق دهند و نقش موثرتری در ایجاد اشتغال فعال و مولد داشته باشند.

بدون شک حمایت از صنعتگران و کارآفرینان شاغل در صنایع کوچک سبب خواهد شد تغییرات بنیادین در اقتصاد کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی ایجاد شود و همچنین موجب گسترش عدالت اجتماعی می‌شود، از آنجایی که طبق قانون، واحدهای کوچک با اشتغال کمتر از ۵۰ نفر باید در شهرک‌های صنعتی استقرار یابد، زمینه برای اشتغال کارگرها، تکنسین‌ها و حتی افراد کارشناس و متخصص با سرمایه‌های کوچک در این شهرک ها فراهم شده است.

استان مرزی ایلام دارای ۴۷۹ واحد تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری با حدود سرمایه گذاری ۲۸ هزار میلیارد تومان و نزدیک به ۱۰ هزار نفر اشتغالزایی است که از این تعداد واحد تولیدی حدود ۷۰ درصد یعنی ۳۳۹ واحد فعال و نیمه‌فعال است و ۳۰ درصد آنها یعنی ۱۴۰ واحد راکد محسوب می‌شود، بیشتر این واحدهای تولیدی در زمره کارگاه‌های خُرد و صنایع کوچک هستندکه نقش تاثیرگذاری در افزایش تولیدات صنعتی، توسعه و اشتغال استان دارند.

ایلام رتبه چهارم کشور در احیای واحدهای تولیدی راکد

استاندار ایلام با بیان اینکه این استان از نظر احیای واحدهای تولیدی راکد رتبه چهارم را در بین استان‌های کشور کسب کرده است، گفت: سال جاری واحدهای راکد بسیاری در استان فعال شده و ایلام از حیث فعالسازی واحدهای راکد رتبه چهارم کشور را کسب کرده است، تلاش برای فعال شدن سایر واحدهای نیمه فعال و راکد نیز در حال انجام است.

حسن بهرام‌نیا با بیان اینکه یکی از تاکیدات سازمان برنامه و بودجه و هیات دولت توزیع اعتبارات به سمت و سوی پروژه‌های سفر است، افزود: توفیق بزرگی در حوزه معاونت اقتصادی با کسب رتبه چهارم کشوری بدست آمد و با کمک مجموعه عوامل تعدادی از واحدهای غیرفعال به چرخه تولید باز گردانده شد که نشان دهنده همت دولت برای رونق اقتصادی و حمایت از تولید است.

ایلام، ششمین استان در افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی نیمه فعال

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ایلام از کسب رتبه ششم استان در افزایش ظرفیت واحدهای نیمه‌ فعال خبر داد.

موسی حاتمی گفت: از ابتدای سال جاری تا اوایل بهمن ماه، ۱۳ واحد صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان که با ظرفیت زیر ۵۰ درصد مشغول فعالیت بوده‌اند، افزایش ظرفیت داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه ۲۰ واحد تولیدی غیر فعال نیز در این مدت به چرخه تولید بازگشتند، اظهار داشت: احیا و افزایش ظرفیت این واحدهای صنعتی با همکاری مجموعه مدیریتی استان با روش تامین مالی و تعیین تکلیف بدهی‌های بانکی و مالیاتی صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ایلام افزود: احیا و بازگرداندن واحدهای صنعتی و تولیدی استان با توجه به تاکید مقام معظم رهبری، سیاست‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در سال تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین و نگاه ویژه استاندار ایلام در اولویت برنامه‌های مجموعه صنعتی استان قرار دارد.

حاتمی با بیان اینکه توسعه صنایع کوچک و موفقیت این واحدها به تنهایی سخت است، ادامه داد: مسائلی همچون بازاریابی، تحقیق و توسعه برای همه صنایع کوچک ممکن نیست و بنابراین این صنایع نیاز به حمایت جدی از سوی مسوولان و دستگاه های ذیربط دارند.

وی اضافه کرد: صنایع کوچک و متوسط ایجاد کننده اشتغال و ارزش افزوده هستند و باید با استفاده از ظرفیت‌های قانون رفع موانع تولید، سایر واحدهای صنعتی نیمه‌فعال و یا غیرفعال که بر اثر مشکلات اقتصادی نتوانسته‌اند به فعالیت خود ادامه دهند، احیاء و به چرخه تولید بازگردانده شوند.

۱۲ واحد صنعتی در استان ایلام احیا شد

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ایلام از راه‌اندازی مجدد ۱۲ واحد صنعتی و افزایش ظرفیت ۱۰ واحد تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان در هشت ماهه امسال خبر داد.

موسی حاتمی با اشاره به اینکه با راه‌اندازی مجدد این تعداد واحد زمینه اشتغال ۸۴ نفر فراهم شده است، گفت: احیا و افزایش ظرفیت این واحدهای صنعتی با همکاری مجموعه مدیریتی استان با روش تامین مالی و تعیین تکلیف بدهی‌های بانکی و مالیاتی صورت گرفته است.

وی یادآور شد: احیا و بازگرداندن واحدهای صنعتی و تولیدی استان با توجه به تاکید مقام معظم رهبری، سیاست‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در سال تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین و نگاه ویژه استاندار ایلام در اولویت برنامه‌های مجموعه صنعتی استان قرار دارد.

حاتمی ادامه داد: برای فعال‌سازی دوباره این واحدهای صنعتی استان برنامه‌ریزی لازم انجام شده که به همین منظور چند سالی است کمیته‌ای در زیرمجموعه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید در استان‌ به ریاست استاندار ایلام دایر شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ایلام با بیان اینکه صنایع کوچک و متوسط ایجاد کننده اشتغال و ارزش افزوده هستند، بیان داشت: در تلاش هستیم با استفاده از ظرفیت‌های قانون رفع موانع تولید، مابقی واحدهای صنعتی نیمه‌فعال و یا غیرفعال که بر اثر مشکلات اقتصادی نتوانسته‌اند به فعالیت خود ادامه دهند، احیا و به چرخه تولید بازگردانیم.

حاتمی با اشاره به زیرساخت‌ها و تاسیسات شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان، افزود: تامین زیر ساخت‌ها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی روند روبه رشدی داشته اما به معنی تکمیل کامل نیست و تاسیساتی هم که ایجاد شده‌اند به تناوب باید بروز، نگهداری و تعمیر شوند و بطور مداوم در تلاش برای جذب و تامین اعتبار در این زمینه هستیم.

وی ابراز امیدواری کرد: مدیران ارشد استان به منظور تحقق رویکردها و جهت‌گیری‌های اقتصادی دولت و برای شتاب‌بخشی و توسعه صنعتی و کمک به تحرک و پویایی واحدهای تولیدی و برای اشتغال‌زایی جوانان همکاری، تعامل و هم‌افزایی بیشتری داشته باشند.

۲۲۰ میلیارد تومان تسهیلات به طرح‌های صنعتی ایلام پرداخت شد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام گفت: از مردادماه سال گذشته تاکنون ۲۲۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به طرح‌های صنعتی و صنفی این استان پرداخت شده است.

رضا محمدرحیمی با اشاره به عملکرد حوزه صنعت، معدن و تجارت در تامین مالی (تسهیلات بانکی) طرح ها و واحدهای صنعتی، معدنی و صنفی در استان اظهار داشت: از مردادماه سال گذشته تاکنون تعداد ۱۶۶ طرح صنعتی و صنفی به مبلغ ۸۷۰ میلیارد تومان به بانک های عامل استان معرفی شده است.

وی تاکید کرد: از مبلغ معرفی شده به بانک های عامل استان، ۶۳۰ میلیارد تومان تسهیلات در بخش سرمایه ثابت و در گردش توسط بانک های عامل مصوب شده است.

رییس سازمان صمت ایلام یادآور شد: از این مبلغ تاکنون ۲۲۰ میلیارد تومان به طرح ها و واحدهای صنعتی استان پرداخت شده و با ابلاغ منابع تبصره ۱۸ سال جاری توسط وزارت اقتصاد این فرایند ادامه خواهد

هزار و ۳۹۵ نفر با احیای واحدهای صنعتی ایلام دوباره شاغل شدند

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام گفت: زمینه اشتغال بکار دوباره یک هزار و ۳۹۵ نفر در این استان با احیای واحدهای تولیدی راکد و غیرفعال بخش صنعت فراهم شده است.

محمدرحیمی افزود: برگزاری مستمر نشست‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در این استان منجر به احیای ۳۶ واحد صنعتی شد که احیای این واحدها اشتغال دوباره را برای این تعداد نفر به همراه داشت.

وی ادامه داد: حجم سرمایه‌گذاری که برای این ۳۶ واحد صنعتی بالغ بر ۸۵۰ میلیارد تومان است که دوباره فعال شده است.

رییس سازمان صمت ایلام یادآور شد: همچنین امسال از محل افزایش ظرفیت ۲۲ واحد تولیدی برای ۱۲۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.

محمدرحیمی با اشاره به اینکه حفظ وضع موجود یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های این وزارتخانه در خصوص واحدهای تولیدی است، تاکید کرد: امسال بر اساس ارزیابی‌ها هیچ واحدی در استان به تعطیلی کشیده نشده است.

وی مهم‌ترین مشکلات تولیدکنندگان در استان را تامین مالی، نقدینگی، بدهی‌های بانکی، مشکلات بیمه‌ای ، فرسودگی خطوط تولید و یا از رده خارج بودن آنها ذکر کرد و گفت: تلاش می‌شود در نشست‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید این معضلات با کمک مدیریت ارشد استان و همراهی بانک‌های عامل برطرف شود.

رییس سازمان صمت ایلام اظهار داشت: ۶۴ درصد مصوبات ستاد تسهیل استان امسال عملیاتی شده که نقش بسزایی در حل مشکلات تولیدکنندگان داشته است.

شهرک های صنعتی در شهرستان های شمالی ایلام با کمبود زمین روبروست

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی ایلام با بیان اینکه شهرک های صنعتی هزینه واگذاری زمین را از سرمایه گذاران دریافت نمی کند، گفت: شهرک های صنعتی در شهرستان های شمالی ایلام با کمبود زمین روبروست.

حاتمی اظهار داشت: هم اکنون در مناطقی همچون ایلام ، چرداول و سیروان برای احداث شهرک های صنعتی با کمبود زمین روبرو هستیم.

وی بیان کرد: ایجاد شهرک های صنعتی در ایلام از سال ۷۰ شده و دارای هفت ناحیه صنعتی و هفت شهرک صنعتی در سطح استان هستیم.

حاتمی با بیان اینکه، ماموریت این شرکت در ابتدا احداث نواحی در شهرک های صنعتی در سطح استان و سپس ایجاد زیر ساخت در این نواحی است، افزود: تفاوت ناحیه صنعتی با شهرک صنعتی در این است که در ناحیه صنعتی میزان نواحی صنعتی کمتر از ۵۰ هکتار و در شهرک های صنعتی بیشتر از ۵۰ هکتار است ضمن اینکه نواحی صنعتی در داخل استان اما شهرک های صنعتی در هیات دولت مصوب می شود.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی ایلام یادآور شد: نواحی صنعتی دارای امتیازاتی در حوزه معافیت های مالیاتی است و علاوه بر اینکه در صورت ایجاد نواحی صنعتی ۱۰ سال معاف از مالیات هستند دارای یک سری امتیازات نیز هستند و از سوی بانک های تسهیلات دریافت می کنند.

حاتمی یادآور شد: هر ناحیه صنعتی و شهرک صنعتی زون بندی خاص خود را دارد و زون بندی غذایی و شیمیایی در این حوزه قرار می گیرند و هر سرمایه گذاری که فعالیت خود را آغاز کند با دریافت مجوز، شهرک های صنعتی نیز براساس زون بندی خود با توجه نیاز متراژ زمینی و بر اساس آن مجوز شهرک صنعتی زمین موجود را دراختیار سرمایه گذار قرار می دهد.

وی تصریح کرد: بر اساس قانون به سرمایه گذار الزام شده زمین برا ایجاد واحد تولیدی یا کارخانه باید در نواحی صنعتی یا شهرک صنعتی ایجاد شود زیرا این نواحی دارای زیرساخت های مناسب هستند و نیازی به هزینه برای ایجاد زیرساخت در جاهای دیگر ندارند.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی ایلام ادامه داد: چنانچه واحد تولیدی خارج از ناحیه صنعتی کار تولیدی یا کارخانه احداث کند مشکلات عدیده ای دارد، علاوه بر زمینی که باید بصورت نقد خریداری کند باید هزینه های گزافی نیز خرج تامین زیرساخت ها کند در صورتیکه شرک های صنعتی این زمین را بصورت اقساط سه ساله واگذار می کند که کمک خوبی به سرمایه گذار است.

حاتمی تاکید کرد: شهرک های صنعتی هزینه واگذاری زمین را دریافت نمی کند بلکه با دریافت هزینه تاسیسات را دریافت و بلکه در همان ناحیه و شهرک صنعتی هزینه می کند.

به گفته حاتمی این هزینه صرف ایجاد شبکه آب، برق، فاضلاب و غیره می شود وزمانی که یک سرمایه گذار در شهرک یا ناحیه صنعتی سرمایه گذاری کند همه امکانات مهیا است و نیاز ی به هزینه گراف برای این زیرساخت ها در جای دیگر ندارد.

۳۱ هزار مترمربع از اراضی شهرک ها و نواحی صنعتی ایلام بازپس گیری شد

مدیرکل شهرک های صنعتی ایلام گفت: ۳۱ هزار و ۳۸۱ مترمربع از اراضی شهرک ها و نواحی صنعتی این استان با برگزاری هیات داوری در نیمه نخست سال جاری بازپس گیری شده است.

موسی حاتمی به فعالیت های صورت گرفته در حوزه حقوقی این شرکت اشاره کرد و اظهار داشت: طی مدت یاد شده هیات حل اختلاف و تعیین تکلیف ۲۳ قرارداد به مساحت ۱۸۲ هزار و ۲۷۳ مترمربع از محدوده اراضی شهرک ها و نواحی صنعتی این استان را مورد بررسی قرار داد.

وی افزود: این هیات در نتیجه بررسی های صورت گرفته ۹ قرارداد را با مساحت ۵۷۵ هزار و ۵۶۹ مترمربع تعیین تکلیف و در ۶ مورد نیز اراضی به وسعت ۳۱ هزار و ۳۸۱ مترمربع را بازپس گیری کرد که اراضی بازپس گیری شده ارزشی به مقدار ۱۶۹ میلیارد و ۵۴۶ میلیون ریال دارند.

مدیرکل شهرک های صنعتی ایلام یادآور شد: همچنین از آذرماه سال گذشته تا پایان آذر امسال ۶۲ مورد پرونده حقوقی و کیفری اعم از پرونده های منجر به صدور رای له شرکت پیگیری شده است.

حاتمی انتقال ۱۷ فقره سند تفکیکی و ۲۹ فقره انتقال اسناد رهنی در دفاتر اسناد رسمی را از دیگر فعالیت های صورت گرفته در حوزه حقوقی این شرکت عنوان کرد.

وی اضافه کرد: بروزرسانی جامع و کامل سامانه mis در حوزه حقوقی ، ارسال ۴۰۰ فقره اخطار شروع ساخت و ساز به طرح ها و زمین های راکد و پیگیری تشکیل هیات داوری جدید و تعیین تکلیف ۱۲ قرارداد راکد را از دیگر برنامه های اجرا شده در استان طی یکسال اخیر برشمرد.

تاکید خاص استاندار ایلام بر مانع‌زدایی از تولید در ایلام

استاندار ایلام گفت: به همه مدیران دستگاه های اجرایی استان تاکید می شود در ارتباط با کارهای سرمایه گذاری تولید و اشتغال با نگاه مدیریت جهادی اقدام و تلاش کنند.

بهرام‌نیا با بیان اینکه بروکراسی های اداری به نوعی نقطه ضعف و مخل توسعه استان شده است، افزود: سرمایه گذاران در چرخه بروکراسی اداری نباید خسته شده و از سرمایه گذاری خود منصرف شوند این کار مانع توسعه و در نتیجه عقب ماندن استان می‌شود.

استاندار ایلام با تاکید بر اینکه در این راستا باید مقررات زدایی و حذف موانع صورت گیرد و راه سرمایه گذاران تسهیل شود، یادآور شد: باید مدت زمان کاری را که یک هفته زمان می برد در مدت یک روز انجام شود.

بهرام نیا تصریح کرد: انتظار داریم بروکراسی های اداری برای انجام طرح های اشتغالزا، سرمایه گذاری و تولید حذف و با توجه و تاکید به قانون انجام این مقدمات تسریع یابد.

ضرورت ایجاد واحدهای صنعتی کوچک متناسب با نیاز استان

دستیابی به توسعه صنعتی و ایجاد اقتصادی مولد و پویا هدفی است که متخصصان و مدیران اقتصادی کشورهای کمتر توسعه یافته با جدیت تمام به آن می اندیشند و به دنبال آنند که با روشی هرچه مطمئن تر موانع موجود در این مسیر را از پیش پای جامعه خود بردارند، یکی از کارسازترین روش‌ها در این میان تکیه بر صنایع کوچک و متوسط به عنوان اهرم توسعه، با قابلیت گستردگی اجتماعی و اشتغال‌زایی بالاست و این نوع صنایع به سرمایه‌ای اندک نیازمند، انعطاف پذیر و می‌توانند بر اساس شرایط منطقه‌ای شکل بگیرند.

در وضعیت حساس کنونی جامعه که ایجاد اشتغال پایدار، حمایت از تولید و توجه به معیشت مردم و توسعه صنایع کوچک نه تنها امری بهینه و سودآور به شمار می‌رود بلکه در شرایط فعلی کشور، امری لازم و ضروری است،توسعه این صنایع جز با همت و همکاری دستگاه‌های خدمات‌رسان و همه تاثیرگذاران در این حوزه تحقق نخواهد یافت.

رویکرد دولت مردمی سیزدهم در بخش صنعت و تولید، رونق بازار کار و احیای واحدهای تولیدی راکد است، این مهم به عنوان یکی از سرفصل‌های کاری دولت از ابتدای فعالیت خود در دستور کار قرار گرفته تاکنون به نتایج خوبی نیز منتج شده است.

در دولت سیزدهم توجه خاصی به واحدهای مشکل‌دار شده است که به عنوان رونق تولید با ارائه تسهیلات بسیاری به چرخه تولید بازگشتند و در زمینه فعالیت و توانمندی خود تجدید نظر کرده ولی با توجه به گستردگی و شمار زیاد واحدهای صنعتی بزرگ، نیاز است که واحدهای صنعتی کوچک هم متناسب با نیاز استان مرزی ایلام ایجاد شود.

چه خوب است که از ظرفیت‌های داخلی هر منطقه برای شکوفایی صنعت بیشتر بهره گرفت و کارگران و جویندگان کار با فراگیری حرفه، ضمن اشتغال در صنایع کوچک، به شکوفایی صنعت استان ایلام کمک کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha