۷ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱:۱۶
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85040936
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اوکراین برای مرحله جدیدی از جنگ سایبری با روسیه آماده می‌شود

تهران- ایرنا- تارنمای پولیتیکو به نقل از کارشناسان تهدیدات سایبری نوشت: هکرهای روسیه بار دیگر به دنبال افزایش حملات خود هستند و کی‌یف خود را برای مقابله با تهدیدهای جدید در سال پیش رو آماده می‌کند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، پولیتیکو نوشت: در هفته های اخیر دو شرکت امنیت سایبری آمریکا هشدار دادند که روسیه قصد دارد حملات سایبری خود به اوکراین را افزایش دهد.

گروه تحلیل تهدیدهای گوگل مدعی است، مسکو «حملات مخرب» سایبری خود را در سال ۲۰۲۳ افزایش خواهد داد به ویژه اگر جنگ به نفع اوکراین تغییر یابد. شرکت امنیتی تهدیدات سایبری رکوردد فیچر (Recorded Future) نیز در این ماه پیش بینی کرد که مجرمان سایبری روسیه مطمئنا از فشار نظامی بزرگ بعدی روسیه علیه اوکراین حمایت خواهند کرد.

پولیتیکو مدعی شد حملات جدید سایبری روسیه حتی می تواند به مناطقی از اوکراین گسترش یابد که مسکو نتوانسته به صورت فیزیکی آنها را به تصرف در آورد و این امر درگیری در اوکراین را با توجه به تقویت نظامی کی یف با سلاح های متحدان ناتو تشدید خواهد کرد. حملات گسترده سایبری همچنین می تواند به کشورهای عضو ناتو گسترش یابد.

در بخشی از این گزارش آمده است: در حالی که دولت روسیه و گروه‌های سایبری در سال ۲۰۲۲ پی درپی به اوکراین حمله کردند، کی یف بسیاری از این حملات را خنثی کرد و این نگرانی که روسیه شبکه انرژی اوکراین را از بین ببرد یا در ارتباطات نظامی وقفه ایجاد کند، محقق نشد. اما با طولانی شدن جنگ، روسیه اکنون فرصت دارد تا در راهبرد خود تجدیدنظر و آمادگی بیشتری کسب کند.

مارک مونتگومری کارشناس ارشد نوآوری سایبری و فناوری در بنیاد دفاع از دموکراسی ها، گفت: در فوریه ۲۰۲۲، نیروهای سایبری روسیه زمان زیادی برای انجام حملات پیچیده نداشتند. مسکو می‌تواند این کاستی‌ها را با «حملات سایبری شدید جبران کند».

کریستوفر آلبرگ مدیر عامل شرکت امنیت سایبری رکوردد فیوچر گفت: روسیه در سال ۲۰۱۷ یاد گرفت حملاتی که اوکراین را هدف قرار می داد می تواند به کشورهای دیگر سرایت کند. این تجربه با گسترش باج افزار نوت پتیا به سامانه های رایانه ای جهان بدست آمد و روسیه را تشویق کرد دفاع دیجیتالی خود را در اولین سال جنگ بشدت تحت کنترل در آورد.

به نوشته پولیتیکو، با طولانی تر شدن جنگ، روسیه می تواند حملات پیچیده تری را برنامه ریزی کند. با منزوی شدن روسیه، این کشور ممکن است نگرانی کمتری درباره گسترش حملات سایبری به خارج از اوکراین و واداشتن دیگر کشورها به حمایت نظامی از کی یف داشته باشد.

این گزارش با اشاره به کمک های نظامی گسترده غرب به کی‌یف به نقل از یک مقام امنیتی هلندی فاش کرد که حملات سایبری بیشتری علیه ناتو و اوکراین علنی شده است.

مقام های آمریکایی و اوکراینی هشدار می دهند با وجودی که کی یف توانسته برخی از این حملات را خنثی کند نباید آن را به منزله رفع کامل تهدیدها در این حوزه قلمداد کرد.

یک کارشناس امنیتی شرکت مایکروسافت هشدار داده که حملات سایبری – از جانب روسیه یا غیره- می‌تواند تاثیری در تغییر بازی در درگیری‌های آینده داشته باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha