همهمه و تکاپوی بسیاری در سالن نمایشگاه حکمفرما است؛سالن مملو از غرفههای تو در تو در راستههای چندتایی است. غرفههایی که در آنها مانتو، شال، روسری و چادرهای طرحدار با تزئینات مختلف بر روی سر و آستین، بر تن مانکنهای بیجان به نمایش گذاشته شده و لباسها با طرحهای بتهجقه و رنگارنگ، حس و حال خاصی به فضای آنها بخشیده است.
در گوشه و کنار نمایشگاه استقبالکنندگانی از پیر و جوان، کوچک و بزرگ را میتوان دید که به شوق خرید در حال قدم زدن هستند. برخی گوشی به دست عکس طرحها را ثبت میکنند، بعضی در حال برانداز کردن لباسها هستند و عدهای هم دست پُر و در حالی که کیسههای خرید در دست دارند از نمایشگاه خارج میشوند؛ نمایشگاهی که با حضور بزرگترین شرکت های تولید کننده لباس داخلی به میزبانی شیراز برگزار شده است.
این رویداد که همه ساله در پایتخت برگزار میشد و علاقمندان بسیاری را در حوزه مد و لباس گردهم میآورد، امسال اما با همراهی ۱۰۰ تولید کننده نمونه برتر فعال در زمینه تولید پوشاک ایرانی و ۱۲۰ غرفه در سالن هتل همای شیراز پذیرای علاقمندان به صنعت مد و لباس است. رویدادی که قرار است افزون بر عرضه پوشاک، محلی برای رونمایی از آخرین بروزرسانیها و ایدههای ارائه شده در حوزه پوشاک و تعامل هر چه بیشتر طراحان و تولیدکنندگان باشد.
نمایشگاه مد و لباس؛ پلی برای ارتباط بین طراحان و تولیدکنندگان
سحابه حیدرینژاد یکی از طراحان لباس است که در این نمایشگاه حضور دارد؛ او معتقد است که برگزاری چنین رویدادهایی کمک شایانی به ایجاد ارتباط بین طراحان و تولیدکنندگان میکند. وی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: برگزاری ایونتهای فصلی به صورت مستمر نقش مهمی در ارتقای کار طراحان مد و لباس ایفا میکند و طراحان میتوانند در این رویدادها حضور یابند و کارهای خود را به نمایش بگذارند. البته تولیدکنندگان هم باید از این نمایشگاهها بازدید و طرحهای برتر را مورد استقبال قرار دهند.
حیدرینژاد ادامه داد: طراحان برای اینکه بتوانند طرحهای خود را ارائه دهند و کارهای فاخر و طراحی شده را به دست مشتری برسانند باید از سمت تولیدکنندگان مورد حمایت قرار بگیرند. در واقع تولیدکنندگان بایستی به جای عرضه کارهای کپی شده از طراحیهای جدید بهره ببرند.
تولیدکنندگان هزینهای برای طراحی پرداخت نمیکنند
حیدرینژاد ارائه ایدههای خلاقانه توسط طراحان را ضروری دانست و گفت: در جامعه ایرانی با کمبود ایدههای خلاقانه در حوزه پوشاک روبه رو هستیم و نیاز است که در این حوزه سرمایهگذاری شود؛ متأسفانه در بخش سرمایه گذاری با ضعف شدیدی مواجه هستیم چراکه تولیدکنندگان حاضر نیستند هزینهای را برای طراحی پرداخت کنند.
این مدرس طراحی مد و لباس اضافه کرد: همانطور که گفتم بسیاری از تولیدکنندگان کارهای کپی شده را تولید و عرضه میکنند و این نوع رویکرد به عنوان یک روند و قانون در حوزه پوشاک دنبال میشود و باعث شده چرخه ناقصی در صنعت مد و لباس در ایران به وجود بیاید.
لزوم ورود طراحان جوان با ایدههای جدید
حیدری نژاد با اعتقاد به اینکه باید شرایط لازم برای ورود طراحان جوان به عرصه مد و لباس فراهم شود، گفت: برای جذب جوانان به بازار لباس ایران باید شرایطی مهیا شود تا آنها بابت آینده کاری، میزان درآمد و جلب اعتماد تولیدکنندگان در این عرصه نگرانی خاصی نداشته باشند تا بدون دغدغه ایدههای خود را به مرحله اجرا برسانند.
این طراح لباس گفت: باید وُرکشاپهایی برای طراحانی که در حال آموزش هستند در نظر گرفته شود تا آنها با بازار کار و بازار فروش آشنا شوند. با تحقق این امر هم از ایده و طرحهای هنرجویان استفاده میشود و هم هنرجویان از اطلاعات و تجربیات کاری بهره میبرند.
ضرورت تلفیق پوشاک سنتی با مُدروز
هرچند در نمایشگاه مد و لباس امسال طرحهای ایرانی بسیاری به چشم میخورد اما هنوز هم جای خالی برخی از طرحهای فاخر ایرانی در این نمایشگاه احساس میشود و حتی در برخی لباسها شاهد نقوش ایرانی بر تار و پود اجناس خارجی هستیم. اگر چه استفاده از لباسهای مدرن امری بدیهی و غیر قابل اجتناب است. اما در روزگاری که ارتباطات فرهنگی روزبهروز گستردهتر میشود، کشورهایی که دارای تاریخ کهن و قدمت فرهنگی هستند، باید سعی کنند با بهره گرفتن از گذشته خود، از این داراییها بهعنوان یک ابزار قدرت استفاده کنند. در حال حاضر هر کشوری یک یا چند نوع المان خاصی در پوشاک دارد و در سالهای اخیر توجه به لباسهای محلی یا آنچه به عنوان لباس سنتی معرفی شده، بیشتر شده است. لذا بهرهگیری از المانهای ایرانی باید بیش از پیش در اولویت طراحان قرار بگیرد.
صدف مشیری از دیگر طراحان حاضر در این نمایشگاه بر ضرورت تلفیق پوشاک سنتی با مُدروز تأکید کرد و گفت: ما تمام تلاش خود را به کار گرفتهایم تا در طراحی لباسها از طرحهای ایرانی بهره ببریم اما از این طرحها به گونهای استفاده میکنیم که از فضای مدرن جامعه دور نباشد تا بتوانیم با تلفیق طرحهای سنتی با مُد روز به جذب جوانان بپردازیم.
وی با اعتقاد به اینکه فضای مجازی جهان را به یک دهکده کوچک تبدیل کرده است، افزود: در حال حاضر در حوزه مد و لباس مرزها از بین رفته است. با این حال نباید طرحهای فاخر ایرانی را به فراموشی بسپاریم.
او یادآور شد: بیش از ۱۰۰ نوع پارچه سوزندوزی و پارچههای خاص از اقوام مختلف ایرانی داریم که در دنیا بکر هستند و ما میتوانیم از این پارچهها در طراحی لباسها استفاده کنیم و طرحهای خاصی ارائه دهیم.
مشیری با بیان اینکه تولیدکنندگان خرد نیاز مبرمی به حمایت کارآفرینان، سرمایهگذاران و اسپانسرهای بزرگ دارند، گفت: برگزاری ایونتها و نمایشگاههای مد و لباس نیز کمک شایانی به ارتقا جایگاه صنعت مد و لباس میکند. چراکه طراحان تشویق میشوند تا طرح و خلاقیت خود را در این رویدادها به نمایش بگذارند؛ البته تولیدکنندگان هم باید از طراحان حمایت کنند و به اینوتها سر بزنند و طراحیهای جدید را از نزدیک ببینند و از طرحهای خوب استقبال کنند.
امسال در اقدامی خلاقانه طرحهای نوینی از مانتو، چادر و پوشاک زنانه با حفظ شئون اسلامی و با عنوان طرح نذر عفاف و حجاب در نمایشگاه مد و لباس به نمایش درآمده است. در این غرفهها که چادرهای عربی، ایرانی، مصری و چادر با طرحهای جدید عرضه شده، فروشندگان چادرها را بر سر مشتری اندازه گرفته و آماده فروش میکنند و به گفته آنها چادر عربی با تخفیف ویژه و قیمت ۳۹۹ هزار تومان و چادر کارمندی با قیمت ۲۹۹ هزار تومان به فروش میرسد. چادرهایی که تولیدکنندگان آن معتقدند از کیفیت و جنس مطلوبی بهره میبرند.
سیدمهدی آقاسیدیوسف کارآفرین و مدیرگروه فرهنگی و تولیدی ماهک که از تهران در این نمایشگاه حضور یافته در این باره گفت: تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا بانوان بتوانند از اقلام مختلف و متنوع برای پوشش اسلامی خود استفاده کنند. البته اینگونه نمایشگاهها میتوانند واسطه خوبی بین تولیدکنندگان و مردم باشند و کالای ایرانی و ملی را با طرحها، کیفیت و قیمت مناسب به دست مردم برسانند؛ باید از این نمایشگاهها حمایت شود تا تولیدکنندگان با شرایط بهتری در آنها شرکت کنند.
وی استقبال مردم از این نمایشگاه را بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود: خوشبختانه استقبال خوبی از این نمایشگاه در شیراز شده است؛ امیدواریم روز به روز شاهد استقبال بیشتر و حضور پررنگتر مردم در این رویدادها باشیم.
نصب مارک خارجی بر برندهای ایرانی
آقاسیدیوسف به بیان مشکلات تولیدکنندگان در عرصه مد و لباس پرداخت و گفت: در حال حاضر شاهد هستیم که برندهای ایرانی از نظر کیفیت بهتر از برندهای خارجی هستند اما متأسفانه تبلیغاتی که از گذشته در ذهن مردم به جا مانده باعث شده که هنوز هم گرایش آنها به برندهای خارجی بیشتر باشد.
وی ادامه داد: این مسئله زمینهای را برای برخی فروشندگان فراهم کرده که با نصب مارک خارجی بر برندهای ایرانی، اجناس خود را با قیمتهای بالایی به فروش برسانند. این در حالیست که اگر مردم اعتماد کنند و از تولید کننده ایرانی حمایت کنند قطعا شاهد این اتفاقات ناخوشایند نخواهیم بود. باز هم تأکید میکنم که برندهای ایرانی با کیفیت هستند و از طرحهای به روزی بهره میبرند امیدواریم در آیندهای نزدیک شاهد استقبال روزافزون مردم از برندهای داخلی باشیم.
دردسرهای خرید آنلاین
محمدحسین ناصری تولید کننده و عرضه کننده انواع شال و روسری هم نبود فروشگاه ملزومات حجاب با کیفیت خوب در شیراز را از مشکلات تولیدکنندگان در این عرصه قلمداد کرد و گفت: وقتی برای خرید به بازار میرویم کمتر با کالای خوب و باکیفیت مواجه میشویم؛ متأسفانه اجناس موجود در بازار از تنوع کمتری برخوردار هستند.
وی ادامه داد: در حال حاضر ما به صورت آنلاین به فعالیت در این عرصه مشغول هستیم و توان اجاره یا خرید یک مغازه برای ارائه کالاهای حجاب نداریم. این در حالیست که خرید آنلاین مشکلات بسیاری برای ما ایجاد کرده است؛ بسیاری از مردم در هنگام خرید شال یا روسری ترجیح میدهند جنس مورد نظر خود را از نزدیک ببینند، لمس و بررسی کنند تا اطمینان خاطر پیدا کنند که سایر آن محصول مناسب و جنس آن از کیفیت خوبی برخوردار باشد اما در فروشگاههای اینترنتی امکان خرید حضوری و دیدن محصولات از نزدیک وجود ندارد.
این تولید کننده اضافه کرد: برای اجاره کردن مغازه هزینهها بسیار بالا و سرسام آور است؛ اگر امکان برخورداری از یک فروشگاه برای ما فراهم میشد بدون شک میتوانستیم محصولات حجاب را با بهترین کیفیت و قیمت مناسب به مردم عرضه کنیم.
نظر شما