۷ اسفند ۱۴۰۱، ۱۲:۰۹
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 85040952
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رئیس جمهوری بلاروس در راه پکن؛ گفت و گو درباره جنگ اوکراین در دستورکار

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه چین روز یکشنبه اعلام کرد الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس به دعوت شی جینپینگ همتای چینی خود به چین سفر می کند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری گلوبال تایمز، هو چونینگ اعلام کرد قرار است رئیس جمهور بلاروس از ۲۸ فوریه تا دوم مارس (۱۱-۹ اسفند ماه جاری) به چین سفر کند.

بنابر اعلام کارشناسان، توسعه همکاری دوجانبه با تمرکز بر بهبود اقتصادی پس از همه گیری و درگیری روسیه و اوکراین از مهمترین موضوعات سفر رئیس جمهوری بلاروس به چین به شمار می آید.

این دیدار در یک زمان بسیار ویژه انجام می شود زیرا چین به دنبال بهینه سازی سیاست کووید-۱۹ خود است و همزمان قرار است دهمین سالگرد ابتکار «یک کمربند-یک جاده» را جشن بگیرد.

لوکاشنکو پیش تر در مصاحبه ای با خبرگزاری شین هوا گفته بود: امروزه هیچ مشکلی در جهان بدون حضور چین حل نمی شود. اگر جهان به موضع چین گوش ندهد عواقب جدی در بر خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، بلاروس در زمزه اولین کشورهایی بود که از ابتکار یک کمربند –یک جاده حمایت کرد. پارک صنعتی چین و بلاروس، یک پروژه بزرگ موفق است که از آن به عنوان مروارید کمربند اقتصادی جاده ابریشم نام برده می شود.

در سپتامبر ۲۰۲۲، شی جینپینگ رئیس جمهوری چین و همتای بلاروسی وی در دیدار خود در سمرقند، ازبکستان یک همکاری استراتژیک همه جانبه را اعلام کردند.

وزارت خارجه چین روز جمعه ( ۵ اسفند ماه) از طرح ۱۲ ماده‌ای خود برای صلح در اوکراین که شامل آتش‌بس و پایان تحریم‌های غرب علیه روسیه است، رونمایی کرد.

طرح صلح چین همچنین بر مواضع این کشور مبنی بر «تضمین موثر حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی» همه کشورها تاکید و خواستار پایان «ذهنیت جنگ سرد» شده است

پکن همواره بر بی‌طرفی در قبال جنگ اوکراین تاکید کرده اما در عین حال گفته که روابط چین با روسیه «هیچ محدودیتی» نخواهد داشت.

چین از ارسال تسلیحات به اوکراین انتقاد و آن را «دمیدن بر آتش» جنگ توصیف کرده است.

مجمع عمومی سازمان ملل در آستانه سالگرد جنگ به درخواست اوکراین و غرب یازدهمین نشست اضطراری خود درباره جنگ اوکراین را برگزار کرد و قطعنامه‌ای درباره به رای گذاشت.

این قطعنامه با ۱۴۱ رای موافق، هفت رای مخالف و ۳۲ رای ممتنع تصویب شد. ایران، چین و هند از جمله کشورهایی بودند که به این قطعنامه غیرالزام‌آور رای ممتنع دادند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha