احیای سنت‌ها برای حفظ ارزش‌ها از وظایف شورای فرهنگ عمومی بسطام است

شاهرود – ایرنا – امام جمعه بسطام با بیان اینکه یکی از مهمترین وظایف شورای فرهنگ عمومی احیای سنت‌های فراموش شده است، گفت: احیای این سنت‌ها باید هدفمند و در راستای مبانی دین اسلام و ارزش‌ها باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام سیدعلی رضوی نسب روز یکشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی بسطام که به میزبانی اداره آموزش و پرورش این شهر برگزار شد، افزود: سنت‌های اصیل منطقه باید پس از ثبت توسط میراث فرهنگی، مطابق با دین و ارزش‌ها به صورت هدفمند احیا شود.

وی به برگزاری چند ساله آیین «شالی نو، مالی نو» در شهر بسطام اشاره کرد و گفت: این آیین تلفیقی از سنت ایرانی و اسلامی است که در آستانه بهار هر سال با هدف کمک به نیازمندان در این شهر اجرا می‌شود.

احیای سنت‌ها برای حفظ ارزش‌ها از وظایف شورای فرهنگ عمومی بسطام است

آیین «شالی نو، مالی نو» ثبت ملی شد

حجت الاسلام رضوی با اشاره به اینکه ثبت ملی این آیین کهن به همت میراث فرهنگی انجام شد، ابراز کرد: سال گذشته حدود ۴۰ میلیون تومان وجه نقد با برپایی این آیین جمع آوری شد که با محوریت دفتر امام جمعه بین نیازمندان و فقرا به صورت سبد کالا و نقد توزیع شد.

رییس شورای فرهنگ عمومی بسطام ادامه داد: این سنت طی سال‌های دور در منطقه برگزار می‌شد به‌طوری که هر فرد با اعلام فرارسیدن سال نو کمک‌های نقدی و غیرنقدی برای خود جمع آوری می‌کرد، با ثبت ملی این آیین هم اکنون مردم به ویژه جوانان به صورت دسته‌جمعی با حضور و اجرای نمایش در کوچه و خیابان، کمک‌های مردمی را برای توزیع بین نیازمندان جمع آوری می‌کنند.

وی با بیان اینکه هم اکنون سنت‌های ماندگار و باارزشی در روستاها و شهرهای بخش بسطام اجرا می‌شود، افزود: برخی از این سنت‌های فرهنگی قابلیت الگوسازی در عرصه ملی دارد.

امام جمعه بسطام به برگزاری سنت چهارشنبه سوری اشاره کرد و گفت: این سنت نیاز به ترمیم دارد تا در مسیر درست قرار گیرد.

حجت الاسلام رضوی به سنت خطبه‌خوانی در شهر مجن، قلعه نو، تکیه دولت بسطام و بازار شاهرود اشاره کرد و گفت: در دهه محرم آیین خطبه‌خوانی در غروب آفتاب با استقبال مردم برگزار می‌شود، باید این کار ارزشی هرچه بیشتر به مردم معرفی گردد.

برگزاری جشن‌های شاد میدانی نیاز نسل جوان است

وی با بیان اینکه برگزاری جشن‌های میدانی نیاز امروز نسل جوان کشور است، ابراز کرد: ساخت برنامه‌های محتوایی و متنوع برای جذب مردم به ویژه نسل جوان ضروری است.

امام جمعه بسطام به برگزاری نمازجمعه دوره‌ای در روستا و شهرهای این بخش اشاره کرد و افزود: ششمین نمازجمعه بخش بسطام هفته گذشته در روستای قلعه‌نو خرقان با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در استان سمنان و جمعیت بی‌نظیر روستا و شهرهای اطراف برگزار شد.

حجت الاسلام رضوی ادامه داد: چرخشی برگزارکردن نمازجمعه در بخش بسطام شاهرود موجب الگوبرداری برای سایر نقاط استان و کشور شده است.

وی با بیان اینکه امام سجاد (ع) پس از واقعه کربلا برای اسلام ۳۵ سال نیروسازی کردند، ادامه داد: یکی از مزایای برگزاری نمازجمعه در روستا و شهرهای مختلف نیروسازی است.

در این نشست چگونگی برگزاری جشن‌های ماه شعبان، موضوع عفاف و حجاب و اقامه نماز جمعه در بخش بسطام، مورد بررسی قرار گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha