تبیین تجربه طراحی کدهای رفتاری در تأمین‌اجتماعی برای دستگاه‌های اجرایی

تهران - ایرنا - تجربه موفق سازمان تأمین اجتماعی در طراحی و اجرای کدهای رفتاری برای جمعی از مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی کشور تبیین و تشریح شد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از سازمان تأمین‌اجتماعی، طرح کدهای رفتاری که توسط معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی این سازمان از خرداد ماه سال گذشته اجرایی شده؛ به‌عنوان اقدامی موثر و تجربه‌ای موفق مورد توجه ویژه سازمان اداری و استخدامی کشور قرار گرفته و بنا بر پیشنهاد این سازمان به‌منظور تبیین و تشریح آن به‌عنوان یکی از تجارب موفق دستگاه‌های اجرایی کشور و انتقال این تجربه به سایر دستگاه‌های اجرایی، حدود ۲۰۰ نفر از مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی، روز یکشنبه هفتم اسفند ماه در نشستی در محل سالن مجموعه فرهنگی، ورزشی نگین غرب با فرایند تهیه و اجرای این طرح آشنا شدند.

سید مرتضی حسینی، مشاور مدیرعامل و مدیرکل بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان تأمین‌اجتماعی در این مراسم، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: سلامت اداری در سازمانی مثل تأمین‌اجتماعی که حدود ۷۰ هزار کارمند در حوزه بیمه و درمان و ۷۰ هزار کارمند در حوزه‌های اقتصادی دارد، بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: در چنین مجموعه بزرگی اگر قرار باشد سلامت اداری تأمین و تضمین شود، تنها از مسیر فرهنگ سازمانی ممکن است. یکی از موضوعات مرتبط با فرهنگ سازمانی، کدهای رفتاری است که در تقویت فرهنگ سازمانی مفید و مؤثر است.

فتاح آقازاده، مدیرکل دفتر تعالی فرهنگ سازمانی سازمان اداری و استخدامی کشور نیز در این مراسم گفت: بیش از نیمی از جمعیت کشور ما از سازمان تأمین‌اجتماعی خدمات می‌گیرند و این موضوع اهمیت فرهنگ سازمانی در این مجموعه را دو چندان می‌کند. اگر کدهای رفتاری در میان کارکنان این سازمان نهادینه شود، علاوه بر همکاران این مجموعه بخش بزرگی از جامعه ما تحت تأثیر قرار گرفته و هدف ما در تدوین فرهنگ سازمانی در نهایت افزایش رضایت مردم است.

وی با بیان اینکه توجه به فرهنگ سازمانی جزء تکالیف دستگاه‌ها در کشور است، اظهار داشت: در نظام‌نامه فرهنگ سازمانی کشور بر اهمیت کدهای رفتاری بسیار تاکید شده است، اما هنوز این کدها در بسیاری از دستگاه‌ها طراحی نشده است؛ در حالی‌که یک روش دقیق و علمی پشت این کدهای رفتاری است.

مدیرکل دفتر تعالی فرهنگ سازمانی سازمان اداری و استخدامی کشور درباره برنامه‌های آینده این مجموعه نیز گفت: نقش فرهنگ سازمانی در ارتقای بهره‌وری سازمان‌ها، ارتقاع سلامت اداری، ارتقاع رضایت مردم و نقش فرهنگ سازمانی در عدالت محوری از جمله مواردی است که بررسی آن را برای سال آینده در دستور کار خواهیم داشت.

در این نشست همچنین شروین مشایخی، مشاور معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان تأمین اجتماعی، درباره اجتماعی شدن کدهای رفتاری در سازمان تأمین‌اجتماعی و کل جامعه ابراز امیدواری کرد و گفت: موج توجه به بحث کدهای رفتاری در جهان از سال ۱۹۷۰ شروع شد و سازمان‌های بین‌المللی، سازمان‌های مردم‌نهاد و شرکت‌های بزرگ شروع به تدوین کدهای رفتاری سازمانی کردند.

وی با اشاره به اینکه کدهای رفتاری و اخلاقی با هم متفاوت‌ هستند نیز یادآور شد: کد رفتاری، بیانی از یک رفتار جزئی است و ارزش‌ها و برنامه‌ها و مقررات را به‌ عمل و رفتار ترجمه می‌کند، در حالی‌که کدهای اخلاقی ممکن است در قالب یک بیانیه از سمت یک سازمان مطرح شود؛ در واقع کد رفتاری یک نسخه عملی است که سازمان انتظار دارد کارکنان مطابق با آن رفتار و عمل کنند.

مشایخی با تأکید بر این که کدهای رفتاری ممکن است عمومی یا اختصاصی باشند، گفت: تا امروز ۲۱۳ کد رفتاری در سازمان تأمین‌اجتماعی تدوین شده است که به صورت روزانه در اختیار کارکنان قرار گرفته و امید است موج توجه به این کدهای رفتاری باعث افزایش رضایت جامعه از سازمان‌ها و دستگاه‌های فعال در کشور شود.

تجربه موفق سازمان تأمین اجتماعی در طراحی و اجرای کدهای رفتاری در مراسمی با حضور سید مرتضی حسینی، مشاور مدیرعامل و مدیرکل بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان تأمین‌اجتماعی و فتاح آقازاده، مدیرکل دفتر تعالی فرهنگ سازمانی و سلامت اداری سازمان اداری و استخدامی کشور در گردهمایی تعالی فرهنگ سازمانی و سلامت اداری، برای جمعی از مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی کشور، تبیین و تشریح شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha