وزیر دفاع آلمان: چین را باید براساس اعمالش قضاوت کنیم

تهران- ایرنا- "بوریس پیستوریوس" وزیر دفاع آلمان با اشاره به طرح صلح ارائه شده از سوی چین گفت که پکن را باید با اعمالش قضاوت کرد نه حرف‌هایش.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، پیستوریوس امروز یکشنبه در مصاحبه با شبکه «دویچلندفونک» درباره ادعاهای آمریکا مبنی بر اینکه چین در نظر دارد تسلیحات به روسیه عرضه کند، بیان کرد گزارش‌هایی وجود دارد که طبق آن چین ممکن است قصد عرضه پهپادهای انتحاری به روسیه را داشته باشد درحالیکه از سوی دیگر پکن یک طرح صلح ارائه کرده است.

وزیر دفاع آلمان مدعی است که بر این اساس چین را باید با اعمالش قضاوت کرد نه حرف‌هایش.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته مدعی شده بود که چین در نظر دارد تسلیحات به روسیه عرضه کند؛ ادعایی که از سوی دیگر متحدان واشنگتن پرورانده شد.

درحالیکه پکن چنین ادعایی را رد کرده، ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین مشارکت چین در ارائه راهکاری برای صلح بین مسکو و کی‌یف را مطلوب خوانده است.

وزارت خارجه چین ۵ اسفند ماه از طرح ۱۲ ماده‌ای خود برای صلح در اوکراین که شامل آتش‌بس و پایان تحریم‌های غرب علیه روسیه است، رونمایی کرد.

طرح صلح چین همچنین بر مواضع این کشور مبنی بر «تضمین موثر حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی» همه کشورها تاکید و خواستار پایان «ذهنیت جنگ سرد» شده است

پکن همواره بر بی‌طرفی در قبال جنگ اوکراین تاکید کرده اما در عین حال گفته که روابط چین با روسیه «هیچ محدودیتی» نخواهد داشت.

چین از ارسال تسلیحات به اوکراین انتقاد و آن را «دمیدن بر آتش» جنگ توصیف کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha