افزایش تصادفات در شهر بیرجند؛ دلایل و ریشه‌ها

بیرجند - ایرنا - افزایش چشمگیر تصادفات درون شهری بیرجند که سبب قرار گرفتن مرکز استان خراسان جنوبی در ردیف شهرهای بحرانی کشور شد، دلایل مختلفی دارد و بخشی از آن به بهسازی معابر بر می‌گردد.

به گزارش ایرنا، امسال تصادفات در بیرجند افزایش نگران‌کننده داشته و برابر اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا، بیرجند در شمار شهرهای بحرانی کشور در حوزه تصادفات درون شهری قرار گرفته است.

آمار فوت ۲۱ نفر در تصادفات درون شهری امسال از چندی قبل نقل محافل عمومی شده و دغدغه‌مندان این حوزه معتقدند که چنین وضعیتی دلایل مختلف دارد.

یکی از شهروندان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: طرح تفصیلی شهر بیرجند از چند سال قبل در حال تصویب است در صورتی که بسیاری از بخش‌هایی که اخیرا الحاق شده، در این طرح دیده نشده است.

علوی افزود: انتظار می‌رود براساس شرایط جدید شهر طرح تفصیلی بازنگری شود و در اولویت مدیریت شهری قرار گیرد لذا زیرساخت در کنار امور عمرانی باید تبدیل به دغدغه همگانی شود.

وی گفت: در حوزه نصب دوربین‌های ترافیکی، تجهیزات و حتی رنگ‌آمیزی خیابان‌ها نواقص و کمبودها در شهر مشهود است که باید با تخصیص اعتبارات کافی به آن پرداخته شود.

این شهروند با تاکید بر توجه به روشنایی معابر ادامه داد: گاهی مشاهده می‌شود به بهانه صرفه‌جویی، روشنایی معابر را کم می‌کنند اما این موضوع در بروز تصادفات نتیجه عکس دارد.

وی در عین حال گفت: البته فرهنگ ترافیکی شهروندان هم باید تغییر کند چرا که می‌بینیم کاسبان سد معبر دارند و رانندگان در خیابان دوبل پارک می‌کنند لذا شاهد گره‌های ترافیکی و تصادفات هستیم.

دیگر شهروند مطالبه‌گر در حوزه تصادفات شهری گفت: امتداد خیابان عدل از موضوعاتی است که در کاهش ترافیک شهر بیرجند اثرگذار بوده ولی هنوز تعیین تکلیف نشده است.

باقری‌نژاد افزود: به نظر می‌رسد ایجاد موج رسانه‌ای در حوزه تصادفات می‌تواند منجر به اقدامات اساسی از سوی دستگاه‌های اجرایی شود.

وی گفت: نگاه مسوولان به موضوع ترافیک شهر بیرجند خیلی مهم است چون اگر تبدیل به دغدغه شود، می‌توانیم گره‌های موجود را رفع کنیم.

۹ خیابان بحرانی بیرجند

آن طور که رئیس اداره عملیات و کنترل ترافیک پلیس راهور خراسان جنوبی آمار می‌دهد از ابتدای امسال ۲۱ نفر در تصادفات درون شهری مرکز استان جان خود را از دست داده‌اند در حالی که این آمار در مدت مشابه سال گذشته هفت نفر بوده است.

سرهنگ محمدرضا خسروی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به علت افزایش چشمگیر تصادفات، بیرجند جزو شهرهای بحرانی کشور معرفی شده است.

وی با اشاره به نقش سرعت در بروز تصادفات درون شهری گفت: بیشترین تصادفات سال جاری در ۹ خیابان بیرجند از جمله پاسداران، طالقانی، بلوار شهدای عبادی، مدرس، پیامبر اعظم (ص)، مدرس، شعبانیه و کارگران رخ داده است.

رئیس اداره عملیات و کنترل ترافیک پلیس راهور خراسان جنوبی افزود: شهرداری بیرجند باید برنامه‌های خود را در اصلاح این معابر ارایه دهد وگرنه سال آینده هم ممکن است شاهد تکرار این حوادث باشیم.

وی تصریح کرد: ۶۰ درصد تصادفات با اصلاح معابر قابل کاهش خواهد بود که فهرست اصلاحات مورد نظر به استانداری و شهرداری ارسال شده است.

سرهنگ خسروی بیشترین علت تامه تصادفات درون شهری را بی‌توجهی به جلو و رعایت نکردن حق تقدم عنوان کرد و گفت: اگرچه باید اقدامات پلیس بازدارنده‌تر باشد اما فرهنگ‌سازی رسانه‌ها به صورت جهادی در استفاده نکردن تلفن همراه هنگام رانندگی یا فرهنگ استفاده از کمربندی ایمنی هم در کاهش تصادفات اثرگذار است.

افزایش تصادفات در شهر بیرجند؛ دلایل و ریشه‌ها

رئیس اداره عملیات و کنترل ترافیک پلیس راهور خراسان جنوبی گفت: بخش عمده مجروحان و متوفیان تصادفات افراد زیر ۱۸ سال هستند لذا آموزش و پرورش هم باید در زمینه آموزش و فرهنگ‌سازی ورود بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه روز به روز به تعداد رانندگان در استان اضافه می‌شود افزود: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۲۱ هزار نفر به تعداد رانندگان استان اضافه شده لذا یکی از دلایل افزایش تصادفات همین موضوع است و همه آنان مهارت کافی برای رانندگی ندارند.

سرهنگ خسروی عنوان کرد: آمار تصادفات درون شهری استان از ابتدای امسال ۶۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته که سهم بیرجند ۵۲ درصد است.

شهر فاقد سامانه هوشمند کنترل تخلفات

اما رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی گفت: شهر بیرجند جزو معدود مراکز استان در کشور است که سامانه‌های هوشمند کنترل تخلفات ندارد.

سرهنگ علیرضا عباسی با تاکید بر اینکه مصوبات شورای ترافیک شهر بیرجند هرچه سریعتر باید اجرایی شود افزود: سال گذشته اعلام کردیم چنانچه مصوبات شورای ترافیک اجرایی نشود و هوشمندسازی کنترل تخلفات در مرکز استان انجام نشود، شاهد افزایش تصادفات خواهیم بود که امسال این اتفاق به وقوع پیوسته است.

وی تصریح کرد: بارها عنوان کرده‌ایم پلیس با ابزار جریمه به تنهایی نمی‌تواند جلوی تصادفات را بگیرد و ۳۳ دستگاه مسوول در حوزه ترافیک باید به وظایف قانونی خود در این خصوص عمل کنند.

رئیس پلیس راهور خراسان جنوبی گفت: نبود پل‌های هوایی عابر پیاده مکانیزه، نبود پیاده‌رو سازی در برخی معابر، روشنایی کم و ناایمن بودن برخی گذرگاه‌های عابر پیاده از علل اصلی تصادفات عابران پیاده در شهر بیرجند است که رانندگان حتی در گذرگاه‌ها حق تقدم عابران پیاده را رعایت نمی‌کنند.

او از وقوع هفت هزار و ۴۰۰ تصادف در شهر بیرجند از ابتدای امسال خبر داد و گفت: اگر این آمار بر جمعیت شهر تقسیم شود واقعا نتایج تاسف برانگیزی به دست می‌آید.

سرهنگ عباسی با اشاره به اینکه در برخی نقاط شمال شهر بیرجند پیاده‌رو وجود ندارد افزود: اقدامات بهینه‌سازی پیاده‌رو گرچه اقدام خوبی از سوی شهرداری است ولی اینکه در خیابان الهیه، مهرشهر و دیگر نقاط شمال شهر پیاده‌رو نیست که به خصوص دانش‌آموزان بخواهند از آنجا عبور کنند یک معضل ترافیکی و خطر افزایش تصادفات است.

بحرانی شدن تصادفات در شهر بیرجند موضوعی است که حتی موجب ورود دستگاه قضایی نیز شده و معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی بر این باور است که به عنوان حقوق شهروندی بحث تصادفات جدی است و باید به دنبال راهکارهایی برای جلوگیری از تکرار آن باشیم.

حجت‌الاسلام یدالله وحدانی‌نیا به خبرنگار ایرنا گفت: حقوق شهروندان از اهمیت زیادی برخوردار است و باید همه به آن احترام بگذارند، شنیدن اخبار تلخ تصادف هر روز موجب آزار روحی و روانی شهروندان می‌شود و فوت افراد پیاده قابل تامل بوده لذا فرهنگ رانندگی بیش از پیش نیازمند توجه است.

از نظر این مقام قضایی زیرساخت‌های شهری باید مناسب‌سازی شود چرا که در حال حاضر به خاطر برخی بی‌تدبیری‌ها شاهد دپوی مصالح وسط معابر هستیم که حوادث ناگواری هم از این علت رقم خورده است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به در پیش بودن نوروز و شروع مسافرت‌ها باید دقت بیشتری برای ایمن‌سازی معابر انجام شود گفت: اصلاح ورودی‌های شهر مورد انتظار است و خط‌کشی خیابان‌ها هم موجب بروز گلایه‌هایی از سوی دغدغه‌مندان شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی بر لزوم توجه به هوشمندسازی کنترل ترافیک تاکید کرد و گفت: هر جایی که دوربین نصب شده قوانین رانندگی بیشتر رعایت می‌شود.

لزوم بازنگری برنامه‌های پیشگیری از تصادفات

معاون دادستان مرکز خراسان جنوبی هم گفت: یکی از دغدغه‌های دادستانی مرکز استان تصادفات است و متاسفانه آمار ارائه شده رشد تصادفات را نشان می‌دهد که در حوزه پیشگیری موفق عمل نشده و بازنگری برنامه‌ها مورد انتظار است.

علیرضا حیرانی به سبقه فرهنگی شهر بیرجند اشاره کرد و افزود: وضعیت موجود شایسته مردم بیرجند و استان که همواره به نظم و انضباط شناخته شده‌اند، نیست، تصادفات دلایل مختلفی دارد که به حوزه‌های مختلف مرتبط می‌شود لذا مجموعه مختلفی از عملکرد مدیران در این زمینه دخیل است.

وی اظهار داشت: اگر سهم دستگاهی در تصادفات مشخص شد و نشان داد که مجموعه‌ای کم‌کاری کرده دادستانی به عنوان مدعی العموم ورود پیدا و با ترک فعل‌ها برخورد خواهد کرد.

اگرچه پلیس راهنمایی و رانندگی معتقد است که برخی مصوبات شورای ترافیک بلاتکلیف مانده اما رئیس گروه حمل و نقل و ترافیک دفتر فنی استانداری خراسان جنوبی در این خصوص اطمینان داد تمامی مصوبات در دست پیگیری است.

محسن شجاعی افزود: اصلاح ورودی مهرشهر سال گذشته تصویب و شهرداری بیرجند هم برای این موضوع اقدام کرده اما به دلیل مشکلات مالکیتی نتوانسته‌اند طرح را ادامه دهند، چندین مرتبه ورودی غیراستاندارد مهرشهر مسدود شده اما باز هم شاهد هستیم که خاکریزها خراب و تردد مجدد برقرار شده است.

وی مشکلات مالی شهرداری‌ها را یکی از مهمترین عوامل به تاخیر افتادن اجرای مصوبات ترافیک شهری دانست و افزود: خزانه کشور از محل ماده ۲۳ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی باید جرایم وصولی هر شهر و استان را پرداخت کند اما امسال این بند قانونی تحقق پیدا نکرده و سال‌های گذشته هم این مشکل وجود داشته است.

این مسوول با اشاره به وضعیت ترافیک شهرهای استان اظهار داشت: ترافیک موجود در شهر بیرجند ارثی از شهرسازی است لذا توسعه شهر با الحاقات متعدد انجام شده بدون اینکه پیوست ترافیکی برای آن در نظر گرفته شود.

افزایش تصادفات در شهر بیرجند؛ دلایل و ریشه‌ها

وی گفت: شهرداری هم با بودجه اندک و اعتبارات قطره چکانی نمی‌تواند این ارث شهرسازی را مدیریت کند تا وظایف راه و شهرسازی انجام شود.

شجاعی افزود: نصب دوربین و هوشمندسازی ترافیک هم نیازمند اعتباراتی است که باید از محل بازگشت بودجه از محل ماده ۲۳ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی تامین شود تا بتوان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را جذب کرد.

وی گفت: با این وجود طرح نصب دوربین سیار روی خودرو برای اعمال قانون خودروهای پارک دوبل دنبال می‌شود اما چون اعتبارات در حوزه درون شهری کم و درآمد شهرداری‌ها محدود است شاهد کند بودن روند اجرای طرح‌های ترافیکی هستیم.

شهرداری چه کرده است؟

معاون امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک شهرداری بیرجند به هزینه‌کرد پنج میلیارد تومانی شهرداری برای خرید تجهیزات و نگهداری در سال جاری اشاره کرد و گفت: اصلاح هندسی خیابان شعبانیه، اجرای میدان در شهید فایده، اصلاح بلوار صیاد شیرازی، اجرای جدول پل عباس‌آباد، ترمیم و روکش ۳۰۰ هزار متربع مربع آسفالت معابر از جمله اقداماتی است که امسال شهرداری در راستای ایمن‌سازی خیابان‌ها انجام داده است.

مهدی حدیدی‌نژاد ساخت سرعتکاه را از دیگر اقدامات شهرداری برای آرام‌سازی ترافیک و مدیریت سرعت برشمرد و افزود: عمده این سرعتکاه‌ها در خیابان‌های پاسداران، بلوار پیامبر اعظم، خیابان مدرس، الهیه، میلاد و چند نقطه دیگر احداث شده است.

وی با اشاره به نصب علایم ترافیکی و چراغ راهنمایی اظهار داشت: متاسفانه علیرغم هزینه‌های هنگفت اما شاهد هستیم که این علایم حتی بعضا چراغ‌های راهنمایی توسط عده‌ای تخریب می‌شود.

معاون امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک شهرداری بیرجند گفت: اصلاح روشنایی معابر هم از برنامه‌های شهرداری است که برای نقاط مختلف در حال اجراست، خط‌کشی خیابان‌ها، ایجاد پارکینگ، ایمن‌سازی آیلندها و ساخت جزیره‌هایی در برخی بلوارها از دیگر برنامه‌های حوزه ترافیک شهرداری است.

وی افزود: شهرداری بیرجند ماهانه ۴۰ میلیون تومان برای نگهداری و تعمیر چراغ‌های راهنمایی و رانندگی هزینه پرداخت می‌کند، ۳۳ تقاطع فرماندهی و ۳۳ تقاطع چشمک‌زن نیز در حال تعمیر است.

حدیدی‌نژاد با اشاره به طرح ترافیک حمل و نقل شهر بیرجند تصریح کرد: بازنگری این طرح در حال انجام است و در صورت تصویب وزارت کشور می‌توان شاهد اقدامات خوبی در حوزه ترافیک شهر بیرجند باشیم.

وی از به کارگیری مشاور برای اجرای پارک ترافیک در بیرجند خبر داد و گفت: در سه نقطه شهر قرار است این پارک اجرا شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha