آغاز طرح نظارت نوروزی تعزیرات/امکان پلمب واحدهای متخلف قبل از صدور رأی نهایی 

تهران - ایرنا- معاون وزیر دادگستری و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی از آغاز فعالیت گشت‌های مشترک نظارت نوروزی و ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: امسال باتوجه به شرایط بازار طرح ویژه نظارت نوروزی زودتر پیش‌بینی شده و از امروز هشتم اسفند در سراسر کشور آغاز می‌شود و تا ۲ ماه ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، احمد اصانلو در نشست خبری با تاکید بر اینکه تخلفات قابل اغماض نیست، افزود: در این دوره به دلیل شرایط بازار، روسای شعب تعزیرات منتظر ارجاع پرونده از سوی دستگاه‌های ناظر بر بازار نخواهند ماند و با حضور میدانی در بازار با متخلفان برخورد قانونی خواهد داشت همچنین با توجه به مصوبه سران قوا و افزایش اختیارات تعزیرات، جرایم افزایش یافته و امکان پلمب واحدهای متخلف قبل از صدور رأی نهایی وجود دارد.

وی یادآور شد: مسئولیت اصلی نظارت بر بازار برعهده وزارت صمت، سازمان حمایت حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، اتاق اصناف و وزارت جهادکشاورزی است و سازمان تعزیرات حکومتی مرجع رسیدگی به تخلفات است.

اصانلو ادامه داد: انتظاری که از سازمان تعزیرات وجود دارد منطبق بر قانون نیست و به لحاظ قانونی، اکنون سازمان تعزیرات حکومتی فقط مرجع رسیدگی به تخلفات است.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۷۰ که سازمان تشکیل شد، نظارت، بازرسی، کشف و رسیدگی به تخلف بر عهده سازمان تعزیرات بود و با این رویکرد همچنان انتظار نسبت به سازمان تعزیرات وجود دارد اما اگر تنظیم‌گری بازار را در چهار حلقه نظارت، بازرسی، کشف و رسیدگی بدانیم، سازمان تعزیرات در حال حاضر در آخر این حلقه قرار دارد.

اصانلو تاکید کرد: وظیفه سازمان تعزیرات رسیدگی به تخلفات حوزه کالا و ارز و قاچاق کالا وارز است و  ۹۵ درصد پرونده های تخلفات کالا و ارز در تعزیرات تشکیل می شود؛ بنابراین وظیفه اصلی سازمان تعزیرات رسیدگی دقیق و عادلانه به این پرونده‌ها است‌.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی تصریح کرد: اکنون در یک جنگی اقتصادی به سرمی‌بریم و دشمن سعی دارد از نظر معیشتی برای مردم مشکلاتی ایجاد کند و به دلیل شرایط خاص کنونی سازمان تعزیرات نمی‌تواند صرفا به پرونده‌هایی که از سوی ناظران ارجاع می‌شود، رسیدگی کند از همین رو برگزاری گشت‌های مشترک سیار در دستور کار قرار گرفته است. 

برکناری دو مدیر وزارت صمت و جهاد به دلیل کم‌کاری در نظارت بازار

وی با بیان اینکه در این دوره حتی نظارت بر عملکرد ناظران تشدید می‌شود، افزود: دو نفر از مدیران وزارت صنعت و جهادکشاورزی به لحاظ کم‌کاری در حوزه نظارت بر بازار به برکناری از سمت خود محکوم شده‌اند.

وی با اشاره به نوسانات بازار ارز اظهارداشت: نوسانات ارز ابزاری شده است که برخی وقتی کالایی را با ارز  ۲۸ هزار تومانی  وارد کرده‌اند اکنون به بهانه افزایش قیمت ارز، قیمت کالاهای خود را تغییر دهند که توجیهی ندارد و ما تاکید کردیم که شرکت‌های وارد کننده کالا باید کالاهای خود را به همان قیمت ارز وارد شده عرضه کنند.

تشکیل واحدهای نظارت بر فروشگاه‌های اینترنتی

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی تصریح کرد: واحدهای نظارت بر فروشگاه‌های اینترنتی تشکیل می‌شود تا کالایی که چند ماه قبل با ارز ارزان تهیه کرده‌اند را تحت تأثیر نوسانات ارزی گران نفروشند.

می‌گفت: در تهران مقر فرماندهی گشت‌های مشترک مستقر می‌شود و گشت‌ها به صورت ۲۴ ساعته از همان محل فرماندهی می‌شوند و رؤسای ۱۰۰ شعبه حضور میدانی مفید خواهد داشت حتی از دیگر استان‌ها نیز روسای شعب به تهران مامور شده‌اند.

وی ادامه داد: کل روسای شعب سازمان تعزیرات حکومتی شامل بیش از ۵۰۰ نفر در طرح نوروزی حضور دارند و ۱۰۰ رئیس شعبه در تهران گشت‌های نوروزی امسال را انجام می‌دهند.

اصانلو با بیان اینکه در سازمان تعزیرات حکومتی، گزارش‌ها و رسیدگی و شکایات کاملاً رایگان است، ادامه داد: ممکن است افراد کلاهبرداری پیدا شوند و به ادعای اینکه بازرس تعزیرات هستند بخواهند از اصناف و بازاری‌ها اخاذی و کلاهبرداری کنند.

معاون وزیر دادگستری تاکید کرد: سازمان تعزیرات حکومتی بازرس ندارد و حضور میدانی در قالب گشت مشترک و با خودروی آرم‌دار است و در کنار دیگر ضابطان و بازرسان انجام می‌شود بنابراین حضور انفرادی نداریم.

اصانلو با اشاره به جریمه ۱۴ هزار میلیاردی یک شرکت خودرویی و نیز جریمه ۳۰۰ میلیاردی یک شرکت تولید لوازم خانگی گفت: حضور موثر سازمان تعزیرات در تابستان گذشته و تفهیم این موضوع که حذف قیمت دستوری به معنای قیمت‌گذاری دل‌بخواهی نیست، مانع از افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در محصولاتی مانند لبنیات شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha