پژوهشکده زعفران تربت‌حیدریه ۸۳ دوره آموزشی در حوزه گیاهان دارویی برگزار کرد

تربت‌حیدریه- ایرنا- مشاور امور پژوهشی، آموزش و ترویج پژوهشکده زعفران دانشگاه تربت‌حیدریه گفت: این پژوهشکده امسال برای ۱۰۰ نفر ۸۳ دوره آموزشی و پژوهشی در حوزه گیاهان دارویی و زعفران و نیز ۵۰۰ دوره آموزشی مشاوره‌ای غیرحضوری یا به صورت تلفنی برگزار کرده است.

دکتر علیجان سالاریان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای فعالان حوزه زعفران تحت پوشش کمیته امداد نیز دوره آموزشی و پژوهشی از مرحله کشت تا برداشت و بهبود عملکرد برگزار شده است.

وی ادامه داد: برای نخستین بار و بر اساس یک تفاهمنامه با نظام مهندسی کشاورزی خراسان رضوی، از فردا به مدت ۲ روز دوره آموزشی هدفمند در حوزه زعفران و گیاهان دارویی برای ۱۲ نفر از کارشناسان مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی برگزار می‌ شود.

مشاور امور پژوهشی، آموزش و ترویج پژوهشکده زعفران دانشگاه تربت‌حیدریه با بیان این که کار محوری این پژوهشکده حمایت مادی و معنوی از طرح‌های پژوهشی در حوزه زعفران و گیاهان دارویی است اضافه کرد: حوزه کشت و کار، تنش‌های خشکی و شوری، بهبود عملکرد کمی و کیفی، شاخص‌های بهره‌وری در مزرعه و حوزه صنایع غذایی از جمله مسایل محوری است که این پزوهشکده مورد حمایت قرار می‌دهد.

سالاریان افزود: این مرکز به عنوان مشاور خبره و کارشناس فنی تخصصی زعفران، کمک‌های مشاوره‌ای در اختیار فعالان و شرکت‌های حوزه زعفران در بخش‌های روش‌های کشت و کار، بهبود عملکرد، مسایل مربوط به تولید و فرآوری ارایه می‌کند.

پژوهشکده زعفران تربت‌حیدریه ۸۳ دوره آموزشی در حوزه گیاهان دارویی برگزار کرد

وی اضافه کرد:هر طرح وارده باید ابتدا به ساکن در شورای پژوهش ما به تصویب برسد و بعد از اعلام نهایی نظر داوران این شورا، مورد حمایت مالی قرار گرفته و حتی برای آنها دوره‌های آموزشی نیز برگزار می‌ شود و هم اکنون در ارتباط با سه طرح تولید دارو از زعفران مشغول همکاری با دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستیم.

او ادامه داد: به تازگی نیز یک تیم بازرگانی از کشور سویس ضمن بازدید از این مرکز، اعلام کردند در حوزه‌های مختلف زعفران از جمله تولید دارو، شربت و بازاریابی تمایل به همکاری دارند که البته جلسه عقد تفاهمنامه نهایی، به اوایل سال آینده موکول شد.

مشاور امور پژوهشی، آموزش و ترویج پژوهشکده زعفران دانشگاه تربت‌حیدریه گفت: بودجه این مرکز تحقیقاتی از مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان در سال ۹۷، اکنون به رقم پنج میلیارد تومان رسیده‌ که این افزایش، مبین نگاه خاص و حمایتی دولت به امور پژوهشی و تحقیقاتی است.

پژوهشکده زعفران دانشگاه تربت‌حیدریه سال ۸۶ تاسیس و تا سال ۹۰ زیر نظر دانشگاه فردوسی مشهد فعالیت داد که البته تا آن سال فاقد برنامه کاری مدون، اعتبارات مصوب و نیز تجهیزات آزمایشگاهی بود.

از سال ۹۰ این مرکز تحقیقاتی به دانشگاه تربت‌حیدریه واگذار شد ضمن آن که برایش بودجه مصوب تخصیص یافت و دارای چارت کاری نیز شد.

شایان ذکر است از مجموع ۹۱ هزار هکتار اراضی زیرکشت زعفران خراسان رضوی، هشت هزار و ۸۰۰ هکتار آن به اراضی شهرستان تربت‌حیدریه اختصاص دارد.

در منطقه تربت‌حیدریه تا شعاع ۵۰ کیلومتری، یعنی تمام شهرستانی‌هایی که از این شهرستان جدا شدند در مجموع اکنون افزون بر ۳۰ هزار هکتار مزارع زعفران دارند و به عبارت بهتر چیزی بیش از ۳۴ درصد از سطح زیرکشت زعفران خراسان رضوی به تربت‌حیدریه اختصاص دارد.

یکی از شاخص‌ترین محصولات این شهرستان که در ایران و جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده‌ زعفران است که میانگین تولید آن چهار کیلوگرم در هکتار و با تولید سالانه ۳۵ تن است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha