۸ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰:۱۰
کد خبر: 85041867
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیم پاریس از نفوذ روسیه در آفریقا/ مکرون به قاره سیاه می‌رود

تهران- ایرنا- رئیس جمهوری فرانسه با هدف مقابله با تلاش‌های روسیه به منظور بیرون راندن فرانسه از آفریقا، ضمن اعلام راهبرد نظامی جدید به این قاره سفر می‌کند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه با هدف مقابله با تلاش‌های روسیه به منظور بیرون راندن فرانسه از آفریقا، در هفته جاری به این قاره سفر می کند.

مکرون قرار است از سه کشور آفریقایی اطراف حوضه کنگو از جمله آنگولا بازدید کند. گفته می شود تمرکز سفر وی بر کشورهایی در منطقه ساحل صحرا است که در آن احساسات ضدفرانسوی رو به افزایش است.

رئیس جمهوری فرانسه قرار است امروز بعد از ظهر (دوشنبه) و پیش از سفر در یک سخنرانی و نشست خبری در کاخ الیزه سیاست جدید آفریقایی خود را اعلام کند.

سفر مکرون به آفریقا در حالی است که نزدیک به ۱۰ روز پیش بورکینافاسو دستور خروج نیروهای فرانسوی را از کشور صادر کرد و به توافق نظامی که براساس آن پاریس می توانست با شورشیان در این کشور آفریقای غربی بجنگد، پایان داد.

فرانسه سال گذشته نیز در پی آغاز همکاری حکومت کشور آفریقایی مالی با پیمانکاران نظامی روس موسوم به واگنر، نیروهای خود را از آنجا خارج کرد و به یک دهه عملیات علیه شورشیان بنیادگرا پایان داد.

گروه واگنر که این روزها به دلیل حضورش در جنگ با اوکراین شناخته شده است، در آفریقای مرکزی مستقر شده است و در گرماگرم تلاش جهانی برای ایجاد جبهه ای جهانی علیه روسیه، به بیم و هراس در پاریس مبنی بر تقویت احساسات ضدفرانسوی دامن زده است.

مکرون روسیه را متهم کرده که با تبلیغات ضد فرانسوی در آفریقا در تلاش برای رسیدن به جاه طلبی های غارتگرانه اش است.

هرچند همزمان مشاوران ارشد رئیس جمهوری فرانسه روز جمعه در نشست توجیهی، دلیل سفر مکرون به آفریقا برای بازگرداندن نفوذ از دست رفته را انکار کردند، بر این موضوع صحه گذاشتند که رئیس جمهوری فرانسه در این سفر، با شرکت در اجلاس سران جنگل‌ها در گابن، تمرکز بسیاری بر مساله محیط زیست دارد و دیداری هم با هنرمندان آفریقایی خواهد داشت. اما ناظران بر این عقیده هستند که وی در سخنرانی امروز خود در کاخ الیزه باید در مورد راهبرد نظامی جدید فرانسه در قاره آفریقا شفاف باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha