وقتی زخم قدیمی کشتی دهان باز کرد

تهران- ایرنا- جدال لفظی منصور برزگر سرمربی اسبق تیم کشتی آزاد ایران و عباس جدیدی قهرمان جهان یکی از سوژه‌های خاص رسانه‌ای در سال ۱۴۰۱ بود.

به گزارش ایرنا، بحث اعمال سلیقه در اعزام تیم ملی کشتی آزاد به بازی‌های المپیک ۲۰۰۰ سیدنی در ۲ دهه گذشته همواره جای شبهه برای طرفدران این رشته بوده و در چند سال گذشته بزرگان کشتی نیز مطالبی در این زمینه بیان کردند. آنان اعمال نظر شخصی را موجب تغییر وزن و ناکامی برخی از ستاره‌های آن زمان کشتی ایران می‌دانند.

عباس جدیدی یکی از پیشکسوتانی بود که در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱ اعلام کرد: منصور برزگر، خادم و صنعتکاران این‌ها آمدند امیر خادم را یک جوری وارد تیم ملی در المپیک سیدنی کردند که نتیجه‌اش این شد که نه امیررضا خادم مدال گرفت، نه علیرضا حیدری و نه من. در صورتی که دست به ما نمی‌زدند هم علیرضا حیدری طلا می‌گرفت و هم من. ۲ طلای المپیک سیدنی را این آقایان با تصمیم‌گیری غلط به باد دادند.

وی این سخنان را در حالی بیان کرد که بحث اصلی گفت وگو با نایب قهرمان المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا، موضوع تغییر وزن احتمالی کامران قاسم‌پور از ۹۲ به ۹۷ کیلوگرم بود.

صحبت‌های قهرمان اسبق جهان با واکنش تند منصور برزگر همراه بود. برزگر سرمربی تیم ملی کشتی آزاد ایران در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در واکنش به سخنان عباس جدیدی گفت: بهتر است دهانم را باز نکنم زیرا در این صورت عباس جدیدی حرفی برای گفتن نخواهد داشت او می‌داند من می خواهم از چه چیزی صحبت کنم.

پیشکسوت و سرمربی اسبق تیم ملی این را هم گفت: عباس جدیدی بهتر است آن شبی که به خانه ما آمد به خاطر بیاورد. من هنوز شاهد آن شب را دارم.

وقتی زخم قدیمی کشتی دهان باز کرد

عباس جدیدی دارنده مدال طلای مسابقات جهانی ۱۹۹۸ تهران در گفت وگو با ایرنا اعلام کرد: نمی‌دانم چرا برخی در برابر بازخوانی یک اتفاق تاریخی در کشتی ایران موضع‌گیری می‌کنند. هدف من از یادآوری آن اتفاقات، پاسخ به سوالی در زمینه شرایط این روزهای کامران قاسم‌پور بود و تنها نظر شخصی خود را در خصوص بررسی و نقد تاریخی یک تصمیم غلط و خودخواهانه بیان کردم. قصد توهین به هیچ پیشکسوتی را نداشته و نخواهم داشت احترام آنان بر من واجب است.

وی ادامه داد: یک رسانه سوالی درباره تغییر وزن کامران قاسم‌پور پرسید که به آن پاسخ دادم. من تجربه کشتی‌گرفتن در وزنی بالاتر از وزن اصلی خود را دارم و برای آسیب‌شناسی این تغییر وزن یک نقد تاریخی به اعزام تیم به بازی‌های المپیک سیدنی داشتم. همچنین شرایط این روزهای قاسم‌پور را تغییرات وزنی برخی ملی‌پوشان تیم ملی کشتی آزاد در سال ۲۰۰۰ مقایسه کردم. نمی‌دانم چرا به بعضی‌ها برخورد و به خودشان گرفتند.

او در واکنش به افشاگری برزگر نوشت:‌ نمی‌دانم سرمربی اسبق تیم ملی چه می‌خواهد بگوید. بگم بگم مال دوران احمدی‌نژاد بود و دوران این حرف‌ها تمام شده است. نباید هیجانی حرف بزنیم. آیا من علیه کسی حرفی را مطرح کردم؟

وقتی زخم قدیمی کشتی دهان باز کرد

جدال لفظی جدیدی و برزگر با واکنش سایر پیشکسوتان همراه شد. بهروز یاری یکی از پیشکسوتان کشتی ایران در حمایت از عباس جدیدی اعلام کرد برخی فقط داستان دوپینگ قهرمان جهان را برجسته می‌کنند در حالی که آنان از تمام سال‌هایی که جدیدی جورکش اوزان مختلف بود سخنی به میان نمی‌آورند. عباس جدیدی مانند بچه یتیمی در جمع شاگردان منصور برزگر بود.

یاری این را هم گفت که اگر منصور برزگر دهان باز کند بی‌تردید دهن بقیه بسته نخواهد ماند. صحبت‌های یاری با واکنش سرمربی اسبق تیم ملی کشتی آزاد مواجه شد.

منصور برزگر در گفت‌وگوی کوتاه با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: منتقدان امروز من بهتر است به گذشته خود نگاه کنند. من همچنان ترجیح می‌دهم در مقابل انتقادات واهی آنان سکوت کنم.

جنگ زرگری شاگرد و استاد چند روزی به سوژه نخست رسانه‌های ایران تبدیل شد اما در نهایت فروکش کرد. البته فروکش کردن این موضوع به معنای پایان داستان تصمیمات خاص در المپیک سیدنی نیست بلکه ممکن است آغاز راهی باشد که در آینده بیشتر در باره آن مطالب منتشر شود. البته این جدال لفظی می‌تواند یک کتاب تجربه برای کشتی‌گیران و کادر فنی باشد تا آنان بتواند گذشته را چراغ راه آینده قرار دهند.

تغییر وزن احتمالی کامران قاسم‌پور شاید از مهمترین سوژه‌های سال کشتی ایران بود اما این تغییر وزن بدون هیچ نظر کارشناسی بیشتر آسیب‌زا خواهد بود. شاید تجربه تغییر وزن عباس جدیدی و علیرضا حیدری برای کادر فنی کشتی ایران یک درس باشد تا درستکار بتواند به درستی تصمیم نهایی را بگیرد.

وقتی زخم قدیمی کشتی دهان باز کرد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha