جنسیت "باورد"، توله پلنگ پارک ملی تندوره تشخیص داده شد+ فیلم

مشهد-ایرنا- مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: "باورد"، توله پلنگ ارزشمند پارک ملی تندوره درگز با پایش و رصد منطقه توسط محیط‌بانان این پارک مشاهده و جنسیت این پلنگ از سوی کارشناسان ماده تشخیص داده شد.

مهدی اله‌پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مشاهده بازیگوشی و ثبت تصویر مجدد باورد، توله در کنار پلنگ مادر که چندی پیش تشکیل خانواده و زادآوری آن توسط محیط‌بانان ثبت شد، اثبات کننده زیستگاه امن و پویایی جمعیت گونه در معرض خطر انقراض پلنگ ایرانی در پارک ملی تندوره می باشد.

وی با اشاره به اهمیت تشخیص جنسیت این گونه ارزشمند بیان کرد: امنیت زیستگاهی برای این گونه ارزشمند با پشتیبانی ها و پیگیری‌های صورت پذیرفته اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی و تأمین اعتبار جهت حفاظت بهتر از این گونه و همکاری و مشارکت مردم شریف شهرستان درگز در خصوص ساخت آبشخور و نذرهای محیط زیستی و همچنین تلاش محیط بانان شهرستان درگز حاصل شده است.

اله پور اظهار کرد: حضور این توله پلنگ ماده در منطقه برای چندمین بار ثبت و امید بخش آینده ای روشن برای استمرار نسل این گونه با ارزش در پارک ملی تندوره خواهد بود.

پلنگ ایرانی هم اکنون در لیست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت(red list ) طبقه‌بندی شده و در کنار اردک سرسفید جزء گونه‌های در معرض خطر یا (ENDANGERED) به شمار می‌روند.

طول سر و بدن پلنگ ایرانی بین ۱۱۰ تا ۱۸۰ سانتی متر، طول دم ۶۰ تا ۱۰۰ سانتی متر، ارتفاع بدن ۴۵ تا ۷۸ سانتی متر و وزن ۳۵ تا ۹۰ کیلوگرم است.

این گونه ارزشمند در معرض انقراض دارای جثه‌ای بزرگ، بدنی عضلانی و قابل انعطاف، سری پهن، دست و پایی کوتاه با پنجه‌هایی بسیار قوی است.

سطح بدن این حیوان پوشیده از موهای نرم و کوتاه به رنگ کرم نخودی است که در قسمتهای زیرین بدن کم رنگتر می‌شود. بدن این گونه، پوشیده از خالهای گرد و توخالی شبیه گل است که در گونه نر و ماده هم شکل هستند.

پلنگ و یوزپلنگ دو گونه چتر هستند و گونه چتر یا سایبان Umbrella Species به جانداری گفته می‌شود که حضورش در یک محیط برای سایر گونه‌ها جنبه حمایتی دارد. به عبارت دیگر این گونه‌ها با دارا بودن گستره خانگی وسیع و نیازهای زیستگاهی گسترده با سایر گونه‌ها هم پوشانی زیستگاهی داشته و اگر در حفاظت از آنها گام برداریم، سایر گونه‌ها به طور غیر مستقیم حفظ می‌شوند و پلنگ و یوزپلنگ آسیایی هم به عنوان دو گونه چتر شناخته می‌شوند و حمایت از آنها از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وضعیت زیست پلنگ ایرانی در خطر انقراض اکنون در مناطق خراسان رضوی در وضعیت مطلوب و تحت کنترلی قرار گرفته است، گونه حیوانی شاخصی که حضورش در هر منطقه نشانه سلامت زیستگاهی آن منطقه‌ است.

تصویر ثبت شده از سلامت "باورد" را در مرداد امسال رضا تاجداری، محیط بان این منطقه ثبت کرده است. باورد یکی از نامهای کهن ایرانی در شمال خراسان و شهرستان درگز کنونی است.

پارک ملی تندوره در شهرستان درگز استان خراسان رضوی قرار دارد و میزبان بزرگترین جمعیت پلنگ ایرانی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha