لاوروف: کشورهای بیشتری خواهان عضویت در "بریکس" و "همکاری شانگهای" هستند

تهران- ایرنا- سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه از افزایش شمار کشورهای متمایل به عضویت در دو سازمان بریکس و همکاری شانگهای خبر داد و آن را سندی بر شکست تلاش غرب برای منزوی کردن روسیه دانست.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری "اسپوتنیک"، از آغاز سال ۲۰۲۲ میلادی تاکنون چندین کشور نسبت به عضویت در سازمان همکاری شانگهای و بریکس ابراز تمایل کرده اند.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با روسای دفتر منطقه ای این وزارت خانه اعلام کرد که تعداد کشورهای متقاضی پیوستن به بریکس و سازمان همکاری شانگهای به ۲۰ کشور رسیده است.

وی افزود که بسیاری از کسانی که درخواست داده اند دارای نقش های کلیدی در منطقه هستند. لاوروف از جمله کشورهای مزبور را ترکیه، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اندونزی، مکزیک و مصر نام برد و خاطرنشان کرد که فهرست این کشورها حاکی از شکست تلاش های غرب برای منزوی کرد" روسیه است که عضو هر دو سازمان نام برده می باشد.

به گفته این دیپلمات عالی رتبه روس، درک فرآیند تکتونیکی ژئوپلیتیکی، بسیاری از کشورها را به همکاری با شریک های همسو سوق می دهد. وی دلیل اصلی این امر را تمایل کشورها برای استقلال در اقدام دانست، ضمن آنکه در هر مشارکتی کشورها پیش از هرچیز سعی در پیشبرد منافع ملی خود دارند نه هوس دیگران.

بریکس یک انجمن غیررسمی از اقتصادهای بزرگ در حال توسعه جهان است که در سال ۲۰۰۶ تشکیل شد و شامل برزیل، روسیه، هند و چین است و آفریقای جنوبی که در سال ۲۰۱۰ به این گروه ملحق شد. نامزدهای بالقوه برای الحاق هم شامل کشورهایی مانند آرژانتین، مصر، ایران، عربستان سعودی هستند. الجزایر و ترکیه هم طی ماه ها و سال های گذشته تمایل را برای پیوستن به این گروه ابراز کرده اند.

سازمان همکاری شانگهای نیز در سال ۱۹۹۶ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان با هدف ایجاد موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو پایه‌گذاری شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha