۸ اسفند ۱۴۰۱، ۲۳:۰۱
کد خبرنگار: 1385
کد خبر: 85042726
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مکرون : شمار نظامیان فرانسه در آفریقا کاهش می یابد

تهران- ایرنا- امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه پس از ناکامی‌های متعدد در حوزه نفوذ سابق پاریس در آفریقا گفت که شمار نظامیان پاریس در این قاره کاهش یافته و پایگاه‌های نظامی فرانسوی با کشورهای میزبان بطور اشتراکی اداره می‌شود.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، مکرون دوشنبه پیش از سفر به چهار کشور آفریقایی در راستای کاستن از تنش با کشورهای غرب آفریقا اظهار کرد که پایگاه‌هایی که در حال حاضر داریم بخشی از میراث گذشته است. این پایگاه‌ها تعطیل نمی‌شوند بلکه سازماندهی می‌شوند.

وی در کاخ الیزه به خبرنگاران گفت: پایگاه‌های جدید یا «آکادمی‌های» نظامی بتدریج «آفریقایی شده» و مشترکا با شرکای آفریقایی و اروپایی اداره خواهند شد.

مکرون قرار است هفته جاری عازم چند کشور آفریقایی از جمله گابن، آنگولا و جمهوری دموکراتیک کنگو شود.

این سفر بیش از یک هفته پس از آن انجام خواهد شد که بورکینافاسو نظامیان فرانسوی را اخراج کرد و به یک توافق نظامی با فرانسه پایان داد.

نظامیان فرانسوی سال گذشته میلادی نیز از کشور مالی خارج شدند. این اقدام پس از آن انجام شد که حاکمان نظامی مالی با مقاطعه‌کاران نظامی شروع به همکاری کردند.

شرکت نظامی واگنر روسیه با جمهوری آفریقای مرکزی نیز ارتباط برقرار کرده است؛ موضوعی که موجب نگرانی در فرانسه شده است.

مکرون گفت که فرانسه به توافقنامه نظامی با مالی «مفتخر» است اما اجازه نخواهد داد سپر بلای اوضاع وخیم امنیتی در منطقه «ساحل» آفریقا شود.

وی اظهار کرد: نقش فرانسه این نیست که همه مشکلات آفریقا را حل کند.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین مدعی شد که کشورهای آفریقایی سرانجام از گروه واگنر رویگردان خواهند شد زیرا این گروه فقط بذر بدبختی می‌کرد.

وی درباره واگنر گفت: این یک گروه از مزدوران خلافکار است که رژیم‌های شکست‌خورده و توطئه‌گران را بیمه عمر می‌کند.

مکرون همچنین روسیه را به دامن زدن به تبلیغات ضدفرانسوی در آفریقا با هدف دست یافتن به اهدف «غارتگرانه» متهم کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha