مسیر رودخانه کُر تا دریاچه بختگان نیازمند اصلاح و بازسازی است

شیراز - ایرنا- مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس در خصوص عدم رسیدن حقابه به تالاب بختگان عنوان کرد: در مسیر رودخانه کُر به قدری آب راهه ایجاد شده که در رسیدن آب به تالاب بختگان مشکل ایجاد می شود از این رو مسیر رودخانه نیازمند مدیریت و اصلاح و بازسازی است.

عطا پور شیرزاد شامگاه دوشنبه در نشست با انجمن های مردم نهاد در خصوص تالاب بختگان بیان کرد: سازمان آب متولی مدیریت و اصلاح و بازسازی مسیر رودخانه است و باید این مطالبه گری در میان رسانه ها و انجمن های مردم نهاد ایجاد شود تا دستگاه های اجرایی به وظایف قانونی خود عمل کنند.

این مقام مسوول اضافه کرد: موضوع اختصاص حقابه به تالاب بختگان و پذیرش این موضوع در استان یکی از دستاورد هایی است که می‌تواند این امیدواری را برای آینده ایجاد کند که موضوع حق آبه در دستور کار مدیران ارشد استان قرار گرفته و هر ساله نسبت به پرداخت آن اقدام می کنند.

وی گفت: انجمن های مردم نهاد بازوی های توانمندی برای مدیریت، حفظ و نگهداری محیط زیست هستند. انجمن های مردم نهاد نقش ویژه ای در حفظ و حراست از محیط زیست داشته و به عنوان بازوی توانمند این اداره کل در تلاش اند تا نسبت به حفظ محیط زیست اقدام کنند.

پور شیرزاد ادامه داد : یکی از انتظاراتی که از انجمن های مردم نهاد وجود دارد این است که بدون مرز و بدون محدودیت از ظرفیت های مردمی برای حفظ و نگهداری از محیط زیست اقدام شود زیرا محیط زیست مردم به یک گروه یا نهاد خاص نبوده بلکه محیط زیست برای تمامی مردم است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس افزود : تدوین برنامه برای دستیابی به اهداف یکی دیگر از مسائلی است که باید برای فعالیت در این حوزه مد نظر باشد البته برنامه ریزی ها نباید به گونه ای باشد که ارمانی و غیر قابل دسترس باشد از این رو باید با استفاده از ظرفیت موجود نسبت به برنامه ریزی و تعیین هدف اقدام شود.

پور شیرزاد یاد آور شد: آحاد مردم در حوزه محیط زیست وظیفه داشته و دستگاه های ذی ربط نیز در این حوزه دارای وظایفی هستنند این در حالی است که سازمان محیط زیست با مکاتباتی که با سایر دستگاه های اجرایی داشته اند در تلاش است تا وظایف قانونی این دستگاه ها را یادآوری کند اما سازمان های مردم نهاد نیز میتوانند با مطالبه گری در این بخش زمینه فعالیت تمامی دستگاه های مرتبط با حوزه محیط زیست را بیش از پیش فعال کنند.

انجمن های مردم نهاد در نشست با مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس چه گفتند؟

انجمن های مردم نهاد حامی محیط زیست در دیدار با مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس نسبت به بیان دیدگاه ها و مطالبات خود اقدام کردند.

مسئولین انجمن های مردم نهاد استان فارس در دیدار با مدیرکل حفاظت محیط زیست استان به بیان مطالبات و دیدگاه های خود در خصوص حفظ و نگهداری از منابع طبیعی و محیط زیست پرداختند.

نعمت الهی مسئول انجمن مردم نهاد شهرستان ارسنجان در این دیدار گفت: یکی از مشکلاتی که در این منطقه و طی فصول گرم سال روی میدهد آتش زدن کاه و کلش در مزارع و نابودی مواد مغذی زمین است این در حالی است که در منطقه ارسنجان پس از برداشت محصولات کشاورزی در خردادماه و تیر ماه هر سال شاهد آتش زدن کاه و کلش در منطقه و ایجاد آلودگی های بسیار زیاد هستیم.

وی ادامه داد : یکی از نیازهای اساسی انجمن های مردم نهاد موضوع آموزش این گروه ها است از این رو بایستی شرایطی برای آموزش انجمن های مردم نهاد فراهم شده تا بتوان نسبت به اشاعه آموزش ها به جامعه هدف اقدام شود.

این فعال محیط زیست در خصوص سایت دفن زباله سلطان شهر نیز بیان کرد : با پیگیری های صورت گرفته مشخص شده که پرونده این سایت دفن زباله در مسیر قانونی در حال پیگیری توسط دستگاه قضایی است اما این سایت سالیانی است که در کنار تالاب در حال فعالیت است.

میرزایی مسئول انجمن حامی محیط زیست اقلید نیز در این جلسه گفت: یکی از مشکلاتی که در این منطقه وجود داشت عدم انتقال آب به تالاب کافتر بود که با همکاری اداره کل محیط زیست و اختصاص منابع مالی مشکلات برطرف شد و سهم آب ریز این تالاب نیز فراهم شد.

وی ادامه داد : بسیاری از زمین هایی که در مسیر رودخانه شادگان است سالیان پیش به کشاورزان اهدا شده و بیش از ۴۰ کیلومتر در منطقه سد توسط کشاورزان در زمین های کشاورزی ایجاد شده که پس از بارندگی شاهد هستیم استخری از آب به طول ۴۰ کیلومتر در منطقه ایجاد می شود.

مسئول انجمن حامی محیط زیست شهرستان زرقان نیز در این جلسه گفت : با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته شاهد هستیم که طرح توسعه پالایشگاه شیراز در حال انجام بوده و امید است اداره کل محیط زیست استان نگاه جامعه در خصوص این موضوع داشته باشد.

وی ادامه داد : هنوز اطلاعات کارشناسی در این حوزه وجود نداشته اما بازدیدهای میدانی نشان دهنده آن است که این پالایشگاه در حال توسعه است.

عطا پور شیرزاد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس نیز در پاسخ به این سوال گفت: هیچ گونه طرح توسعه ای در پالایشگاه شیراز مطرح نبوده و این اداره کل با تمام توان در تلاش است تا نسبت به آلودگی های زیست محیطی قاطع ترین برخورد ها را داشته باشد. وی ادامه داد: رسالت این سازمان جلوگیری از آسیب به محیط زیست است و در تلاش است تا مشکلات در این بخش را به حداقل برسانیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha