باید قدر دانشمندان خود را بدانیم و از این ظرفیت برای پیشرفت کشور استفاده کنیم

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید قدر دانشمندان خود را بدانیم و از این ظرفیت عظیم علمی برای پیشرفت کشورمان بهره لازم را ببریم.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، محمدعلی زلفی‌گل روز سه شنبه در مراسم اختتامیه بیست‌وچهارمین جشنواره جوان خوارزمی و اولین دوره از جشنواره نوآوران و فناوران خوارزمی اظهار داشت:‌ اگر اولویت اول کشور ما علم است، باید به اندازه آن علم، برایش سرمایه گذاری کنیم.

وی افزود: انصافا دولت سیزدهم توجه ویژه به علم دارد. رییس جمهور در هر ماه یک جلسه در حوزه آموزش عالی و وزارت علوم اختصاص داده است و این حکایت از آن دارد که رییس جمهور به علم، فناوری و نوآوری توجه ویژه ای داشته است و دارد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اهمیت علم اظهار داشت: اقتصاد آینده، اقتصاد علم است و اگر اولویت ما علم است باید برای آن سرمایه‌گذاری کنیم.

وی با اشاره به پنج اولویت وزارت علوم در ابتدای کار دولت سیزدهم گفت: از همه ظرفیت‌های گسترده آموزش عالی برای تحقق این پنج اولویت بهره ببریم.

زلفی گل "مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری"، "آموزش، پژوهش و بروندادهای هدفمند"، "نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری"، "شاگرد، فناور و نوآورپروری" و "تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش" را پنج اولویت تعریف شده در وزارت علوم ذکر کرد.

وزیر علوم انتخاب برگزیدگان در جشنواره‌های خوارزمی و المپیادهای علمی را در راستای تحقق ۲ اولویت از پنج اولویت این وزارتخانه نام برد و یادآور شد: هدف اول تحقق مرجعیت علمی است زیرا وقتی فردی به عنوان دانشمند، اندیشمند و نوآور انتخاب می‌شود، مرجعیت علمی را در سطح بین المللی نشان می دهد و چنین فردی را قدر می نهیم و بر صدر می نشانیم.

وی اولویت دوم محقق شده از سوی برگزیدگان رویدادهای علمی را تولید خدمت و ثروت از دانش عنوان کرد و افزود: همچنین با حضور رئیس جمهور در جشنواره‌های علمی، فرهنگ سازی صورت می گیرد.

زلفی گل نیروی انسانی را از سرمایه های ارزشمند کشور توصیف کرد و خطاب به برگزیدگان جشنواره های خوارزمی یادآور شد: شما سرمایه‌های کشور به شمار می‌روید؛ یعنی افرادی هستید که در هر جایی و در هر گروه و دانشگاهی که قرار بگیرید، به آن مکان وجاهت می‌دهید.

وزیر علوم اضافه کرد: از این رو ما این جشنواره ها را جدی می گیریم و رییس جمهور نیز، زمانی برای حضور در این جشنواره‌ها اختصاص داده است.

زلفی گل دلیل توجه ایران به علم را انجام کارهایی دانست که بدون علم مقدور نیست و اظهار کرد: با دانش می توان به کشف سیاره ها و سیارک ها پرداخت. اقتصاد آینده، اقتصاد علم است و اگر اولویت ما علم است، باید به همان اندازه سرمایه گذاری کرد.

وی با اشاره به توجه ویژه رییس جمهور به مقوله علم و فناوری گفت: امیدواریم دانشجویان و پژوهشگران قدر این فرصت را بدانند و از این فرصت برای پیشرفت کشور نهایت استفاده را بکنند.

باید قدر دانشمندان خود را بدانیم و از این ظرفیت برای پیشرفت کشور استفاده کنیم

آیین معرفی و تجلیل از برگزیدگان جشنواره‌های خوارزمی با حضور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حسن زمانیان رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و شماری از روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگران و نخبگان علمی در سالن مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد.

در این دوره از جشنواره در مجموع ۳۰۲ طرح دریافت و ۱۹ طرح به هیات داوران ارجاع شد. این طرح ها در بخش کلی طرح‌های کاربردی و پژوهش‌های بنیادی بود و در گروه‌ مهندسی مکانیک یک نفر رتبه دوم و یک نفر رتبه سوم را به دست آورد. در گروه مواد، متالورژی و انرژی‌های نو نیز یک نفر رتبه سوم را کسب کرده و در بخش پژوهش‌های بنیادی شاخه فناوری‌های شیمیایی یک نفر به عنوان رتبه سوم برگزیده شد و به طور کلی چهار نفر در این جشنواره برگزیده شدند.

باید قدر دانشمندان خود را بدانیم و از این ظرفیت برای پیشرفت کشور استفاده کنیم

اولین جشنواره نوآوران و فناوران خوارزمی نیز که امسال و با توجه به شعار سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» به پیشنهاد وزیر علوم به بقیه جشنواره‌های خوارزمی اضافه شد، در بخش کلی نوآوری و فناوری در گروه تخصصی مهندسی برق و کامپیوتر یک نفر رتبه اول را به دست آورد، در شاخه فناوری نانو یک نفر رتبه دوم، در مهندسی مکانیک نیز دو نفر رتبه سوم را کسب کردند و در مجموع چهار نفر به عنوان برگزیده معرفی شدند.

در پایان این مراسم از ۱۳ برگزیده سی و ششمین جشنواره بین المللی خوارزمی، بیست و چهارمین جشنواره جوان خوارزمی و اولین جشنواره نوآوری و فناوری خوارزمی با حضور رییس جمهور تقدیر شد و آنان لوح تقدیر و جایزه نقدی خود را از وی دریافت کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha