شرایط کارفرمایان باید در تعیین حقوق کارگران مدنظر قرار گیرد

مشهد- ایرنا- نماینده کارگران خراسان رضوی در شورای عالی کار گفت: به نظر می رسد باید شرایط کارفرمایان نیز برای پرداخت دستمزد به کارگران در خصوص تعیین حقوق سال آینده در نظر گرفته شود، زیرا کارفرمایان نمی‌توانند همه هزینه‌های زندگی کارگران را پرداخت کنند.

هادی ابوی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دولت باید تسهیل‌گری در این بخش را لحاظ کرده و امتیازاتی به وجود آورد که کارفرمایان بتوانند حقوق کارگران را پرداخت کنند.

وی در خصوص تعیین حقوق کارگران برای سال ۱۴۰۲ گفت: گروه مذاکره کننده برای تعیین نرخ پیشنهادی حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲ در انتظار تعیین سند معیشت است که توسط گروهی متشکل از نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت در حال انجام است.

نماینده کارگران خراسان رضوی در شورای عالی کار گفت: فقط نرخ تورم برای تعیین حقوق کارگران ملاک نیست، خط فقر و قیمت اقلام مورد نیاز خانوار نیز باید در نظر گرفته شود و همه این موارد در سبد معیشت لحاظ خواهد شد.

ابوی اظهار داشت: سبد معیشت عین قانون است و در صورت اعلام، حداقل حقوق کارگران نیز بر اساس آن تعیین می شود، حقوق و مزایای کارگران براساس سختی کار تغییر کرده و مزایایی برای کارگران در نظر گرفته خواهد شد.

وی حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱ را حدود چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ذکر و بیان کرد: پس از تعیین سبد معیشت، ماحصل مذاکرات گروه حداقل حقوق سال آینده کارگران را مشخص خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی پیش از این درباره نرخ تورم گفته بود: در بهمن ماه امسال نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارها در کشور ۵۳.۴ درصد است که این شاخص برای خانوارهای شهری کشور ۵۲.۷ درصد و برای نقاط روستایی ۵۶.۷ درصد است.

رضا جمشیدی اظهار داشت: نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به بهمن ماه امسال در خانوارهای کل کشور ۴۷.۷ درصد است که این شاخص برای خانوارهای شهری ۴۶.۹ و برای نقاط روستایی ۵۱.۷ درصد است.

وی بیان کرد: تورم نقطه به نقطه کل خانوار کشور در گروه خوراکی ها ۷۰.۵، آشامیدنی ها ۴۶.۵، دخانیات ۴۱.۷، پوشاک و کفش ۵۴.۳، مسکن ۴۰ درصد و بهداشت و درمان ۴۸ درصد است.

دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، ۵۷.۴ درصد افزایش یافت و ماهانه به چهار میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان و حداقل دستمزد روزانه به ۱۳۹ هزار تومان رسید. حداقل دستمزد با مبنای ۳۰ روز ماهیانه چهار میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان (روزانه ۱۳۹ هزار و ۳۲۵ تومان)، بن کارگری ۸۵۰ هزار تومان، حق مسکن ۶۵۰ هزار تومان، حق اولاد برای هر فرزند ۴۱۷ هزار و ۹۷۵ تومان و پایه سنوات به شرط داشتن یک سال سابقه کار ماهیانه ۲۱۰ هزار تومان تعیین شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha