۹ اسفند ۱۴۰۱، ۱۳:۴۸
کد خبرنگار: 5353
کد خبر: 85043292
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مقام اطلاعاتی اوکراین: چین قصد کمک نظامی به روسیه را ندارد

تهران- ایرنا- رئیس اطلاعات نظامی اوکراین با رد ادعای مقام‌های آمریکایی مبنی بر احتمال کمک‌ نظامی چین به روسیه، اعلام کرد هیچ نشانه‌ای از گفت‌وگو در این خصوص دیده‌ نشده است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴، کایریلو بودانوف (Kyrylo Budanov)، با کنار زدن ادعاها علیه چین در گفت‌ و گو با یک رسانه‌ آمریکایی گفت: هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه چنین موضوعاتی حتی در حال بحث داشته باشد، مشاهده نشده است.

بر این اساس،مقام‌های ارشد ایالات متحده روز یکشنبه مدعی شده بودند که چین درحال بررسی ارائه تجهیزات نظامی مرگبار به مسکو بوده و کارزاری برای اعمال فشار دیپلماتیک با هدف منصرف کردن پکن از این موضوع در جریان است.

در مقابل، رئیس اطلاعات نظامی اوکراین در پاسخ به پرسش رسانه آمریکایی در این خصوص، تصریح کرد: دیدگاه من این چنین نیست.

وی ادامه داد: معتقد نیستم که چین با انتقال سلاح به روسیه موافقت می‌کند.

به تازگی مایکل مک کال رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان کنگره آمریکا در مصاحبه‌ای گفته بود که اطلاعات کشورش نشان می‌دهد چین در نظر دارد پهپادهای جنگی در اختیار روسیه قرار دهد.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز روز یکشنبه با هشدار به چین نسبت به عواقب کمک نظامی به چین گفته بود پکن هنوز هیچ اقدامی برای تامین سلاح‌های مرگبار برای روسیه نکرده است و آمریکا در گفتگوهایی محرمانه با این کشور به صراحت اعلام کرده که چنین اقدامی عواقب جدی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه پکن باید تصمیمات خود را در ادامه کار در مورد کمک نظامی به روسیه بگیرد، مدعی شده بود در صورت اقدام به چنین کاری هزینه‌های سنگینی برای این کشور خواهد داشت.

به ادعای سالیوان، پکن هنوز گزینه کمک نظامی را از برنامه اش پاک نکرده است.

آمریکا و متحدانش در ناتو در روزهای اخیر به طور ضمنی خطاب به دولت چین برای کمک نظامی به روسیه هشدار داده‌اند.

روز گذشته،‌ مائو نینگ سخنگوی وزارت امورخارجه چین در پاسخ به اتهام آمریکا مبنی بر «کمک نظامی» این کشور به روسیه اعلام کرد پکن همواره نقشی فعالانه در مذاکرات صلح و توافق سیاسی درباره جنگ اوکراین داشته است و آمریکا حق ندارد انگشت اتهامش را به سوی روابط چین و روسیه نشانه گیرد.

وی در ادامه سخنانش تاکید کرده بود آمریکا نه تنها به ارسال سلاح های مرگبار به میدان جنگ اوکراین ادامه می‌دهد بلکه با تخطی از ۳ اعلامیه مشترک آمریکا و چین، به ارسال سلاح به تایوان می پردازد و این سوال مطرح است که آمریکا به دنبال چیست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha