مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه: دام‌ها مقابل سویه آفریقایی تب برفکی مقاوم نیستند

کرمانشاه - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: دام‌هایی که واکسن تب برفکی را نیز دریافت کرده‌اند، مقابل سویه جدید آفریقایی این بیماری آسیب‌پذیر هستند و امکان ابتلای آنها وجود دارد.

«حسین حیدری» روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: برای مقابله با این سویه جدید (SAT۲) تب برفکی که در مناطقی از  عراق، فلسطین اشغالی و عمان دیده شده،  نه تنها در کشور ما بلکه در هیچ کشور دیگری هنوز واکسنی تولید نشده است.

وی اضافه کرد: پایش و رصد روزانه جمعیت دامی استان کرمانشاه برای جلوگیری از شیوع سویه جدید تب برفکی براساس دستورالعمل سازمان دامپزشکی با هماهنگی معاونت سیاسی استانداری، سازمان جهاد کشاورزی، امور عشایر، اتحادیه دامداران و بخش خصوصی دامپزشکی به طور منظم در حال انجام است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه مورد مثبتی از این سویه نه تنها در استان بلکه در کشور نیز هنوز مشاهده نشده است، تاکید کرد: براساس دستورالعمل سازمان دامپزشکی هرگونه جابجایی دام از استان‌های کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، ایلام و خوزستان به مرکز کشور تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شده است.

سویه جدید بیماری تب برفکی برای انسان خطری ندارد

حیدری یادآور شد: خوشبختانه این سویه جدید مشترک بین انسان و دام نبوده و تنها راه پیشگیری از آن رعایت نکات و ضوابط قرنطینه ای از جمله رعایت قرنطینه در واحدهای دامداری، جلوگیری از ورود افراد متفرقه به واحدها و پایش و رصد کامل آن به ویژه در مناطقی است که دارای تراکم بالایی از نظر جمعیت دامی هستند.

وی با بیان اینکه سویه آفریقایی تب برفکی بیشتر دام‌های سنگین نشخوار کننده شامل گاو، گوساله و گاومیش را درگیر می‌کند، افزود: البته احتمال شیوع بیماری در دام‌های سبک از جمله بز هم وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه: دام‌ها مقابل سویه آفریقایی تب برفکی مقاوم نیستند

حیدری، علائم این بیماری را مشابه سویه بومی آن شامل تاول، آبریزش و زخم زبانی در دام‌ها عنوان کرد و گفت: دامداران استان باید با هوشیاری با این بیماری مقابله و موارد بروز بیماری را به صورت فوری به شبکه دامپزشکی شهرستان و یا سامانه پیغام گیر ۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی کردستان اطلاع دهند.

مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه با بیان اینکه طرح واکسیناسیون رایگان تب برفکی دام سبک و سنگین در سراسر استان از اول بهمن آغاز شده است، گفت: این طرح تا ۱۵ اسفند ادامه داشته و طی این مدت ۱۰۰ درصد از جمعیت دامی سبک و سنگین واکسینه خواهند شد.

حیدری تاکید کرد: دام‌های واکسینه شده در برابر سویه جدید این بیماری مقاوم نیستند و با توجه به جدید بودن بیماری، احتمال شیوع آن در جمعیت دامی وجود دارد.

به گزارش ایرنا، تب برفکی یک بیماری مخصوص دام و احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم این بیماری است.

کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام های جوان از جمله خسارت های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام ها دارد تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام ها به وسیله مایه کوبی جلوگیری کرد.

استان کرمانشاه در حال حاضر دارای بیش از سه میلیون راس واحد دام سبک و ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار راس دام سنگین است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha