عزم دولت برای گسترش ابزارهای سرمایه‌گذاری در مازندران

ساری- ایرنا- پیگیری‌های مستمر مسوولان ارشد مازندران در قالب برگزاری همایش معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری برای جلب نظر فعالان اقتصادی برای راه اندازی واحدهای تولیدی و صنعتی این روزها دیار علویان را در مسیر توسعه و رشد اقتصادی سه درصدی قرار داده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مازندران با افزون بر سه‌میلیون و ۲۸۳ هزار نفر جمعیت و ۲۳ هزار و ۷۵۶ کیلومتر مربع وسعت، در مجموع حدود چهار درصد تولید ناخالص ملی ایران را به خود اختصاص داده که بهره گیری از چنین ظرفیت بسیار مناسب در جهت توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری جدید برای دولت سیزدهم از اهمیت بسزایی برخوردار است.

این دیار با مزیت‌های فراوان اقتصادی، طبیعی، گردشگری، تجاری و صنعتی در ماه‌های گذشته با اراده مسوولان ارشد استان و با پهن کردن فرش قرمز زیرپای سرمایه گذاران به عنوان محور رایزنی های فعالان اقتصادی برای سرمایه گذاری جدید تبدیل شده و برگزاری هفت همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری استان باحضور جمع زیادی از فعالان اقتصادی استانی و ملی نمونه عینی تکاپوی مدیران و بخش خصوصی برای توسعه اقتصادی این دیار است که تاکنون بیش از یک هزار سرمایه گذار آمادگی خود برای راه اندازی یا اجرای طرح‌های توسعه ای در حوزه صنعت و تولید استان اعلام کردند.

اهمیت این سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر از این حیث مورد توجه است که با توجه به ظرفیت های استان در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، علمی و فناوری اعم از انرژی، ارتباطات و مخابرات، صنعت و بازرگانی، کشاورزی و دانشگاهی، فعالان اقتصادی می توانند با سرمایه گذاری های جدید روند توسعه این دیار را هموارتر کنند.

همچنین قرار گرفتن در مسیر راهبردی، موقعیت ویژه‌ای به مازندران داده و اهمیت و جایگاه سرمایه گذاری جدید از این حیث مورد توجه است که می توان باتوجه به بازارهای هدف صادراتی این تولیدات فرآوری شده را به کشورهای منطقه صادر کرد.
از سوی دیگر دغدغه های اقتصادی دولت آیت‌الله رئیسی، انگاره‌های ویژه‌ای را در مناطق مختلف کشور به وجود آورده و مازندران نیز به‌دلیل برخورداری از شرایط خاص اقتصادی و زیرساختی، این روزها نقش خاصی در تحقق برنامه جهش اقتصادی دولت سیزدهم با جذب سرمایه گذار ایفا می‌کند.

به باور صاحبنظران سبقه رایزنی و دیپلماسی فعال اقتصادی امسال مازندران در افتتاحیه رویداد بین‌المللی ساری ۲۰۲۲ در ۲۰ اردیبهشت ماه امسال با حضور سفرای ۹ کشور عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو شامل سفرای کشورهای پاکستان، افغانستان، آذربایجان، ترکیه، ترکمنستان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و مدیران این سازمان بین‌المللی در هتل بادله ساری خودنمایی می کند که فصل جدیدی از توسعه اقتصادی مازندران با کشورهای عضو اکو را آغاز کرد که اجرای این برنامه نقش غیرقابل انکاری در افزایش سرمایه گذاری ارزی در این استان داشته است.

عزم دولت برای گسترش ابزارهای سرمایه‌گذاری در مازندران

همکاری با قزاقستان قدم جدید سرمایه‌گذاری در مازندران

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران در دیدار اخیر خود با جمعی از فعالان اقتصادی کشور قزاقستان گفت: این استان آماده سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه‌های مختلف اقتصادی، زیرساختی و عمرانی با کشور قزاقستان است.

حسن خیریانپور در دیدار با "کولژانوف کانات ژانبیر اولی" معاون اول استان مانگیستائو کشور قزاقستان در ساری افزود: مازندران ظرفیت های خوبی در حوزه صادرات محصولات مواد غذایی و کشاورزی از جمله برنج، مرکبات، کیوی، لبنیات، شیلات و دیگر کالاهای راهبردی و اساسی دارد که کشور قزاقستان می تواند از این ظرفیت برای واردات استفاده کند.
وی خاطر نشان کرد: برقراری ارتباط با کشورهای همسایه جزو برنامه های اصلی مسوولان استان برای توسعه و رشد نرخ اقتصادی است که با مذاکرات دوجانبه و چند جانبه از این دست به دنبال تحقق این مهم هستیم.
معاون استاندار مازندران اضافه کرد: در سال های گذشته تفاهم نامه های تجاری خوبی بین مازندران و کشور قزاقستان به امضاء رسید که درصدد اجرای دقیق این مصوبات هستیم.
خیریانپور تصریح کرد: در کنار حمایت از جذب سرمایه گذار، تسهیل گری روند اجرای طرح های اقتصادی از سوی شرکت های داخلی و خارجی در استان در دستور کار است و مراودات بانکی خوبی بین مازندران و قزاقستان می توان برقرار کرد.
وی با بیان این که، مازندران یکی از استان های گردشگر پذیر ایران است، گفت: خواستار حذف روادید برای حضور گردشگران قزاق در مازندران هستیم.
این مقام مسوول خاطر نشان کرد: مازندران آماده همکاری های اقتصادی با کشورهای منطقه است و تمام ضوابط برای برگزاری همایش و معرفی فرصت های سرمایه گذاری این دیار آماده است.

عزم دولت برای گسترش ابزارهای سرمایه‌گذاری در مازندران

کشورهای منطقه آماده سرمایه‌گذاری در مازندران

معاون اول استان مانگیستائو قزاقستان هم در این نشست گفت: روند تبادلات تجاری و اقتصادی کشورهای جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان باهدف توسعه روابط منطقه ای و انتقال تجربیات در حوزه علمی و زیرساختی افزایشی است.

"کولژانوف کانات ژانبیر اولی" افزود: زیرساخت های اقتصادی و سرمایه گذاری جمهوری اسلامی ایران چشمگیر و قابل توجه است و در سال های گذشته ارتباط خوبی بین ایران و قزاقستان شکل گرفت.
وی خاطر نشان کرد: به طور حتم با برنامه ریزی و مذاکراتی که در دست انجام است افزایش تبادلات تجاری برای سال های آینده بین قزاقستان و کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران افزایش می یابد.
معاون اول استان مانگیستائو قزاقستان اضافه کرد: مازندران در بحث مرکبات، شیلات، انواع مواد غذایی واحدهای خوبی دارد که کشور قزاقستان به دنبال استفاده از تجربیات این بنگاه های اقتصادی و واردات این محصولات براساس نیاز است.
کانات ژانبیر اولی گفت: به استان های همجوار مازندران هم سفر داشتیم اما این منطقه ظرفیت های سرمایه گذاری بی نظیری دارد که باید از این منابع برای منافع ۲ کشور جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان بهره برد.

معاون اول استان مانگیستائو قزاقستان گفت: مازندران با برخورداری از منابع گردشگری و طبیعی منحصربه فرد و جذاب ظرفیت خوبی برای تبدیل شدن به مقصد گردشگردی برای مردم قزاقستان است.

"ژانبیر اولی" افزود: در نشست امروز برنامه‌ریزی‌ خوبی برای توسعه روابط این استان با کشور قزاقستان انجام شد که به طور حتم برای تحقق گفت و گوهای انجام شده، ۲ طرف خود را مکلف می دانند.

وی با بیان این که، زیرساخت‌های اقتصادی و گردشگری مازندران برای توسعه روابط تجاری و حضور مردم قزاقستان برای سیاحت در این استان بی‌نظیر است، گفت: توریست درمانی و فعالیت پزشکان متخصص با جاذبه های طبیعی بکر فرصت ارزشمند برای حضور گردشگران خارجی در این استان را فراهم کرده است.

معاون اول استان مانگیستائو قزاقستان تصریح کرد: گردشگری آسان و حذف روادید برای حضور ارزان و با کیفیت مطلوب گردشگران قزاقستانی در مازندران جزو برنامه‌های ما است که در سطح ملی پیگیر آن خواهیم شد.

کانات ژانبیراولی کرد: از ظرفیت شرکت های دانش بنیان مازندران و همچنین واحدهای تولیدی این دیار برای انتقال تجربیات و همچنین واردات کالا استفاده خواهیم کرد.

عزم دولت برای گسترش ابزارهای سرمایه‌گذاری در مازندران

صدور ۱۵ روزه مجوز سرمایه‌گذاری در مازندران

استاندار مازندران گفت: اعطای مجوز سرمایه‌گذاری در مازندران از سوی دستگاه‌های اجرایی باهدف اجرای طرح‌های توسعه‌ای و اقتصادی به ۱۵ روز رسید.

سید محمود حسینی‌پور روز شنبه در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مازندران در ساری افزود: رویه غلط گذشته در معطل گذاشتن و فرار سرمایه گذار چالش جدی و مهم‌ترین دغدغه در استان است که این رویه باید هرچه سریع‌تر ریشه‌کن شود.

وی خاطر نشان کرد: تمامی دستگاه‌های اجرایی استان مکلف هستند حداکثر تا ۱۵ روز نسبت به اعطای مجوز سرمایه‌گذاری اقدام کنند در غیر این صورت پرونده راه‌اندازی واحد تولیدی به متقاضی و فعال اقتصادی به صورت خودکار مثبت ارزیابی می‌شود و فرد مراجعه‌کننده جواز خود را دریافت می‌کند.

استاندار مازندران تصریح کرد: طبق گفته یکی از مدیران دستگاه‌های اجرایی، یک فعال اقتصادی یکسال تا ۲ سال برای اخذ مجوز سرمایه گذاری در استان در ادارات دولتی معطل می ماند که این رویه باطل و اشتباه گذشته باید هرچه سریع تر برچیده شود.

مقام عالی دولت در مازندران اضافه کرد: حمایت از سرمایه گذار و معطل نشدن بخش خصوصی باهدف تکریم ارباب رجوع و همچنین ایجاد اشتغال پایدار و رونق اقتصادی جزو اولویت‌های مهم و اساسی دولت در استان است که لازم است تمامی دستگاه های اجرایی به آن توجه لازم و کافی را داشته باشند.

حسینی‌پور افزود: برخی کارکنان دستگاه های اجرایی رویکرد جدید و اشتباهی در معطل گذاشتن سرمایه گذاری برای اعطای مجوزها این روزها اتخاذ کردند و در نامه‌ اداری می‌نویسند که پرونده مورد نظر در دست بررسی قرار دارد که به هیچ عنوان این رویه درست نیست و حداکثر تا ۱۵ روز باید نسبت به تعیین تکلیف فرد درخواست کننده راه اندازی واحد تولیدی در استان اقدام شود.

وی گفت: دولت سیزدهم نسبت به رفع مشکلات زیرساختی و همچنین حمایت همه‌جانبه از فعال اقتصادی در تلاش است و در صورت کارشکنی با مدیران خاطی برخورد خواهد شد.

استاندار مازندران با بیان این که، بی توجهی مدیران دستگاه‌های اجرایی به فعال اقتصادی برایشان به طور حتم هزینه خواهد داشت، اضافه کرد: در صورت تداوم بی رغبتی ها با دستگاه های اجرایی خاطی طبق قانون و اختیار برخورد خواهد شد.

این مقام مسوول ادامه داد: باید تمام فعالیت دستگاه‌های اجرایی به روز شود و انباشت پرونده‌های سرمایه‌گذاری در استان معنا ندارد و اگر یک نامه کاری به اداری ارسال شد باید همان روز در جریان کار و حداکثر تا ۱۵ روز تعیین تکلیف شود.

حسینی پور افزود: فرهنگ نادرست برخی دستگاه های دولتی در فراری دادن سرمایه گذاری با نظارت ویژه و افزایش بازرسی ها در استان برچیده می شود.

عزم دولت برای گسترش ابزارهای سرمایه‌گذاری در مازندران

از بوسیدن دست سرمایه‌گذار در مازندران خجالت نمی‌کشیم

سید محمود حسینی‌پور همچنین در ششمین همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری مازندران در قائمشهر افزود: از بوسیدن دست سرمایه گذار برای حضور در استان به هیچ عنوان خجالت زده نمی شویم چراکه اولویت اصلی دولت در استان رشد اقتصادی است.

وی ادامه داد: هر سرمایه گذاری که به استان آمد باید برای آن وقت بگذاریم و اولویت تمامی مسوولان باید حمایت از فعالان اقتصادی باشد.

نماینده عالی دولت در استان مازندران تصریح کرد: درگاه الکترونیکی استانی اعطای مجوز سرمایه گذاری راه اندازی شد و بدون آنکه فعال اقتصادی درگیر کاغذبازی های اداری باشد یک ماهه مجوز فعالیت آن در مازندران صادر خواهد شد.

حسینی پور افزود: جذب سرمایه گذار یک هنر است و باید در وهله اول کارکنان دولت در نقاط مختلف استان آموزش درست حمایت از فعالان اقتصادی را فرا بگیرند.

وی بیان کرد: از این به بعد با کارکنان دولت که نسبت به جذب سرمایه گذار بی تفاوت هستند و یا درک درستی از این موضوع نداشته باشند، قاطعانه برخورد خواهیم کرد.

استاندار مازندران تاکید کرد: مسوولان باید از تمامی ظرفیت ها و نخبگان برای جذب سرمایه گذار استفاده کنند؛ جوانان نخبه ای در استان داریم که حیف است از دیدگاه این عزیزان استفاده نشود.

حسینی پور افزود: به هیچ عنوان نمی پذیریم که فعال اقتصادی پشت در کارمندان دولت منتظر وقت برای صحبت باشد و برخی از این کارکنان دولت با کارشکنی هایی که انجام می دهند، رشد اقتصادی مازندران را متوقف کردند که این رویه برچیده خواهد شد.

وی ادامه داد: جوانان با انگیزه ای در استان وجود دارد و به عنوان مثال چند جوان در خرما کلای قائمشهر با تولید لیمو ترش و فرهنگ سازی پیرامون این موضوع اکنون در نقاط مختلف کشور و جهان با صادرات پرآوازه شدند.

عزم دولت برای گسترش ابزارهای سرمایه‌گذاری در مازندران

تایید سرمایه گذاری خارجی ۴۱ میلیون یورویی در مازندران

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران از فراهم شدن هفت مورد سرمایه گذاری خارجی ۴۱ میلیون یورویی در مرکز خدمات سرمایه گذاری استان مازندران خبر داد.

حسن خیریانپور افزود: با برگزار شدن هفت همایش بزرگ فرصت‌های سرمایه گذاری در مازندران، زمینه ورود سرمایه گذاران جدید به این دیار فراهم شده است.

وی خاطر نشان کرد: امسال در جذب سرمایه گذار خارجی اقدامات خوبی در حال انجام بوده که تاکنون زمینه هفت مورد سرمایه گذاری خارجی با سرمایه گذاری ۴۱ میلیون یورویی در استان فراهم شده است.

معاون استاندار مازندران با اشاره به اینکه یک‌هزار و ۱۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری در استان شناسایی شده است، اضافه کرد: تاکنون در هفت ناحیه، همایش سرمایه‌گذاری برگزار و مقرر است همایش بزرگ فرصت های سرمایه گذاری مازندران با حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی، بهار سال آینده برگزار شود.

معاون استاندار با اشاره به توسعه اشتغال دانش بنیان و تقویت طرح‌های اشتغال زایی در مازندران، اضافه کرد: تاکنون ۹۶ درصد سهمیه ۵۳ هزار نفری اشتغال مازندران تاکنون محقق شده و باید تا پایان سال این شاخص با میزان ۱۰۰ درصد در سامانه رصد اشتغال مازندران ثبت شود.

خیریانپور با اشاره به اینکه برگزاری همایش های سرمایه گذاری در استان زمینه ورود و تقاضای سرمایه گذاری در مازندران را افزایش داده است، گفت: تا پایان امسال قصد داریم در حوزه سرمایه گذاری و جذب اشتغال از این حوزه گام های اساسی‌تری برداریم.

خیریانپور ادامه داد: در حوزه مردمی سازی یارانه ها و پرداخت تسهیلات حوزه کشاورزی و شیلات، مازندران رتبه سوم کشور را کسب کرده و باید این شاخص به رتبه نخست کشور تبدیل شود.

به گزارش ایرنا، صنعت و تولید همواره در مازندران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و ۱۵ درصد از تولید ناخالص استان از این بخش است و دستکم سه هزار واحد صنعتی با اشتغال‌زایی مستقیم ۸۰ هزار نفر در استان وجود دارد که از این تعداد ۴۶۱ واحد صنعتی در بخش ماشین‌آلات و فلزات اساسی، ۱۳۹ واحد در بخش برق و الکترونیک، ۱۱۵ واحد در بخش نساجی، ۴۰۸ واحد در بخش محصولات شیمیایی، ۲۱۶ واحد در بخش سلولزی، ۵۳۰ واحد در بخش کانی غیرفلزی و ۳۶۷ واحد صنعتی نیز در بخش تولید محصولات غذایی مشغول به فعالیت هستند که نوسازی و روغن کاری چرخ دنده های این بنگاه های اقتصادی با تلاش دولت سیزدهم در دست اجرا است.

همچنین مازندران حدود ۴۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد که در آنها سالانه بیش از هفت میلیون تن محصول تولید می شود. این استان در تولید ۱۵ نوع از محصولات کشاورزی و باغی هم رتبه اول تا سوم کشور را دارد، ظرفیت این شرایط در حالی است که تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی و باغی در مازندران همچنان از چالش‌های مهم این استان محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha