۱۲ اسفند ۱۴۰۱، ۷:۳۸
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85043943
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۳۰ هزار اصله نهال توت بین نوغانداران خراسان شمالی توزیع شد

بجنورد-ایرنا- مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۳۰ هزار اصله نهال اصلاح شده توت در بین نوغانداران این استان به منظور توسعه توتستان‌ها و رونق صنعت نوغانداری توزیع شد.

علیرضا صادق روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این تعداد نهال توت اصلاح شده توسط مرکز توسعه نوغانداری کشور تامین شده است.

وی افزود: همچنین بر اساس تفاهم نامه معاونت امور تولیدات وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نهال توت بین نوغانداران همزمان با هفته درختکاری توزیع می شود که سهم خراسان شمالی ۱۰ هزار سرشاخه نهال است.

صادق تصریح کرد: این استان جزء پنج استان تولید کننده نهال توت اصلاح شده است که در سال جاری ۵۰ هزار اصله نهال توت اصلاح شده تولید شد و برای سال آینده نیز تولید ۸۰ هزار اصله نهال در دستور کار قرار دارد.

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال ۶ هزار و ۲۰ جعبه تخم نوغان بین نوغانداران این استان توزیع و ۲۵۸ تن پیله تر ابریشم تولید شده بود.

رتبه اول استان در بهره وری پیله ابریشم

صادق اظهار کرد: این استان در تولید پیله تر کرم ابریشم در کشور رتبه چهارم و در بهره وری رتبه اول را دارد.

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: میانگین تولید پیله تر ابریشم در کشور ۳۷.۶ کیلوگرم و استان ۴۳ کیلوگرم است.

وی گفت: نوغانداری فعالیت جانبی در کنار سایر فعالیت های کشاورزی است که در یک دوره کوتاه مدت در راستای انگیزه اقتصادی و ایجاد اشتغال نیروی کار در روستا انجام می شود که این حرفه در این خطه سابقه طولانی دارد.

صادق اظهار کرد: در این خطه فعالیت هایی از قبیل قالی بافی، بافت تابلو فرش، پشتی ترکمن و سایر دست بافته های داری انجام می شود.

وی با بیان اینکه نوغانداری فعالیتی زوده بازده است افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی توزیع جعبه نوغان در این استان معمولا در فروردین انجام می شود که این فعالیت ۴۰ تا ۴۵ روز طول خواهد کشید.

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سه هزار و ۲۵۹ نفر از اهالی این استان در نوغانداری مشغول به فعالیت هستند و بیشترین فعالیت حرفه نوغانداری در شهرستان های مانه و سملقان، راز و جرگلان و بجنورد است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha