موزه مردم شناسی مهاباد مرمت می‌شود

۱۰ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱:۵۲
کد خبر: 85044080
موزه مردم شناسی مهاباد مرمت می‌شود

مهاباد - ایرنا - رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت: بخش‌هایی از موزه مردم شناسی این شهرستان مشهور به «حمام میرزا رسول» در آستانه سال جدید و به منظور پذیرایی از گردشگران، بازسازی و مرمت می‌شود.

ناصر صدفی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در گذشته تغییراتی در نمای قسمت‌هایی از این حمام به صورت گچ‌کاری انجام شده که با این بنای تاریخی سازگاری ندارد و یک کانال هوا مسدود شده مشهور به کانال «گربه‌رو» بازسازی می‌شود.

وی اضافه کرد: در نظر داریم در این ۲ بخش از موزه تغییراتی با نظر کارشناسان حوزه اماکن تاریخی انجام دهیم و در واقع این بخش‌ها را به حالت اصلی و قدیمی خود برگردانیم.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت: علاوه بر این در بخش سامانه اطفای حریق و نصب دوربین‌های مدار بسته این موزه مردم شناسی نیز تغییراتی انجام و در این بخش نیز ۲۴۰ میلیون ریال هزینه شده است.

وی با اشاره به اعتبارات امسال مرمت و احیای آثار تاریخی این اداره افزود: امسال در مجموع ۱۸ میلیارد و ۲۴۰ میلیون ریال اعتبار برای مرمت مسجد جامع (مسجد سور) مهاباد، مسجد روستای سویناس و موزه مردم شناسی این شهرستان اختصاص پیدا کرده است.

صدفی اضافه کرد: حمام میرزا رسول یکی از اماکن تاریخی مهاباد است که پس از مرمت و بازسازی توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده است؛ این بنای زیبا که قدمت آن به اواخر دوره صفویه بر می‌گردد توسط شخصی به نام «میزرا رسول» ساخته شده است.

وی یادآور شد: در این حمام جلوه‌هایی از فرهنگ غنی و قدیمی این منطقه به نمایش گذاشته شده است و لباس‌ها و پوشش‌های مختلف مردانه و زنانه برای آیین‌های مختلف و متداول منطقه در آن به چشم می‌خورد.

موزه مردم شناسی مهاباد مرمت می‌شود

وی تاکید کرد: در قسمت‌های دیگری از موزه انواع ابزارآلات و ادوات مورد استفاده در قدیم در مشاغل مختلف کشاورزی، آهنگری، طبابت، پخت نان، سفالگری و مسگری و حتی ریسندگی و رنگرزی دیده می‌شود.

شهرستان مهاباد ۹۲ اثر تاریخی ثبت شده ملی دارد که سد مهاباد، غار آبی تاریخی سهولان، تالاب بین‌المللی کانی‌برازان، موزه مردم شناسی و حمام میرزا رسول، دخمه سنگی فخریگاه، برده‌کنته و مسجد جامع از مهمترین آنها است.

سالانه حدود ۳۰۰ هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری این شهرستان بازدید می‌کنند بیشترین تعداد گردشگران به ترتیب از بازارچه‌ها و مراکز تجاری، سد مهاباد، غار آبی سهولان و تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» بازدید دارند.

مهاباد در جنوب آذربایجان ‌غربی واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha