۱۰ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱:۴۱
کد خبر: 85044166
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آبگیری ۲ سد بوشهر همزمان با سفر رئیس جمهور

۱۰ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱:۴۱
کد خبر: 85044166
آبگیری ۲ سد بوشهر همزمان با سفر رئیس جمهور

بوشهر - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: همزمان با دومین دور سفر استانی رئیس جمهور و هیات دولت سیزدهم به این استان عملیات آبگیری ۲ سد "اخند" و " باغان" با مجموع اعتبار۲ هزار و ۶۸۰ میلیارد تومان آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی محمدی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: این ۲ پروژه، نقشی مهم در تامین منابع پایدار آب شرب، صنعت و کشاورزی در شهرستان های عسلویه، جم و دشتی دارند.

محمدی ادامه داد: سد باغان یکی از معدود پروژه های فاینانس خارجی در حوزه تامین آب است که با اعتباری معادل ۳۳۳ میلیون یوان به مرحله آبگیری رسیده است.

وی افزود: این سد با حجم مخزن ۳۲ میلیون مترمکعب، تامین آب در ۲ شهرستان دشتی و جم را بر عهده دارد به نحوی که آب شرب در بخش ریز و انارستان و صنعت در جم و بخشی از حقابه‌های کشاورزی پایین دست در شهرستان دشتی را تامین می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر گفت: کاهش اتکا به منابع آب زیرزمینی، احیای دشت‌های جم و ریز، بهبود وضعیت کشاورزی و افزایش منابع تولید آب در استان بوشهر از دیگر هدف‌های احداث سد باغان است.

محمدی اظهار کرد: سد باغان از نوع بتنی غلتکی با ارتفاع ۵۶ متر و طول تاج ۳۱۱ متر و آب قابل برنامه ریزی آن سالانه ۱۶ میلیون مترمکعب است.

آبگیری ۲ سد بوشهر همزمان با سفر رئیس جمهور

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر سد اخند را دیگر پروژه آماده آبگیری در سفر رئیس جمهور عنوان کرد و گفت: این سد به عنوان نخستین سد مخزنی شهرستان عسلویه در حوزه روستای اخند در دست ساخت است.

محمدی اظهار کرد: این سد با حجم مخزن ۲ میلیون مترمکعب و هدف تامین آب شرب و کشاورزی منطقه، کنترل سیلاب های مخرب رودخانه اخند و جلوگیری از بروز خسارت به زیرساخت ها و تاسیسات نفت و گاز ساخته می‌شود.

وی افزود: سد اخند از نوع بتنی وزنی، با حجم بدنه ۴۵ هزار متر مکعب و طول تاج ۱۱۳ متر است.

محمدی اضافه کرد: میزان سرمایه گذاری در این سد ۷۰۰ میلیارد ریال است و با آغاز آبگیری آن، تامین آب شرب روستاهای اطراف از مخزن این سد امکان پذیر خواهد بود.

وی یادآور شد: با آبگیری سدهای اخند و باغان، مراحل اصلی ساخت سد و امکان ذخیره سازی آب در مخزن آن فراهم شده و با تکمیل اجزای پایانی سد از جمله حوضچه آرامش، شیرآلات، جاده دسترسی و ساختمان کنترل، پروژه آماده بهره برداری کامل خواهد بود.

محمدی گفت: رهاورد سفر دور نخست هیات دولت به استان بوشهر برای کاستن تشنگی این استان هشت مصوبه با ۶۸۳ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل طرح‌های تامین و تقویت منابع آبی بود که تاکنون۲۵۹ میلیارد تومان از این اعتبار معادل ۳۸ درصد تخصیص پیدا کرده است و موجب سرعت بخشی در روند اجرای پروژه‌های آبرسانی به این استان شده است.

بیشتر بخوانید:

۶۸۳ میلیارد تومان اعتبار سفر رئیس جمهور برای کاستن از تشنگی بوشهر

رئیس جمهور و هیات دولت سیزدهم روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری در قالب دومین سفر استانی به استان بوشهر می‌آیند.

سفر استانی دور نخست رئیس جمهور و هیات دولت سیزدهم به استان بوشهر ۱۶ مهرماه سال گذشته انجام شد که در مجموع ۱۰۴ مصوبه با حدود هشت هزار میلیارد تومان اعتبار برای این استان ارمغان به همراه آورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha