چین از آمریکا و اروپا به دلیل ممنوع کردن "تیک تاک" انتقاد کرد

تهران- ایرنا- پس از ممنوعیت استفاده از برنامه تیک تاک روی گوشی‌های دولتی توسط آمریکا و اتحادیه اروپا، چین از این اقدام انتقاد کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از گلوبال تایمز، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز گذشته درباره ممنوعیت اخیر دولت ایالات متحده بر روی برنامه اشتراک‌گذاری ویدیوی کوتاه یک شرکت چینی به نام تیک تاک (TikTok)، واشنگتن را به دلیل سوء استفاده از قدرت دولتی در سرکوب غیرمنطقی شرکت‌های دیگر کشورها مورد انتقاد قرار داد و گفت: این به معنی فقدان اعتماد به نفس آمریکا در برابر یک اپلیکیشن موبایل است.

مائو نینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین،  روز چهارشنبه گفت: ممنوعیت استفاده کارکنان  اتحادیه اروپا از تیک تاک، اعتماد جامعه بین المللی به محیط تجاری اتحادیه اروپا را تضعیف می کند.
وی از اتحادیه اروپا خواست که محیط تجاری بدون تبعیض را برای فعالیت شرکت های همه کشورهای جهان فراهم کند.

کاخ سفید روز دوشنبه از سازمان های دولتی ایالات متحده خواست تا ظرف ۳۰ روز از شر این برنامه از دستگاه ها و سیستم های رسمی خلاص شوند.

این اقدام به دنبال ممنوعیتی است که کنگره ایالات متحده در دسامبر ۲۰۲۲ به دستور کنگره ایالات متحده، که به نگرانی‌های امنیت ملی اشاره کرد.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در پاسخ به سوالی درباره ممنوعیت تیک تاک توسط ایالات متحده در یک نشست مطبوعاتی در پکن، گفت: ایالات متحده به عنوان قدرت شماره یک جهان، در واقع از اپلیکیشن موبایلی که جوانان آن را دوست دارند، می ترسد.

مائو با تاکید بر اینکه ایالات متحده باید به اصول رقابت منصفانه احترام بگذارد و سرکوب شرکت‌های رقیب با شرکت‌های آمریکایی را متوقف کند، گفت: ما قاطعانه با عملکرد اشتباه ایالات متحده در تعمیم مفهوم امنیت ملی و سوء استفاده از قدرت دولتی برای سرکوب غیر منطقی شرکت‌های سایر کشورها مخالفیم.

این اقدام ایالات متحده در روز دوشنبه در حالی انجام شد که کانادا و اتحادیه اروپا ممنوعیت های مشابهی را اعمال کردند.

کانادا روز دوشنبه ممنوعیت استفاده از تیک تاک روی دستگاه های دولتی را اعلام کرد.

هفته گذشته، دو نهاد بزرگ سیاست‌گذاری اتحادیه اروپا نیز استفاده از این اپلیکیشن را روی تلفن‌های کارکنان ممنوع کردند.

به رغم ابراز نگرانی های امنیتی مقامات غربی برای هیچ موردی از نقض امنیتی مربوط به تیک تاک سندی ارائه نکرده اند. این شرکت که تلاش می‌کند مقامات آمریکایی و اروپایی را متقاعد کند که نگرانی‌ها در مورد مسائل امنیتی این شرکت نابجا است، خاطرنشان کرد این ممنوعیت‌ها اشتباه و مبتنی بر تصورات غلط اساسی هستند.

به گفته تحلیل‌گران، این اقدام علیه تیک تاک در حالی صورت می گیرد که ایالات متحده به همراه برخی از متحدانش، در بحبوحه استراتژی مهار با انگیزه سیاسی آنها علیه چین، سرکوب شرکت های چینی را تشدید می کنند.

«هی ویون»، کارشناس ارشد مرکز چین و جهانی شدن، به گلوبال تایمز گفت: ایالات متحده با استفاده از امنیت به عنوان بهانه ای، شرکت های چینی را سرکوب کرده است. و این روند فقط تشدید خواهد شد.

وی گفت: با ادامه تعمیق تنش بین چین و ایالات متحده، لازم است گفت‌وگوهایی برای مدیریت اختلافات انجام شود، حتی اگر به رفع آنها منجر نشود.

مقامات آمریکایی بارها در مورد از سرگیری مذاکرات تجاری با مقامات چینی صحبت کرده اند. «جانت یلن»، وزیر خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه گفت که آمریکا در زمان مناسب مذاکرات اقتصادی با چین را از سر خواهد گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha