به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، کاهش صندلی پرواز در مسیرهای منتهی به نجف موجب تغییر نرخ پروازی ایرلاینها و افزایش هزینههای مسافران برای سفر به عراق شده است.
پرواز نجف از پرطرفدارترین پروازها در ایران است و افزایش و کاهش عرضه صندلی در این مسیر مستقیم روی تعدیل یا افزایش نرخ بلیت تاثیرگذار است.
اگر این روزها عزم سفر به عراق و رسیدن به شهر نجف را داشته باشید، متوجه افزایش مدت زمان انتظار برای تهییه بلیت در این مسیر با باقیمتهایی در محدوده نرخنامه مصوب انجمن شرکتهای هواپیمایی میشوید.
اگر برای همین فردا (پنج شنبه) مسافر مسیر نجف باشید، در کلاس نرخ عادی برای رفت و برگشت این مسیر باید رقمی بین ۷ تا ۲۰ میلیون تومان بسته به پرواز با ایرلاین ایرانی یا خارجی پرداخت کنید. این در حالی است که ۹۰ درصد پروازهای نجف در دست چارتر کننده (واسطه) است و هر چقدر به زمان پروازی نزدیکتر شوید میتوانید با قیمتهای مناسب و در کفت قیمتی خرید کنید. بنابراین از این تاریخ (فردا پنج شنبه ۱۱ اسفند) که دور میشویم برای هفته آینده قیمتها در همین مسیر با کف نرخی ۹ میلیون تومان از سوی ایرلاینهای ایرانی در مسیر رفت و برگشت به فروش میرسد.
امروز چهارشنبه ۱۰ اسفند حدود ۷ ایرلاین از فرودگاه امام در مسیر نجف و بغداد پرواز دارند. اغلب ایرلاینها روزی یک تا دو پرواز در این مسیر پرواز دارند و توقف هر پرواز موجب کاهش جابجایی میانگین ۶۰۰ مسافر در روز میشود.
به گزارش ایرنا ماه گذشته و درحالی که شایعه عدم عرضه بلیت از سوی ایرلاینها عامل اصلی کوتاهی دست مسافران از خرید بلیت هواپیما برای ایام تعطیل عنوان میشد، رییس سازمان هواپیمایی به ایرنا گفت: مشکل گرانی بلیتها از کمبود هواپیما است و برای پوشش تقاضای فعلی به ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز داریم. با این حال اخیرا پروازهای هواپیمایی آتا در مسیر مشهد- نجف با دستور سازمان هواپیمایی متوقف شده است که در کاهش عرضه بلیت در این مسیر پرتقاضا تاثیرگذار بود. این شرکت هواپیمایی در ایام اربعین امسال با شرکت در طرح فروش بلیت پروازها با نرخ مصوب بیشترین آمار پروازهای نجف را در مسیرهای منتهی به عراق داشت و با برقراری ۲۷۴ سورتی پرواز شامل ۲۶۰ سورتی برنامهای و ۱۴ سورتی فوقالعاده بیش از ۴۱ هزار بلیت پروازهای اربعین را عرضه کرد.
«محمد محمدی بخش» رئیس سازمان هواپیمایی میگوید: دولت با هدف تعادل در بازار و با هدف جبران کسری ناوگان، ۴ استراتژی را دنبال میکند که مهمترین آن بازگرداندن پرندههای زمینگیر به سر خط پروازی و افزایش تعداد عرضه صندلیهای پروازی است.
نظر شما