رتبه نخست واحدهای مسکونی ناپایدار کشور متعلق به خراسان رضوی است

مشهد- ایرنا- معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: خراسان رضوی با ۲۷۸ هزار واحد مسکونی ناپایدار رتبه نخست کشور را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایرنا، محمد آیینی روز چهارشنبه در نخستین نشست انتقال تجارب بازآفرینی کلانشهرهای کشور در مشهد افزود: از این تعداد ۲۱۶ هزار واحد مسکونی ناپایدار در مشهد قرار دارد و این کلانشهر به لحاظ تعداد واحدهای ناپایدار در سطح تهران است.

وی ادامه داد: واحد مسکونی ناپایدار واحدی است که سازه فلزی، بتنی، شناژ و دیگر عوامل استحکام بنا را ندارد و ساکنان آن در خطر مستقیم هستند و در زلزله به هیچ عنوان امکان فرار از خطرات آن وجود ندارند و هم اکنون ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد ناپایدار با ۱۰ میلیون نفر جمعیت در کشور داریم.

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری با بیان این که حفظ جان انسانها مهم است افزود: بلوک‌هایی در کشور وجود دارند که ۷۰ درصد واحدهای آنها ناپایدار هستند از این رو باید به نوسازی واحدهای ناپایدار شتاب داد، چون همه مسوول هستیم و باید پاسخگو باشیم.

آیینی افزود: بسته های تشویقی بسیار خوبی در وزارت راه و شهرسازی، تهیه و ابلاغ شده است که باعث افزایش رشد پروانه و ساخت واحد مسکونی شده است.

وی اضافه کرد: دشمنان مبارزه با نظام را از زوایای مختلف دنبال می‌کنند از جمله می‌خواهند مسکن و خودرو دست نیافتنی شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: هم اینک توسعه شهر مشهد به سمت غرب است و بدین ترتیب حرم مطهر امام رضا (ع) در حاشیه شهر قرار می گیرد، لذا باید توسعه به سمت شرق این شهر نیز مورد نظر باشد.

آیینی افزود: سازمان نوسازی شهری به عنوان حامی مردم باید از شهرداریها مطالبه کند تا صدور پروانه زودتر انجام شود و شهرداری‌ها هم موظف هستند در صدور پروانه حداقل ۵۰ درصد تخفیف دهند همچنین در صورتی که به طور کامل تخفیف دهند معادل آن از دولت طلبکار می‌شوند.

وی ادامه داد: لایحه کاملی برای همه متصرفات تهیه شده است تا همه آنها تعیین تکلیف شوند و بتوانند وارد چرخه رسمی بازسازی مرمت و دریافت تسهیلات و دیگر موارد شوند.

او اضافه کرد: در شهرهایی که زمینی وجود دارد باید برای کارهای بازآفرینی استفاده شود و خیران را وارد کار کنند همچنین از ظرفیت قانونی نیز باید استفاده شود، چراکه بر اساس برخی قوانین هزینه هایی که بخش خصوصی و غیردولتی در موضوع بازآفرینی انجام دهند به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی سازمان امور مالیاتی پذیرفته می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha