۳ درصد از درآمدهای نفتی به مناطق نفت خیز و توسعه نیافته اختصاص یافت

تهران- ایرنا- اختصاص ۳ درصد از درآمدهای حاصل از فروش نفت، گاز و فرآورده های نفتی به مناطق نفت خیز و توسعه نیافته طبق لایحه بودجه ۱۴۰۲ با موافقت مجلس همراه شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در نوبت عصر جلسه علنی چهارشنبه مجلس شورای اسلامی، رسیدگی به بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان با پیشنهاد ابراهیم عزیزی نماینده کرمانشاه برای اصلاح کل بند (الف) تبصره (۱) موافقت کردند.

پیش از این در بند (الف) تبصره (۱) در بخش درآمدی آن که به تصویب نمایندگان رسیده بود، آمده است: سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز ۴۰ درصد تعیین می‌شود؛ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است در طول سال و متناسب با وصول منابع، بلافاصله نسبت به واریز این وجوه و سهم ۱۴.۵ درصد شرکت ملی نفت ایران از کل صادرات نفت خام و میعانات گازی (معاف از تقسیم سود سهام دولت) و نیز سهم ۱۴.۵ شرکت دولتی ذیربط وزارت نفت از محل خالص صادرات گاز (معاف از تقسیم سود سهام دولت و مالیات با نرخ صفر) و همچنین سهم ۳ درصد مناطق نفت خیز، گازخیز و توسعه نیافته موضوع ردیف درآمدی ۲۱۰۱۰۹ جدول شماره (۵) این قانون اقدام کند. مبالغ مذکور به صورت ماهانه واریز و از ماه یازدهم سال محاسبه و تسویه می‌شود. کل سهم ۳ درصد مناطق نفت خیز، گاز خیز و توسعه نیافته باید به ردیف مذکور واریز شود.

بر اساس این پیشنهاد اصلاحی، کل سهم ۳ درصد مناطق نفت‌خیز، گازخیز و توسعه‌نیافته، باید به ردیف مذکور واریز شده و ۱۰۰ درصد آن به ‌استان‌ها بر اساس جدول شماره (۱۰) این قانون اختصاص یابد. مبلغ ردیف درآمدی ۲۱۰۱۰۹ جدول شماره (۵) لایحه باید بر اساس محاسبات منابع این قانون اصلاح و افزایش یابد و جدول مصارف شماره (۱۰) استانی لایحه نیز باید به همان میزان ۱۰۰ درصد سهم ۳ درصد بر اساس قانون افزایش یابد و این جدول نیز اصلاح شود و سهم هر استان بر اساس حکم جزء (۳) بند (الف) ماده (۲۶) قانون برنامه ششم توسعه به مبلغ مندرج در جدول یادشده اضافه شود و به استان‌ها ۱۰۰ درصد پرداخت شود.

همچنین وزارت نفت و صندوق توسعه ملی مکلفند هر ماه گزارش عملکرد این بند و مقدار صادرات نفت، میعانات گازی و گاز طبیعی و ‌فراورده‌های اصلی و فرعی نفتی و گازی و ارز حاصل و همچنین وصولی آن و میزان واردات گاز طبیعی و ارز پرداختی بابت آن را به سازمان ‌برنامه ‌و ‌بودجه کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه‌داری کل کشور)، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و کمیسیون‌های ‌برنامه ‌و ‌بودجه و محاسبات و انرژی مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات کشور ارائه کند.

طبق بند (ب) تبصره (۱) لایحه بودجه که به تصویب نمایندگان رسید، دستگاه‌های اجرائی مجاز به استفاده هزینه‌ای از منابع ۳ درصد مناطق نفت‌خیز، گازخیز و توسعه ‌نیافته نیستند.

براساس بند (ج) تبصره (۱) که هم نمایندگان تصویب کردند، درصورت تحقق درآمد مازاد بر سقف مقرر در ‌بند «ب» این تبصره، حداقل ۵۰ درصد درآمد حاصله بابت تسویه بخشی از بدهی دولت به صندوق توسعه ملی و ۵ درصد با اولویت امور فرهنگی و آموزشی و مابقی بابت تقویت اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در سقف مقرر این قانون به مصرف می‌رسد.

اختصاص اعتبار ۴۰ هزار میلیارد ریالی برای گازرسانی مناطق محروم

نمایندگان همچنین در جریان رسیدگی به بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، نمایندگان با بندهای (د) و (ه) تبصره (۱) لایحه بودجه موافقت کردند.

بر اساس بند (د) تبصره (۱)، وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه ذی‌ربط مکلف است از محل سهم ۱۴ و نیم درصد شرکت مذکور تا میزان ۴۰ هزار میلیارد(۴۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال بعد از هرمزگان و استان‌های نفت خیر و گاز خیر با اولویت گازرسانی به روستاها و مناطق حاشیه و جنگل‌ها، مناطق بحرانی، مناطقی که از لحاظ گاز رسانی شهری و روستایی پایین تر از حدمتوسط کشوری می‌باشد و روستاهای واقع در مناطق کوهستانی سردسیر و صعب‌العبور حداقل چهار برابر سرانه اقدامات لازم را به عمل آورد. شرکت مذکور موظف به گاز رسانی تا در درب مدارس و مساجد روستایی است. وزارت نفت مکلف است گزارش عملکرد این بند را هر سه‌ماه یک‌بار به کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و سازمان ‌برنامه‌وبودجه کشور ارائه دهد.

طبق بند (هـ) تبصره (۱) لایحه بودجه نیز که به تصویب نمایندگان رسید، به شرکت دولتی ذی‌ربط وزارت نفت اجازه داده می‌شود ‌فراورده نفتی حاصل از افزایش ظرفیت پالایشگاه آبادان نسبت به برنامه مصوب را تا سقف ۲۳۰ میلیون (۲۳۰،۰۰۰،۰۰۰) یورو به فروش رسانده و پس از واریز به حساب شرکت نزد خزانه‌داری کل کشور، وجوه حاصل را صرف بازپرداخت تعهدات طرح توسعه و تثبیت این پالایشگاه نماید و یا معادل آن نفت خام و میعانات گازی تحویل دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha