شایسته‌ها و بایسته‌های میزبانی نوروزی خطه خورشید (بخش دوم)

مشهد- ایرنا- ترافیک و حمل و نقل همواره از مهمترین دغدغه های کلانشهرها به خصوص در ایام مناسبتی سال است، این مهم در کلانشهر مشهد که پذیرای حدود ۹ میلیون مسافر در ایام خاص نظیر نوروز است، بسیار جدی تر و پررنگ‌تر می شود و برای ارتقای آرامش سفر در نوروز ۱۴۰۲ باید این مهم مورد توجه باشد.

به گزارش ایرنا، سرزمین خورشید به واسطه وجود مضجع شریف رضوی سالانه مقصد سفر حدود ۳۰ میلون زائر و گردشگر است و فرهنگ میزبانی در دیار امام مهربانی ها ایجاب می کند، زمینه سفری ایمن، آسان و ارزان برای مشتاقان بارگاهش فراهم شود.

کلانشهر مشهد در ایام نوروز از مهمترین مقاصد سفرهای زیارتی و تفریحی است و حدود ۹ میلیون زائر و مسافر به این خطه سفر می کنند لذا باید ظرفیت لازم برای میزبانی از این حجم مسافر را داشته باشد که یکی از مهمترین الزامات برای حفظ آرامش سفر، رفع دغدغه های ترافیکی و حمل و نقلی است.

مشکلات ترافیک در کلانشهر مشهد برای مجاوران موضوع جدیدی نیست و شاید کمتر زائر و مسافری نیز دست‌کم یکبار گره ترافیکی هسته مرکزی این شهر، به خصوص در اطراف حرم مطهر رضوی را تجربه نکرده باشد، همین امر موجب شده هر سال با فرارسیدن ایام اوج سفرها به خصوص در آستانه نوروز، اقدامات و تمهیدات خاصی برای رفع گره های ترافیکی و همچنین سفر ایمن جاده ای برای زائران در کلانشهر مشهد و استان خراسان رضوی اندیشیده شود.

موضوع حمل و نقل مسافری از دیگر موضوعات مهم به خصوص در ایام رونق مسافرت ها است که متاسفانه هر ساله و با وجود تمهیدات اندیشیده شده، باز هم در ایامی چون نوروز و دهه پایانی ماه صفر، کلانشهر مشهد و استان خراسان رضوی را با چالش هایی مواجه می سازد.

کمبود اتوبوس و عدم تناسب تقاضای سفر با ظرفیتهای موجود در این ایام سبب سرگردانی مسافران در پایانه ها می شود، موضوعی که در دهه پایانی صفر امسال به وضوح مشهود بود و مسافران ساعت ها و گاه یک روز را در پایانه سرگردان بودند و شمار زیادی از آنان که جایی برای اسکان نداشتند، با پهن کردن زیرانداز در گوشه و کنار پایانه مسافری امام رضا (ع)، برای ساعتها در این محل اتراق کردند.

نظر به اینکه بخش اقامت، حمل و نقل و جاده و بازار سه بخش مهم در حوزه سفر و نقش آفرین در میزبانی شایسته است و با توجه به نیازی که برای بررسی چالش ها و مشکلات این سه بخش وجود دارد، خبرگزاری جمهوری اسلامی در قالب میزگردی با عنوان "شایسته‌ها و بایسته‌های میزبانی زائران در خراسان رضوی" اقدام به کسب اطلاع از روند برنامه‌ریزی های صورت گرفته کرده و به منظور فراهم ساختن امکان میزبانی شایسته استان در نوروز، با حضور متولیان امر و دستگاه‌های دخیل در این بخش، این حوزه را بررسی و مورد واکاوی قرار داد.

با هدف نگاه تخصصی‌تر و هدفمند نسبت به سه موضوع زیربنایی اعلامی، انتشار مطالب مطرح در این میزگرد در سه بخش با همین عناوین منتشر می‌شود که به ترتیب در حوزه "اقامت و ظرفیتها و ضرورتهای در نظر گرفته شده" در این زمینه، "راه ، جاده و حمل و نقل مسافربری" به عنوان زیربنای ورود و خروج زائران و نیز موضوع "بازار در بخش های تامین، توزیع و نظارت بر قیمت ها" تهیه، تنظیم و به مرور منتشر می‌شود.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، معاون توسعه مدیریت اداره کل آموزش و پرورش، قائم مقام ستاد مناسبت های شهرداری مشهد، معاون بازرسی و حمایت مصرف‌کنندگان اداره کل صمت، معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای، مدیر توسعه بازرگانی سازمانی جهاد کشاورزی، رییس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک راهور و جانشین رییس پلیس راه استان از مدیران حاضر در این میزگرد بودند.

برای حضور در میزگرد یاد شده از دستگاه‌هایی چون دانشگاه علوم پزشکی مشهد، جمعیت هلال احمر استان، فرمانده نیروی انتظامی و فرمانداری مشهد نیز دعوت شده بود که متاسفانه در این جلسه حاضر نشدند.

شایسته‌ها و بایسته‌های میزبانی نوروزی خطه خورشید (بخش دوم) / حمل و نقل

استفاده از ظرفیتهای ملی و استانی برای میزبانی شایسته

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استاندار خراسان رضوی گفت: امسال به دلیل تقارن ماه رمضان با ایام عید نوروز و همزمانی آن با اعیاد شعبانیه، شرایط میزبانی متفاوتی خواهیم داشت و تمهیدات سفر زودتر از سایر سال ها آغاز می شود.

حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد افزود: تلاش می شود با بهره گیری از ظرفیت های استانی و ملی، خدمت‌رسانی شایسته ای به زائران بارگاه منور رضوی صورت گیرد.

وی گفت: حمل و نقل و ترافیک از مهمترین تمهیدات سفر در ایام اوج مسافرت ها به خصوص در ایام نوروز است و باید ایمنی جاده ها، رفع گره های ترافیکی و ساز و کار حمل و نقلی رفت و برگشت مسافران فراهم شود.

وی اضافه کرد: برای موضوع ایمنی جاده و مدیریت و کاهش تصادفات، هماهنگی های لازم توسط پلیس راه، راهور و هلال احمر و اورژانس صورت گرفته و نقاط حادثه خیز نیز در جاده ها شناسایی و در حال رفع نقص است.

شایسته‌ها و بایسته‌های میزبانی نوروزی خطه خورشید (بخش دوم) / حمل و نقل

افزایش ظرفیت ناوگان حمل و نقلی

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در حوزه حمل و نقل نیز افزایش ظرفیت ناوگان ریلی، هوایی و جاده ای در دستور کار است.

حجت الاسلام گنابادی نژاد ادامه داد: کمبود ناوگان برای بازگشت مسافران در ایام اوج سفر از مشکلات همیشگی بوده است لذا برای رفع این دغدغه در نوروز ۱۴۰۲ پیش بینی و هماهنگی های لازم صورت گرفته است تا مسافرانی که از نیمه اسفندماه تا ۱۵ فروردین ماه قصد سفر به مشهد را دارند، همزمان بلیت رفت و برگشت خود را تهیه کنند.

وی اضافه کرد: قرارگاه زیارت مشهد نیز با مسوولیت فرماندار تشکیل شده است که امیدواریم با تمهیدات اندیشیده شده در عرصه اقدام و عمل موفق باشیم.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استاندار خراسان رضوی افزود: اطلاع رسانی مناسب نیز نقطه کانونی هر اقدامی است، زیرا اگر تمام برنامه ریزی ها عملیاتی شود اما اطلاع رسانی به موقع انجام نشود، بخش زیادی از انرژی زائر هدر می رود.

شایسته‌ها و بایسته‌های میزبانی نوروزی خطه خورشید (بخش دوم) / حمل و نقل

آماده باش ناوگان حمل و نقلی

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیز اظهار کرد: نوروز ۱۴۰۲ به دلیل همزمانی با نیمه شعبان و ایام چراغ برات، شرایطی متفاوت از دیگر سالها را خواهد داشت.

رضا صحراگرد افزود: طرح نوروزی این اداره کل از ۱۵ اسفندماه آغاز و تا ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۲ اجرا می شود که در این زمینه آماده باش کامل برقرار است.

وی افزود: ۳۵ راهدارخانه در جاده های استان ارائه خدمات می دهند و در طول مسیر نیز ۷۲ گروه راهداری در محورها در آمادگی کامل خواهند بود.

صحراگرد گفت: ۱۳۴ دستگاه ترددشمار و ۱۳۴ دستگاه ثبت تخلفات نیز در جاده های استان وجود دارد و ۵۰ دوربین نظارتی هم در جاده های استان تعبیه شده است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی افزود: پویش همراهان سفر ایمن نیز به منظور کاهش تصادفات در دستور کار است که ۱۵ ایستگاه در مسیر غرب، ۱۰ ایستگاه در جنوب و سه ایستگاه نیز در مسیر شمال دایر خواهد شد.

وی اضافه کرد: در این ایستگاه ها خدماتی نظیر جشن و شادی و فروش صنایع دستی با هدف ایجاد انگیزه برای توقف خودروها و استراحت رانندگان و مسافران ارائه می شود.

صحراگرد افزود: نهضت آسفالت در جاده نیز با سه هزار و ۳۱۷ میلیارد تومان اعتبار در طول ۲۷۷ کیلومتر از جاده های استان آغاز شده است.

وی گفت: ۲۰ نقطه حادثه خیز نیز شناسایی شده که تاکنون ۱۰ نقطه رفع خطر شده است و رفع خطر۱۰ مورد دیگر نیز تا پایان اسفندماه به اتمام می رسد.

شایسته‌ها و بایسته‌های میزبانی نوروزی خطه خورشید (بخش دوم) / حمل و نقل

افزایش ۲۰ درصدی ناوگان حمل و نقلی

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل جاده ای استان پیر و فرسوده است، گفت: اکنون هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس، ۲ هزار و ۷۵۵ مینی بوس و هزار و ۵۴۰ دستگاه تاکسی در جاده های استان فعال هستند.

صحراگرد ادامه داد: هشت هزار و ۴۱ نفر راننده در استان فعالیت می کنند و ۱۵ پایانه مسافربری در استان فعال است که سه پایانه از این تعداد مربوط به مشهد است.

وی ادامه داد: ۱۳۰ شرکت مسافربری، ۵۵ مجتمع و ۱۴ مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین نیز در استان فعال است.

وی گفت: میانگین عملکرد روزانه کنونی بخش حمل و نقل ریلی استان به صورت رفت و برگشت ۷۵ رام است که برای نوروز افزایش ۲۰ درصدی ناوگان پیش بینی شده و ۱۵ رام قطار نیز با هماهنگی راه آهن از طریق قطار فوق العاده تامین خواهد شد.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی اضافه کرد: همچنین روزانه حدود ۱۴۴ پرواز در استان انجام می شود و طبق برآوردها این تعداد در نوروز باید به ۱۷۰ تا ۲۰۰ پرواز برسد و این کمبود نیز با پروازهای فوق العاده جبران می شود.

صحراگرد ادامه داد: در حوزه جاده ای نیز هزار و ۱۷۱ سرویس به صورت روزانه انجام می شود که در ایام نوروز این تعداد باید به هزار و ۴۰۵ تا هزار و ۹۰۰ سرویس افزایش یابد.

وی گفت: برای تامین این میزان سرویس با شهرداری های استان و نیز خارج از استان مکاتبه شده که تامین ۱۰۰ دستگاه اتوبوس به شهرداری های مشهد و تهران برای مسیرهای داخل استانی اعلام نیاز شده و استانهای معین نیز که تقاضای بیشترین سفر به مشهد را دارند، باید اعزام ناوگان داشته باشند.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی افزود: البته استفاده از ناوگان کارخانجات و مراکز تولیدی نیز در دستور کار است.

صحراگرد اضافه کرد: بلیت برگشت مسافران نیز دغدغه ای همیشگی بوده است، از این رو مکاتباتی با تشکل های صنفی و راهداری انجام شده است تا مسافران هنگام تهیه بلیت سفر برای مسیر برگشت نیز بلیت تهیه کنند و پیش بینی شده ۸۰ درصد مسافران بلیت را به صورت رفت و برگشت بگیرند.

شایسته‌ها و بایسته‌های میزبانی نوروزی خطه خورشید (بخش دوم) / حمل و نقل

آماده باش گشتهای جاده ای

خراسان رضوی با پنج هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه آسفالته اصلی و فرعی، هفت هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه آسفالته روستایی و هفت هزار و ۷۶۰ کیلومتر راه غیرآسفالته، از نظر طول راهها جایگاه دوم کشور را دارد.

جانشین رییس پلیس راه خراسان رضوی نیز در این میزگرد در خصوص تامین ایمنی سفرهای جاده ای در ایام نوروز اظهار کرد: امسال طرح های ترافیکی ایام "چراغ برات" (نیمه شعبان) به طرح نوروزی متصل می شود.

سرهنگ محمد قانعی نژاد افزود: برای ایام نیمه شعبان تیم های پلیس راه به مدت سه روز در مسیرهای منتهی به بهشت رضا (ع) و بهشت رضوان مستقر و در آماده باش خواهند بود و تلاش می شود گره ترافیکی در این ایام نداشته باشیم.

وی اضافه کرد: رزمایش آغاز طرح نوروزی به عنوان اقدامی نمادین و شروع عملیاتی طرح برگزار می شود و تیم های پلیس راه در آماده باش خواهند بود که محدودیت هایی نیز در ایام اجرای طرح برای ناوگان حمل و نقل بار، به جز خودروهای حامل مواد سوختی و فاسدشدنی، اجرا می شود.

سرهنگ قانعی نژاد افزود: این طرح از ۲۶ اسفندماه امسال تا چهارم فروردین سال آینده از ساعت هفت تا ۲۴ اجرا می شود.

جانشین رییس پلیس راه خراسان رضوی ادامه داد: دور دوم اجرای طرح نیز از ۱۱ تا ۱۴ فروردین ماه در تمام محورهای اصلی استان اعمال خواهد شد.

شایسته‌ها و بایسته‌های میزبانی نوروزی خطه خورشید (بخش دوم) / حمل و نقل

تقویت تیم های پلیس راه

سرهنگ قانعی نژاد افزود: در ایام نوروز روزانه ۱۶۰ تیم گشت محسوس و نیمه محسوس پلیس راه در جاده های استان فعال خواهند بود و ۲۵۰ نیروی بسیجی نیز کمک کار نیروهای پلیس راه هستند.

وی افزود: ۴۰ دستگاه خودرو نیز از سایر ادارات در اختیار پلیس قرار می گیرد و گشتهای تلفیقی پلیس با همکاری استانداری و فرمانداری ها انجام می شود، ۲۵ دستگاه خودرو نیز توسط راهداری و پلیس راه هر شهرستان در جاده ها گشت زنی خواهند داشت.

جانشین رییس پلیس راه خراسان رضوی با اشاره به وجود ۲۶ پاسگاه پلیس راه در جاده های استان، ادامه داد: یک تیم گشتی نیز به صورت روزانه تست سلامت اعتیاد رانندگان ناوگان حمل بار و مسافر را انجام خواهد داد، این اقدام در پایانه مسافربری امام رضا (ع) نیز انجام خواهد شد.

سرهنگ قانعی نژاد اضافه کرد: آموزش رانندگان ناوگان حمل و نقل مسافر با همکاری راهداری نیز در دستور کار است و هشت هزار راننده تحت آموزش ضرورت رعایت نکات ایمنی قرار می گیرند.

وی گفت: نیروهای مستقر در پایانه امام رضا(ع) نیز تقویت خواهند شد تا زمان توقف اتوبوسها در پایانه و کنترل اسناد و مدارک کاهش یابد.

جانشین رییس پلیس راه خراسان رضوی افزود: در داخل هر دستگاه اتوبوس، یک مامور نامحسوس گماشته خواهد شد تا رفتار راننده را از مبدا تا مقصد تحت کنترل داشته باشد و تخلفات را در مقصد به راننده اعلام و اعمال قانون کند.

سرهنگ قانعی نژاد خاطرنشان کرد: طرح برخورد با رانندگان پرخطر نیز از ابتدای شروع طرح پلیس راه با هماهنگی مقام قضایی آغاز می شود که خودروهای رانندگان با سرعت بیش از ۱۴۰ تا ۱۶۰ کیلومتر به صورت ساعتی و خودروهای با سرعت بیشتر از آن به مدت سه روز توقیف می شوند.

شایسته‌ها و بایسته‌های میزبانی نوروزی خطه خورشید (بخش دوم) / حمل و نقل

حضور حداکثری پلیس راهور برای خدمت رسانی به زائران نوروزی

در یک دهه اخیر، نوروز ۱۴۰۱، تنها سالی بود که آیین تحویل سال و آغاز نوروز بدون هیچ محدودیت ترافیکی و اعمال طرح زوج و فرد در هسته مرکزی شهر مشهد، حرم مطهر رضوی و اطراف آن اجرا شد و خوشبختانه مدیریت ترافیک هم به خوبی صورت گرفت، که این طرح امسال نیز اجرا می شود.

رییس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان رضوی اظهار کرد: طرح نوروزی پلیس راهور از ۱۵ اسفندماه آغاز و تلاش می شود برای زائران و مجاوران امام هشتم (ع) در این ایام مشکلی رخ ندهد لذا طرح نوروزی به شهرستانها ابلاغ و جلسات هماهنگی برگزار شده است.

سرهنگ علیرضا رحیمی افزود: همچنین با هماهنگی صورت گرفته با شورای بیمه ها، ۱۵ دستگاه خودرو در مناطق شهری مشهد برای بازدید تصادفات و پرداخت در محل فعال خواهند بود.

وی اضافه کرد: همچنین با شهرداری و آستان قدس رضوی هماهنگی شده و پیش بینی های لازم برای تامین توقفگاه در هسته مرکزی شهر صورت گرفته است.

سرهنگ رحیمی ادامه داد: همچنین تمهیدات لازم برای چهارشنبه آخر سال و مراسم سال تحویل برای آرام سازی ترافیک و انضباط ترافیکی اندیشیده شده است.

رییس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان رضوی افزود: تیم های ویژه نیز برای مدیریت ترافیک در اطراف حرم رضوی فعال خواهد بود.

سرهنگ رحیمی اضافه کرد: در مبادی ورودی مشهد نیز تمهیدات لازم برای اطلاع رسانی و ارائه خدمات توسط دستگاه های مختلف به زائران اندیشیده شده است.

وی با اشاره به آغاز ماه رمضان از چهارم فروردین ماه، افزود: پیش بینی می شود موج خروج مسافر از مشهد سنگین باشد لذا با توجه به شرایط، محدودیت های مقطعی اعمال خواهد شد.

رییس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان رضوی تاکید کرد: در مجموع تمهیدات ویژه انتظامی و ترافیکی برای برقراری امنیت و نظم کامل در استان برنامه ریزی شده و کسب رضایت حداکثری زائران و مجاوران مورد تاکید قرار دارد.

شایسته‌ها و بایسته‌های میزبانی نوروزی خطه خورشید (بخش دوم) / حمل و نقل

آماده سازی ١۵ هزار و ٩۴٢ جای پارک خودرو در هسته مرکزی مشهد

قائم مقام ستاد مناسبهای شهرداری مشهد اظهار کرد: تامین پارکینگ در شهر به خصوص در هسته مرکزی شهر همواره از دغدغه های مسوولان به خصوص در ایام پیک است.

علی نجفی افزود: در این راستا برای نوروز ۱۴۰۲، در هسته مرکزی شهر ١۵ هزار و ٩۴٢ جای پارک خودرو آماده سازی شده است.

وی اضافه کرد: در لحظه تحویل سال نو ۴٠٠ دستگاه اتوبوس در اطراف حرم رضوی خدمت‌رسانی خواهند کرد .

وی اضافه کرد: علاوه بر ۱۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی فعال در شهر، ۳هزار تاکسی نیز برای نوروز شیفت بندی شده است سرویس دهی رایگان با ٣٠ دستگاه تاکسی در اطراف حرم رضوی و تقویت ناوگان تاکسیرانی از دیگر اقدامات است.

نجفی خاطرنشان کرد: بازرسی از میزان دریافت کرایه تاکسی نیز برنامه ریزی شده و به منظور نظارت بر تاکسیرانی ۹ کیوسک شکایات فعال شده است و گشت‌های نامحسوس نیز فعال خواهند بود.

شایسته‌ها و بایسته‌های میزبانی نوروزی خطه خورشید (بخش دوم) / حمل و نقل

قائم مقام مناسبت های شهرداری مشهدگفت: در روز اول فروردین ماه نیز سرفاصله زمانی قطار شهری در خط یک به سه دقیقه و خط دوم به ۲ دقیقه کاهش می یابد.

نجفی ادامه داد: ایستگاه‌های استقبال از زائر نیز در پنج محور ورودی مشهد راه‌اندازی می‌شود و در ۱۸ مکان در ایام نوروز راهنمایان زائران به شکل شبانه روزی فعال خواهند بود.

وی اضافه کرد: در فرودگاه، راه آهن و پایانه مسافربری نیز برنامه های فرهنگی نظیر سرود، موسیقی، نمایش خیابانی و جشنواره های شهری اجرا می شود.

به گزارش ایرنا، میزان رضایتمندی زائران و مسافران از سفر به شهر امام مهربانی ها بسیار حایز اهمیت است و مسوولان کلانشهر مشهد باید متفاوت از سایر مسوولان با اقدامات جهادی، میزبانی درخور شان زائران بارگاه رضوی داشته باشند که البته همراهی و مشارکت مجاوران نیز بسیار مهم است و فرهنگ میزبانی در این خطه باید ممتاز و الگو باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha