مرمت "حصار طرقبه" نیازمند حمایت میراث فرهنگی خراسان رضوی است

مشهد-ایرنا- فرماندار طرقبه شاندیز گفت: حسینیه تاریخی "حصار طرقبه" نیازمند توجه ویژه میراث فرهنگی خراسان رضوی پیرامون تصویب طرح مرمت است.

حمیدرضا ضیایی رحیمیان روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا فزود: با وجود اینکه این بنا به تازگی مستحکم و نماسازی شده، در سال‌های گذشته بدون هماهنگی با اداره میراث فرهنگی شهرستان طرقبه و شاندیز در پیرامون و حتی چسبیده به بنا آسفالت ریزی معابر شده است که این اقدام مشکلاتی را برای بنا ایجاد کرده است.

وی بیان کرد: این اقدام غیراصولی منجر به نفوذ آب‌های سطحی به داخل مصالح و جداره های این بنای قدیمی شده و از دیگر سو رطوبت در آن رسوخ کرده و همین مساله به عنوان یک عامل آسیب در بنا شناسایی شده است.

فرماندار طرقبه شاندیز ادامه داد: همچنین فرسودگی مواد و مصالح در ساختار بنا به جهت شکل و زمان احداث ساختمان به عنوان پدیده های تسریع کننده در آسیب بنای تاریخی حصار طرقبه مطرح است.

رحیمیان بیان داشت: جلساتی جهت تصویب طرح مرمت این بنا در شورای فنی میراث فرهنگی استان خراسان رضوی برگزار شده که نیازمند توجه این نهاد است.

وی گفت: پس از تصویب طرح مرمت حسینیه تاریخی حصار در میراث فرهنگی خراسان رضوی، با همکاری و مشارکت شهرداری طرقبه و هیآت امنای مسجد نسبت به آسیب زدایی، رفع رطوبت و استحکام بخشی بنا در نخستین فرصت اقدام خواهد شد.

حسینیه حصار طرقبه مربوط به دوره پهلوی اول، در تاریخ ششم مهرماه ۸۴ و به شماره ۱۳۲۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بر اساس اعلام دستگاه‌های خدماتی، شمار ساکنان شهرستان طرقبه و شاندیز حدود ۸۰ هزار نفر است که این جمعیت در ۲ شهر طرقبه و شاندیز و ۳۹ روستای دارای دهیاری سکونت دارند.

همچنین اکنون ۱۵ آبادی شهرستان طرقبه شاندیز، روستای هدف گردشگری شناخته شده و ییلاقی و گردشگر پذیر هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha