۱۱ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱:۵۵
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85045138
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۳۰ میلیارد متر مکعب از ذخایر استراتژیک آب کشور مصرف شده است

بجنورد-ایرنا- مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۳۰ میلیارد متر مکعب از ذخایر استراتژیک آب کشور مصرف شده است و با این اتفاق مشکلات ناشی از کم آبی بیشتر نمود پیدا می کند.

رضا سرافرازی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از طرح‌های آب و خاک خراسان شمالی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: منابع آب قابل استحصال کشور از ۱۳۰ میلیارد متر مکعب به ۱۰۰ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است و این سرانه موقعیت نامناسبی را برای کشاورزی رقم می زند.

وی افزود: تنها ۱۰۰ میلیارد متر مکعب آب در اختیار کشاورزان است که اجرای طرح های بهره وری از آب یک ضرورت محسوب می شود.

مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: آمار دراز مدت بارش باران در سطح کشور ۲۵۰ میلیمتر بود که در دوره کوتاه مدت به ۲۳۰ میلیمتر رسیده است و با این روند دچار خشکسالی بیشتری خواهیم شد.

وی با بیان اینکه ۱۴۰ میلیارد متر مکعب از منابع آب استراتژیک در دراز مدت استفاده شده است گفت: طرح اصلاح الگوی کشت در راستای رفع مشکلات و چالش های بخش کشاورزی در دست اجرا است و با اجرای آن بهره وری آب افزایش می یابد.

سرافرازی خاطرنشان کرد: اینک باید آب پایداری در اختیار بخش کشاورزی قرار گیرد تا بر اساس آن برنامه ریزی شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تنظیم سند سازگاری با کم آبی نیز اشاره کرد و افزود: برای تنظیم این سند ۱۶ هزار نفر ساعت توسط مسوولان و کارشناسان حوزه مرتبط کار انجام داده اند که باید طبق این برنامه عمل شود.

تعدیل ۴۰۰ هزار حلقه چاه مجاز

مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در ادامه به تعدیل پروانه ۴۰۰ هزار حلقه چاه مجاز در کشور اشاره کرد و گفت: در مرحله اول، تعدیل تمام چاه های سطح کشور مجهز به کنتور هوشمند در دستور کار قرار گرفت تا میزان برداشت آب به طور دقیق اعلام شود و در مرحله بعد چاه های غیر مجاز باید مسدود می شد.

سرافزازی تصریح کرد: بعد از انجام این ۲ مرحله با توجه به وضعیت منابع آبی و برای جبران اضافه بردشت از سفره ها در مراحل مختلف ۴۰۰ هزار حلقه چاه مجاز نیز با اولویت کم بازده تعدیل می شود که این مهم توسط کارشناسان نیز پذیرفته شد.

صفدر نیازی، شهرکی معاون آب و خاک به همراه مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در سفر۲ روزه به خراسان شمالی از طرح های آب و خاک استان بازدید کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha