طرح استخر ذخیره آب کشاورزی در فاروج خراسان‌شمالی به بهره‌برداری رسید 

بجنورد-ایرنا- استخر ذخیره آب کشاورزی و طرح آبیاری نوین در روستای تیتکانلوی فاروج خراسان شمالی امروز(پنجشنبه) با حضور معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی، مدیر کل دفتر امور آب کشاورزی این وزارتخانه و شماری از مسوولان استانی به بهره‌برداری رسید.  

به گزارش ایرنا، رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در آیین افتتاح این طرح اظهار کرد: برای ساخت استخر ذخیره‌ آب کشاورزی و اجرای طرح‌ آبیاری نوین ۱۳ میلیارد و ۹۹۴ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است که ۱۳۰ میلیارد تومان آن از محل اعتبارات دولتی و مابقی توسط بهره برداران هزینه شده است.

محمد محمدزاده تصریح کرد: اراضی تحت پوشش این استخر ذخیره آب کشاورزی شامل ۲۶۰ هکتار قطره ای و ۵۰۰ هکتار آبیاری تکمیلی است.

وی افزود: این استخر ذخیره آب کشاورزی با حجم ۱۰۰ هزار متر مکعب از نوع خاکی با ورق ژنوممبران تشکیل شده و دبی طراحی استخر ۴۰ لیتر بر ثانیه است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در سفر ۲ روزه به خراسان شمالی از طرح های آب و خاک استان بازدید خواهند کرد.

خراسان شمالی در سال‌های اخیر با خشکسالی مواجه است و اجرای طرح های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی این خطه در اولویت قرار گرفت و به همین منظور در چند سال گذشته حدود ۴۰ هزار هکتار اراضی استان به سامانه آبیاری نوین تجهیز شده و راندمان آبیاری را از ۳۷ درصد به ۴۵ درصد افزایش داده که با اجرای طرح های آبیاری نوین راندمان آبیاری متوسط تا ۷۵ درصد افزایش یافته است. ‌

براساس آمارها حجم آب مصرفی بخش کشاورزی خراسان شمالی سالانه یک میلیارد و ۵۴ میلیون متر مکعب است که این میزان برابر ۸۸ درصد مصرف آب قابل استحصال از منابع آبی استان است.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند. بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.

تیتکانلو با ۲۰۰ نفر جمعیت یکی از شهرهای استان خراسان شمالی و مرکز بخش خبوشان شهرستان فاروج است.

شهرستان فاروج که به شهر آجیلی ایران مشهور است با حدود ۵۰ هزار نفر جمعیت در ۹۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha