۱۱ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰:۲۸
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85045193
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۶.۷ هکتار باغ جدید با روش داربستی در ملایر اجرا شد

۱۱ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰:۲۸
کد خبر: 85045193
۱۶.۷ هکتار باغ جدید با روش داربستی در ملایر اجرا شد

همدان- ایرنا- مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت: ۱۶.۷ هکتار باغ جدید (داربستی) و در قالب اجرای طرح فراز در این شهرستان اجرا شد که این روش کاشت هم در کاهش مصرف آب و هم بهره وری بیشتر محصول موثر است.

"یوسف کاکاوند" روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این سطح از باغ داربستی انگور با اعتباری افزون بر ۱۵ میلیارد ریال به صورت بلاعوض از محل اعتبارات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در حال اجرا است.

کارشناسان معتقدند که کاشت و تربیت انگور درختی(داربستی) دارای مزایای بسیار زیادی نسبت به کاشت سنتی است؛ در این روش کاشت حجم بیشتری از شاخه ها و برگ ها برای باردهی و سال آوری حفظ می‌شود. به دلیل گردش هوای خوب در بین شاخ و برگ های درخت به آفات و بیماری های کمتری آلوده می شود.

کنترل علف هرز، شخم زمین، سم‌پاشی و هرس محصول از جمله ویژگی‌های مهم است که با کشت با روش داربستی می‌توان به دست آورد در صورتی که با کشت سنتی تمام این مراحل نیاز به نیروی انسانی ودر نتیجه صرف هزینه بیشتر دارد.

وی اجرای طرح فراز را یکی از اولویت‌های مهم جهاد کشاورزی برشمرد و افزود: در راستای کمک و یاری باغداران، کشاورزان و بهره‌برداران این شهرستان برای احداث باغ انگور طرح فراز (داربستی)، به هر هکتار مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال اعتبار بلاعوض پرداخت می‌شود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر بیان کرد: تاکنون طرح فراز به مساحت ۱۴۰ هکتار در باغات انگور شهرستان ملایر به صورت (داربستی) اجرا شده که با اجرایی شدن باغ‌های جدید در سال‌جاری، مساحت باغ‌های انگور در طرح فراز به ۱۵۶/۷ هکتار افزایش خواهد یافت.

کاکاوند همچنین از معرفی کشاورزان و باغداران ملایری برای دریافت ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار بلاعوض و احداث ۳۵ هکتار باغ بادام دیم در اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد و گفت: مجموع سهمیه این شهرستان در سال ۱۴۰۱ برای احداث باغ بادام و کاشت نهال در اراضی دیم، ۳۵ هکتار با میزان بودجه هفت میلیارد ریال است.

۱۶.۷ هکتار باغ جدید داربستی در ملایر اجرا شد

وی ادامه داد: در راستای حمایت از تولید و به منظور یاری کشاورزان برای احداث هر هکتار باغ بادام دیم و کاشت نهال، مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض از محل اعتبارات ملی سال ۱۴۰۱ سازمان جهاد کشاورزی استان همدان و شهرستان ملایر به کشاورزان و بهره‌برداران پرداخت شد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر ادامه داد: کشاورزان پس از اخذ استعلام از اداره منابع طبیعی در خصوص بلامانع بودن احداث باغ در اراضی مورد نظر و پس از ثبت‌نام و انجام مراحل اولیه و امور اداری در مراکز خدمات جهاد کشاورزی این شهرستان برای دریافت اعتبار بلاعوض معرفی شده‌اند.

به گزارش ایرنا؛ شهرستان ملایر دارای بیش از ۱۱ هزار هکتار باغ انگور است که سالانه بیش از ۲۴۰ هزار تن انگور از این میزان سطح زیر کشت برداشت می‌شود.

سال ۹۷ نظام تولید انگور ملایر به عنوان پنجاه و سومین میراث مهم کشاورزی جهان و دومین میراث کشاورزی ایران در سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد(فائو) به ثبت رسید.

در حال حاضر در ۱۴۰ هکتار از اراضی تاکستان‌های شهر ملایر طرح فراز اجرا شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha