۱۱ اسفند ۱۴۰۱، ۱۳:۰۵
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85045333
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۵۶ درصد اراضی کشاورزی با منابع زیرزمینی آبیاری می شود

بجنورد- ایرنا- معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: هشت میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در سطح کشور وجود دارد که ۵۶ درصد آن با آب های زیرزمینی آبیاری می شود.

به گزارش ایرنا، صفدر نیازی شهرکی روز پنجشنبه در جلسه بررسی مشکلات بخش آب و خاک کشاورزی خراسان شمالی در فاروج اظهار کرد: از مجموع اراضی کشور ۶ میلیون هکتار زراعی و ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار نیز باغی است.

وی با اشاره به کاهش بارندگی ها و تغییر نوع بارش از برف به باران، گفت: پیش از این حدود سه میلیون هکتار از اراضی کشاورزی از طریق چاه ها و قنات آبیاری می شد که تغییر رویه خشکسالی بر این گستره کشاورزی تاثیر گذاشته است.

نیازی شهرکی افزود: به نوعی با کاهش منابع آبی مواجه هستیم که اینک چاره ای جز برنامه ریزی و استفاده علمی از منابع آبی را نداریم.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی اعتبارات بخش آبیاری نوین در کشور را ۱۵ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این میزان اعتبار در حالی است که نیازها بیش از این است و توانایی اجرای تمامی طرح ها با این اعتبارات وجود ندارد.

وی افزود: باید از مشارکت و همیاری کشاورزان و همچنین سرمایه گذاری بخش خصوصی در اجرای طرح های کشاورزی استفاده کرد.

کاهش ۲۰ درصدی منابع آب وزارت نیرو

نیازی شهرکی با اشاره به کاهش ۲۰ درصد منابع آبی توسط وزارت نیرو، یادآور شد: با توجه به مشکلات سفره های زیر زمینی و کاهش منابع آبی، وزارت نیرو آب در اختیار کشاورز را ۲۰ درصد کاهش داده است.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی افزود: اینک منابع آبی وزارت نیرو برای بخش کشاورزی از ۸۲ میلیارد متر مکعب آب به ۱۵ هزار میلیارد متر مکعب کاهش یافته است، با این وجود از وزارت نیرو می خواهیم که آب پایدار در اختیار بخش کشاورزی قرار دهد.

وی بر بتنی کردن کانال های آب نیز تاکید کرد و خاطرنشان کرد: تاکنون کمتر از ۴۰ درصد یعنی ۱۸۰ هزار کیلومتر کانال خاکی را به بتنی تبدیل کرده ایم، در حالی که نیاز ها بیش از این است.

نیازی شهرکی به اجرای طرح آبیاری زراعت به صورت قطره ای نیز اشاره کرد و گفت: تلاش می کنیم تا تبخیر از سطح اراضی را کاهش دهیم و به نوعی موضوع زیر سطحی نیز مطرح است که در این خصوص اقدامات مناسبی انجام شده است.

وی بر افزایش بهره وری در بخش های مختلف نیز تاکید کرد و افزود: بهره وری در کاشت، در استفاده از بذور اصلاح شده و مقاوم به خشکی و تنش دمایی را باید مد نظر داشته باشیم.

صفدر نیازی، شهرکی معاون آب و خاک به همراه مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در سفر۲ روزه به خراسان شمالی از طرح های آب و خاک استان بازدید کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha