۱۱ اسفند ۱۴۰۱، ۱۳:۰۹
کد خبر: 85045421
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پکن: واشنگتن صلح در تنگه تایوان را به خطر می اندازد

۱۱ اسفند ۱۴۰۱، ۱۳:۰۹
کد خبر: 85045421
پکن: واشنگتن صلح در تنگه تایوان را به خطر می اندازد

تهران- ایرنا - پکن پس از اینکه یک هواپیمای نظامی آمریکایی برفراز آبهای تنگه تایوان پرواز کرد واشنگتن را متهم کرد که حفظ صلح را در این آبره بین المللی به خطر می اندازد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از اسپوتنیک، در ماموریتی که کاخ سفید ادعا کرده هواپیمای نظامی آمریکا برفراز آبهای تنگه تایوان براساس قوانین بین المللی پرواز کرده است چین آمریکا را متهم کرد که صلح در این منطقه را به خطر می اندازد.

شی یی سخنگوی فرماندهی شرقی ارتش آزادی مردم چین در بیانیه ای گفت : «اقدامات طرف آمریکایی تعمدا با توجه به شرایط منطقه ای مداخله جویانه و برهم زننده صلح و ثبات در تنگه تایوان است. ما قاطعانه مخالفت خود را با این اقدامات آمریکا اعلام می کنیم. »

وی در ادامه سخنانش افزود نیروهای ارتش در بالاترین سطح هشدار قرار دارند و در صورت لزوم قاطعانه از تمامیت ارضی و حق حاکمیت مشروع خود دفاع خواهیم کرد.

ناوگان هفتم آمریکا نیز در پاسخ به این اظهارات گفت ارتش این کشور به پرواز و کشتیرانی و انجام عملیات در هرجا از جمله تنگه تایوان با رعایت قوانین بین الملل ادامه خواهد داد.

مائو نینگ سخنگوی وزارت امورخارجه چین در کنفرانس مطبوعاتی از آمریکا خواست به اصل چین واحد و مفاد سه بیانیه مشترک آمریکا و چین پایبند باشد و فروش تسلیحات به تایوان و روابط نظامی بین تایپه و واشنگتن را متوقف کند. وی همچنین تاکید کرد آمریکا از اقدامات تحریک کننده و ایجاد تنش در تنگه تایوان دست بردارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین همچنین گفت پکن به اتخاذ اقدامات فوری و موثر برای حفاظت از حاکمیت و منافع امنیتی خود ادامه خواهد داد.

وزارت دفاع آمریکا امروز از تصویب فروش تسلیحات اف-۱۶ و تجهیزات مرتبط به آن به تایوان از سوی دولت آمریکا براساس معامله ای به ارزش ۶۱۹ میلیون دلار خبر داد.

پنتاگون افزود شرکت های ریتئون تکنولوژی و لاکهید مارتین پیمانکارهای اصلی این معامله هستند.

بر اساس قوانین فدرال، ایالات متحده متعهد است که به تایوان تسلیحاتی برای دفاع از خود ارائه کند، اما در صورت تهاجم چین، لزوماً از این جزیره دفاع نمی‌کند.

تنش ها میان آمریکا و چین بر سر تایوان همچنان ادامه دارد. دولت چین همواره تایوان را بخشی از خاک خود می داند و از کشورهای جهان می خواهد به اصل " چین واحد " احترام بگذارند.

از سوی دیگر تنش ها میان پکن و تایوان نیز از ماه اوت سال گذشته میلادی در پی سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان بالا گرفت. در این میان با ارسال تجهیزات نظامی و سلاح از آمریکا به تایوان این تنش روز به روز بیشتر می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha