۱۲ اسفند ۱۴۰۱، ۳:۳۹
کد خبرنگار: 2447
کد خبر: 85045930
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فراخوان جنبش النهضه تونس برای برگزاری تظاهرات

۱۲ اسفند ۱۴۰۱، ۳:۳۹
کد خبر: 85045930
فراخوان جنبش النهضه تونس برای برگزاری تظاهرات

تهران- ایرنا- منابع خبری پنجشنبه شب گزارش دادند، جنبش النهضه تونس در فراخوانی از طرفداران این جنبش و نیروهای سیاسی و اجتماعی خواست در اعتراض به سرکوب فعالان سیاسی و مدنی در این کشور روز یکشنبه آینده تظاهرات کنند.

به گزارش ایرنا از الجزیره، جنبش النهضه تونس اعلام کرد، ما از حامیان خود و تمامی نیروهای پویای کشور می‌خواهیم که روز یکشنبه آینده تظاهرات مسالمت آمیز برگزار کنند.

جنبش النهضه افزوده است: تلاش‌هایی وجود دارد که فضای کشور را امنیتی و صداهای آزادی خواه را مرعوب کنند.

جنبش النهضه همچنین گفته است: ما بازداشت حبیب اللوز از رهبران جنبش و گسترش دستگیری‌های مخالفان را محکوم می‌کنیم.

منابع حقوقی تونس ساعاتی پیش از بازداشت حبیب اللوز از رهبران جنبش النهضه این کشور خبر داده بودند.

پیش تر راشد الغنوشی رئیس جنبش النهضه ادامه بازداشت مخالفان دولت قیس سعید را محکوم کرده و گفته بود که این بازداشت‌ها مشکلات شهروندان را حل نمی‌کند.

راشد الغنوشی در واکنش به سلسله بازداشت‌های اخیر از جمله شخصیت‌های سیاسی این کشور مانند نورالدین البحیری معاون این جنبش در یک حمله شدید لفظی به قیس سعید رئیس جمهور تونس، گفت: بازداشت البحیری و بردن او به مکان نامعلوم و رفتار به شدت خشن با همسر و فرزندانش همزمان با بازداشت «لزهر العکرمی» فعال سیاسی و «نور الدین بوطار» مدیر موسسه رسانهای موزاییک صورت گرفته است.

رئیس جمهوری تونس از ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۱ (سوم مرداد ۱۴۰۰) مجموعه‌ای از اقدام‌های فوق‌العاده را اتخاذ و با اعلام لغو اختیارات پارلمان، رفع مصونیت نمایندگان، انحلال هیات نظارت بر قانون اساسی و سپس انحلال پارلمان این کشور بن بست سیاسی شدیدی در تونس ایجاد کرد که با موجی از مخالفت‌ها و اعتراض‌های احزاب و جریان‌های سیاسی به ویژه جنبش النهضه این کشور روبرو شد.

مخالفان سعید وی را به کودتا علیه دستاوردهای دموکراتیک قیام سال ۲۰۱۱ میلادی که به برکناری «زین العابدین بن علی» دیکتاتور (رئیس جمهور وقت) تونس منجر شد متهم می‌کنند، اما سعید می‌گوید که اقداماتش قانونی و برای نجات تونس از بحران سیاسی طولانی مدت ضروری است.

سعید ۱۱ بهمن ماه نیز با نه بزرگ مردم تونس و احزاب مختلف این کشور روبه رو شد، بطوری که براساسا گزارش هیأت عالی مستقل انتخابات این کشور، میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی این کشور طبق آمار رسمی، از ۱۱.۴ درصد در دور اول و ۱۱.۳ درصد در دور دوم تجاوز نکرد.

احزاب و گروه‌های سیاسی تونس با اشاره به کم رمق بودن دور دوم انتخابات، آن را نشانه پشت کردن مردم به برنامه‌های سیاسی قیس سعید رئیس جمهور دانسته و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری شدند.

اما قیس سعید مدعی شد که علت مشارکت پائین مردم این است که شهروندان به این علت که نهادهای پارلمان در طول ۱۰ سال گذشته دولت را دستکاری کرده‌اند، برایشان دیگر اهمیت ندارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha