مدیریت پسماند و تنظیف شهری در استان اردبیل مطلوب نیست

اردبیل - ایرنا -  مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: مدیریت پسماند و تنظیف شهری چالش اصلی این اداره کل و شهرداری‌های اغلب شهرهای استان اردبیل است.

به گزارش روز جمعه خبرنگار ایرنا حسن قاسم‌پور در جلسه هم اندیشی طرح مدیریت اجتماعی پسماند خلخال با بیان اینکه در تنظیف شهری همه شهرداری های استان مشکل دارند، افزود: در بحث مدیریت پسماند از بسیاری از استان‌های کشور عقب هستیم.

وی افزود: اگر چنانچه اصول مدیریت پسماند شهری و روستایی در استان به شکل فعلی ادامه یافته و اصول ومقررات مدیریت پسماند مطابق با استانداهای تعریف شده رعایت نشود، همچنان در این موضوع درجا خواهیم زد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: مدیریت پسماند در سه بعد بهداشتی، زیست محیطی و امنیتی باید مورد ارزیابی قرار گرفته و برای دست‌یابی به اهداف مدیریت صحیح پسماند از همه ظرفیت‌ها از جملهNGOهای زیست محیطی استان استفاده شود.

وی ضمن استقبال از اجرای طرح مدیریت اجتماعی پسماند خلخال با هدف تفکیک زباله از مبدا و تبدیل زباله‌های تر به کمپوست و کاهش حجم زباله دفن شده، استقبال کرد و گفت: در صورت موفقیت، این طرح را برای اجرا در سایر شهرهای استان اردبیل پیشنهاد می‌کنیم.

همچنین در این نشست معاون مدیر کل امور شهری استانداری اردبیل گفت: در اغلب کشورهای پیشرفته جهان ۹۵ درصد زباله تبدیل به مواد بازیافتی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد و تنها ۵ درصد از زباله تولیدی به روش کاملا بهداشتی دفن می‌شود.

لاهوتی‌فر اضافه کرد: این موضوع در استان اردبیل بر خلاف استانداردهای جهانی بوده و ۹۵ درصد زباله تولیدی بصورت های مختلف در دل طبیعت دفن و مخاطرات زیست محیطی حال و آینده جامعه را با خود به همراه دارد.

مدیریت پسماند و تنظیف شهری در استان اردبیل مطلوب نیست

فرایند توزیع اعتبارات اجرای طرح‌های پسماند ناعادلانه است

وی با انتقاد از توزیع ناعادلانه اعتبارات مربوط به اجرای طرح‌های پسماند شهری و روستایی در کشور اظهار داشت: اعتبارات مربوط به پسماند استان اردبیل که از سوی سازمان همیاری شهرداری‌ها و دهیاری‌ها دریافت می‌شد از دوسال پیش قطع شده و این درحالی است که امسال ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح های پسماند سایر استان‌های کشور از این محل تخصیص یافته است.

معاون مدیرکل امور شهری استانداری اردبیل با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها باید جمع آوری زباله و دفن بهداشتی پسماند را با جدیت در دستور کار قرار دهند، اضافه کرد: اقدامات شهرداری‌ها در مدیریت پسماند شهری اعم از جمع آوری نخاله، تنظیف به موقع و مرتب شهرها و ورودی‌های شهر بویژه مکان‌های گردشگری، اداره کل محیط زیست استان اردبیل را در دست یابی به اهداف مدیریت صحیح پسماند کمک خواهد کرد.

لاهوتی فر افزود: فرمانداران با نظارت دستگاه‌های مرتبط از جمله محیط زیست ، دانشگاه علوم پزشکی و سایر ارگان‌های مربوطه باید در ارتباط با ساماندهی محل دفن پسماند اهتمام جدی داشته باشند.

شهردار خلخال نیز در این جلسه گفت: طرح مدیریت اجتماعی پسماند شهر خلخال که با هدف مشارکت ۱۰۰ درصدی مردم ،تفکیک زباله تر وخشک در مبدا، تبدیل زباله‌های تر به کمپوست و کاهش ۸۰ درصدی حجم زباله های دفن شده اجرا می‌شود در طول سه سال از سوی شرکت مشاور و مجری طرح اجرا خواهد شد.

ودود محمدی اظهار داشت: برای اجرای این طرح ۱۰ میلیارد ریال اعتبار جهت مشاوره و اجرای طرح توسط شرکت بخش خصوصی مجری طرح، 10 میلیارد ریال برای تهیه باکس زباله و همچنین نایلکس‌های زباله و توزیع آن در بین خانواده‌ها وهمچنین اجرای دوره‌های آموزشی طرح به همراه ۱۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر برای خرید تجهیزات مربوط به خردکن زباله و تهیه کمپوست و در مجموع ۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای کلیات طرح هزینه خواهد شد.

شهردار خلخال گفت: اجرای طرح مدیریت پسماند اجتماعی خلخال به دنبال برگزاری نشست مدیریت اجتماعی پسماند شهرداران استان اردبیل در مرکز استان و استقبال شهرداری خلخال به عنوان تنها شهرداری استان از این طرح صورت می‌گیرد.

محمدی اظهار داشت: با اجرای این طرح علاوه بر حل مشکل اجتماعی ۵۰ ساله ادامه فعالیت محل فعلی دفن زباله های خلخال که همواره مورد اعتراض سازمان های زیست محیطی و شهروندان بوده برطرف شده و مشکل اجتماعی زباله گردها به جمع آوری باکس های عمومی جمع اوری زباله از معابر عمومی حل و با فروش کمپوست به بخش کشاورزی درآمد پایدار مطمئنی برای شهرداری خلخال ایجاد خواهد شد.

وی گفت: با قول مساعد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در دوره اجرای این طرح بخشی از هزینه‌های مربوط به طرح از محل اعتبارات صندوق ملی حفاظت محیط زیست کشور تامین می‌شود.

شهردار خلخال اضافه کرد: طرح یاد شده پیش از این در چند شهر استان مازندران با موفقیت اجراشده و هم اکنون در سه شهر استان گیلان نیز در حال اجراست که در شهر خلخال نیز از فروردین ماه سال آینده به عنوان نخستین شهر مجری این طرح در استان اردبیل اجرا خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha