۱۲ اسفند ۱۴۰۱، ۲۲:۵۷
کد خبر: 85046402
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آنچه در دومین سفر رئیس جمهور به بوشهر گذشت

۱۲ اسفند ۱۴۰۱، ۲۲:۵۷
کد خبر: 85046402
فاطمه رفاهت
آنچه در دومین سفر رئیس جمهور به بوشهر گذشت

بوشهر - ایرنا - رئیس جمهور و هیات همراه یازدهم اسفندماه در قالب دور دوم سفرهای استانی به بوشهر سفر کردند؛ سفری که برای ۲ روز برنامه ریزی شد تا اگر شیوع کرونا، در دور نخست اجازه نداد، این بار دیدارهای مردمی نیز در آن بگنجد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دور نخست سفر استانی رئیس جمهور به استان بوشهر که در ۱۶ مهرماه سال گذشته انجام شد، ۹۳ مصوبه اقتصادی و عمرانی داشت که در ادامه ۱۱ متمم نیز به آن افزوده شد تا اعتباری بیش از هفت هزار و ۸۳۶ میلیارد تومان در زمره تعهدات ششمین سفر استانی رئیس جمهور قرار گیرد؛ اعتباری که گفته می‌شود تاکنون بیش از سه هزار میلیارد تومان تخصیص داده شده و از برنامه نیز جلوتر است.

آنطور که آیت‌الله رئیسی نیز در بدو ورود به عسلویه بوشهر گفت: علاوه بر دیدارهای عمومی با مردم و متخصصان، پیگیری مصوبات دور نخست سفر به این استان در دستور کار ۲ روز پرکار رئیس جمهور و هیات همراه در کرانه خلیج فارس قرار گرفت تا مشخص شود که "مصوبات سفر قبل به چه نتایجی رسیده است؟".

هواپیمای حامل رئیس جمهور و هیات همراهِ او نزدیک به ساعت هشت صبح پنجشنبه بود که در فروگاه عسلویه به زمین نشست، آیت الله رئیسی در بدوم ورود به پایتخت انرژی ایران در پاسخ به خبرنگاران، درباره هدف سفر دوم به این استان، بیان کرد که در دور اول سفر به استان بوشهر به دلیل شرایط کرونایی، نتوانستیم با مردم دیدار داشته باشیم و به مناطق مختلف سفر کنیم بنابراین این سفر طولانی‌تر برنامه ریزی شد تا بیشتر در خدمت مردم باشیم.

آیت الله رئیسی در این گفت‌وگوی این را هم گفت که برای حل مسائل بوشهر از مسئولان و نماینده ولی فقیه، نمایندگان مجلس و نخبگان استان بوشهر نظرسنجی شده است تا اولویت‌های استان شناسایی شود.‌

نخستین روز سفر به بوشهر؛ روز خوشحال‌کننده رئیس جمهور

رئیس جمهور در نخستین سخنرانی خود در دومین سفر استانی به بوشهر، هنگامی که در آیین افتتاح فاز ۱۴ پارس جنوبی سخن می‌گفت، این روز را برای خود خوشحال کننده خواند چرا که یکی از جلوه‌های اراده قوی و کار و تلاشی ماندگار را در این منطقه را هستیم.

به گفته او بهره‌برداری از فاز ۱۴ مجموعه پالایشگاه پارس جنوبی جلوه عزم و اراده بلند و تحقق شعار "ما می‌توانیم" است؛ مجموعه‌ای که با کالای ایرانی، طراحی، مشورت و اجرای متخصصان و کارگران ایرانی اجرا شده است.

اهمیت سرعت در بهره‌برداری از میادین مشترک، مهار فلرسوزی پالایشگاه‌های منطقه پارس با تکیه بر دانش بنیان‌ها، تاکید بر پرداخت بموقع حقوق و مزایای کارگران، ضرورت پرداخت سهم صنعت در توسعه شهر و روستاهای میزبان صنایع و اهمیت مدیریت مصرف در کنار تولید و فرآوری حوزه نفت و گاز مهمترین محورهای سخنان آیت‌الله رئیسی در دومین سفر خود به عنوان رئیس جممهور به استان بوشهر بود.

دیدار رئیس دولت با مردمِ کرانه خلیج فارس/ مردم از اغتشاشات ارزی عبور می‌کنند

رئیس دولت مردمی ایران قوی پس از بازدیدهایی تخصصی از طرح‌های صنعت نفت و گاز عسلویه بوشهر آمد تا عصر پنجشنبه میهمان مردمِ کرانه خلیج فارس باشد.

ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه این روز میدان رئیسعلی دلواری یکی از پر شورترین روزهای خود را دید؛ اتفاقی که در برخی رویدادها مانند ۲۲ بهمن می‌شد مشابه ‌آن را دید.

محل در نظر گرفته شده برای دیدار مردم با رئیس جمهور خیلی زود و یک ساعت مانده به آغاز سخنرانی پر شد و جمعیت پرشماری نیز پشت گیت‌ها ماندند.

آنطور که از گفت‌گوهای مردمی خبرنگار ایرنا بر می‌آید هر چند بسیاری از مردم از شرایط فعلی گلایه داشتند و تقاضای چاره‌سازی را از سوی دولت انقلابی خود داشتند، اما به بهبود نیز امیدوار بودند و همن امید بود که پای آمدن آنها به میدان رئیسعلی دلواری شده بود.

از حاشیه‌های این دیدار، حضور گروه‌هی از جوانان دلواری با لباس تاریخی دیار دلیران تنگستان بود که با سرودهای وطنی خود شور و شوق وافری به این اجتماع مردمی داده بودند.

در نهایت رئیس جمهور در میان استقبال پرشور مردم بوشهر و طنین شعارهای دسته گل محمدی در جایگاه ظاهر شد و به ابراز محبت بوشهری‌های خونگرم با روی گشاده پاسخ داد.

نخست نماینده ولی فقیه در استان بوشهر مهمترین خواسته‌های این مردم را به نمایندگی به گوش رئیس دولت سیزدهم رساند و سپس دومین سخنرانی آیت‌الله رئیسی در استان بوشهر آغاز شد.

رئیس جمهور در این سخنرانی به ایرانی‌ها اطمینان داد که ذخایر ارزی کشور نگران‌کننده نیست و آنچه رخ داده را "اغتشاشات ارزی" دانست که مردم مردم دشمن را در این زمینه هم ناکام می‌گذارند.

به گفته آیت الله رئیسی اتحاد ویژگی بارز ایرانی‌ها است و هر کس که به شکلی سبب ایجاد نا امیدی در جامعه شود در راستای راهبرد دشمن گام برداشته است.

بیان آماری کاهش بیکاری و رشد سرمایه‌گذاری و تولید و تراز تجاری در کشور، ارائه مصداق‌هایی از شکست دشمن در تلاش برای قطع ارتباطات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و تاکید دوباره بر ادای مسئولیت‌های اجتماعی صنعت نفت در قبال توسعه جوامع میزبان از محورهای سخنان رئیسی در این جمع پرشور بود.

او خطاب به مردم بوشهر نیز گزارش‌های از واگذاری زمین‌های پرورش میگو به جوانان، تلاش برای تامین آب شرب پایدار و ساخت مسکن ارائه کرد و وعده داد که بررسی لازم در این سفر برای سرعت بخشی به پروژه راه‌آهن بوشهر- شیراز انجام می شود.

گفت و شنود با ۱۵۰ سرمایه‌گذاری بوشهری؛ یک نشست پر ارزش

رئیس جمهور بی فاصله از جمع مردم خود را به نشست با ۱۵۰ سرمایه‌گذار بوشهری رساند تا درباره زمینه‌ها و چالش‌های سرمایه گذاری در این استان پر ظرفیت جنوبی، بگوید و بشنود.

آیت الله رئیسی بار دیگر در سومین سخنرانی خود در جمع سرمایه گذاران بوشهری نیز مرز و دریا را ۲ فرصت بزرگ بوشهر عنوان کرد و گفت: بنای دولت میدان دادن به بخش خصوصی است.

مهمترین سرفصل‌های سخنان او در جمع اهالی اقتصاد و سرمایه گذاری بوشهر تاکید بر کاهش بروکراسی‌های دست و پا گیر، توانمندسازی و حمایت از بخش خصوصی، ضرورت‌های خصوصی سازی بود.

او ادامه این نشست را به معاون خود سپرد تا و موانع و مشکلات پیش روی آنها را به صورت جزئی و دقیق احصا کرده و برای رفع آنها تدابیر لازم را پیش‌بینی کند.

آنطور که استاندار بوشهر گفت در این برنامه با حضور رئیس جمهور بیش از ۲ هزار تفاهم نامه اجرای پروژه امضا شد که از این نظر می‌توان این دیدار تخصصی را ارزشمند خواند.

آنچه در دومین سفر رئیس جمهور به بوشهر گذشت

مهمان ویژه عروس و دامادهای بوشهر

پنجشنبه پس از نماز و استراحتی کوتاه حسینه عاشقان ثارالله بوشهر شاهد جشن ۳۱۳ دختر و پسر بوشهری بود که ازدواج را آسان گرفته بودند و به این مناسبت عروسی آنها یک میهمان ویژه داشت؛ آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس حمهور.

هنگامی که برای پوشش خبری این برنامه رفته بودیم آنچه بیش از همه جلب توجه می‌کرد، دخترانی با چادرهای سفید بود که با پوششی ساده دست در دست همسر خود برای ساده‌ترین عروسی ممکن پای به حسینیه می‌گذاشتند.

رئیس جمهور میهمان ویژه جشن آنها بود و در این مراسم در سخنانی کوتاه ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و شادباش جشن ازدواج به این تازه عروس و دامادهای بوشهر، بر اهمیت ترویج فرهنگ ازدواج تاکید کرد.

آیت‌الله رئیسی فاش کرد که تلاش نظام سلطه برای تضعیف نهاد خانواده و جایگزین مفاهیم غیرانسانی به عنوان شاخص‌های جعلی مدنیت است؛ او تسهیل ازدواج جوانان را از اولویت‌های دولت مردمی عنوان کرد.

روز نخست سفر استانی رئیس جمهور به استان بوشهر در حالی پایان یافت که از صبح روز دوم ورود وزیرهای روسای سازمان ها نوید اجرا و افتتاح پروژه‌های حیاتی این استان را می‌داد.

غیر شوری که بار دیگر در دیدار خورموجی‌های با رئیس دولت مردمی خلق شد، روز دوم را می‌توان روز افتتاح و اجرایی شدن پروژه‌ها با دستور رئیس جمهور و وزیران کابینه او دانست.

صبح روز بعد

هنوز ساعت به هشت صبح نرسیده بود که افتتاح پروژه‌های استان بوشهر با دستور متمرکز رئیس جمهور از بوشهر آغاز و ۱۵ طرح بزرگ آب شیرین‌کن‌های مپنا و وحدتیه، خط آبرسانی سیراف جم، آبگیری سدهای " اخند" و "باغان" و همچنین پروژه‌های انتقال برق به صورت رسمی بهره‌برداری شد.

آیت الله رئیسی در پنجمین سخنرانی خود در سفر به کرانه خلیج فارس، خوشحالی خود را از اینکه حالا می‌بیند که خواسته مردم بوشهر برای تامین آب اجابت می‌شود، ابراز کرد و گفت: " در سفر قبل همواره این سئوال بود که چرا مردم بوشهر در کنار دریا باید تشنه باشند؟.

او هم مانند مردم ساحل نشین معتقد بود که تامین آب گوارا از دریا حق مردم استان بوشهر است و اعلام کرد: ۱۵ هزار میلیارد تومان در حوزه آب استان بوشهر هزینه شده است در ادامه نیز طرح‌هایی که گره از مشکلات مردم باز کند با جدیت دنبال می‌شود.

رئیسی در سخنانی امیدوار کننده ادامه داد: هیچ مشکلی در کشور نیست که راه‌حل نداشته باشد و مشکلات آب، برق، گاز، مسائل شهری همه حل شدنی است.

او در این دیدار به استقبال گرم مهمان نوازان خونگرم بوشهری از او نیز اشاره و کرد و گفت که می‌داند این محبت‌های مردمی برای او و کابینه‌اش مسئولیت می‌آورد.

در ادامه افتتاح‌های صبح آدینه رئیس جمهور در بوشهر به صورت همزمان از ۲ هزار و ۲۲۱ واحد مسکن شهری و روستایی بهره‌برداری و دستور آغاز عملیات اجرایی ساخت ۴۷۰۰ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن را در این استان صادر کرد.

اهدای عبای بوحیری به رئیس جمهور

سفر به دیار فایز

رئیس دولت مردمی پس از این برنامه‌های افتتاح و آغاز عملیات اجرایی که به صورت متمرکز و ویدئوکنفرانسی از بوشهر انجام شد، برای یک دیدار مردمی دیگر راهی سفری ۱۱۵ کیلومتری شد؛ به مقصد خورموج، جایی که همشهری‌های مفتون و فایز دشتی انتظار شندیدن سخنان او را می‌کشیدند.

در استادیوم خورموج نیز مانند میدان رئیسعلی خیل جمعیت امیدوار و تقاضامند اماده بودند و در بدو ورود آیت الله رئیسی تا چند دقیقه ابراز احساسات مانع از آغاز سخنان رئیس جمهور مردمی بود که به گرمی پاسخ داد.

سخنرانی او در جمع مردم خورموج را می‌توان عصاره ای از پاسخ به دغدغه‌ها و پرسش‌های خبری یک هفته اخیر مردم کشور دانست؛ جایی که درباره مسمومیت دختران دانش آموز ایرانی سخن گفت و جایی که به اغتشاش‌های ارزی و مسائل کلی‌تری که دغدغه بسیاری از مردم بویژه جوانان است نیز اشاره کرد؛ مسکن، اشتغال و رفع بیکاری.

این روزها موجی از هشتک‌ها راه افتاده و مطرح می‌شود که دولت کاری برای دختران دانش آموز نمی‌کند؛ اما آن طور که آیت الله رئیسی در ششمین سخنرانی خود در سفر ۲ روزه به بوشهر گفت: به وزاری کشور، بهداشت و اطلاعات ماموریت داده است تا این اقدامات غیر انسانی را با شتاب پیگیری و با گزارش سریع و دقیق به مردم این توطئه را خنثی کنند؛ مساله‌ای که دلهره را مهمان مدارس دختران ایرانی کرده است.

او در ارتباط با وعده ایجاد یک میلیون شغل در سال، اعلام کرد که دولت از این برنامه عقب نیست و این وعده محقق شده است.

او در ارتباط با طرح ساخت مسکن دولت سیزدهم نیز گزارشی از افتتاح ۲ هزار و ۲۲۱ واحد مسکن در این استان داد و گفت دولت برای پاسخ به دغدغه خانه دار شدن زوج‌های جوان تلاش می‌کند.

آیت الله رئیسی در راستای رویکرد دولت مبنی بر گزارش دادن به مردم، خلاصه از اقدامات انجام شده برای حل چالش‌های آب و راه و بهداشت و درمان بوشهر داد و اطمینان داد که دولت او توسعه گردشگری و تامین تجهیزات و پزشک متخصص برای این استان با جدیت دنبال می‌کند.

سفر به دشتستان و دیدار با نمازگزاران بوشهری

او پس از این دیدار پر شور و برای خورموجی‌ها به یاد ماندنی، از دشتی به دشتستان رفت و در جمع برازجانی‌ها حاضر شد و پس از خوش و بشی گرم با آنها در آیین عبادی سیاسی نماز جمعه این شهر شرکت کرد تا نیم روز نخست دومین روز سفر آیت الله رئیسی به بوشهر در این شهر پایان یابد.

برنامه‌های عصر گاهی رئیس جمهور در دیار دارالحماسه بوشهر علاوه بر دیدار با علما و روحانیون شیعه و سنی بوشهر و تشریح ویژگی‌های و نقش یک طلبه سیاسی در جامعه امروز کشور و دفاع از نظام اسلامی، شرکت در شورای برنامه ریزی استان بود تا پس از جمع‌بندی سفر با حضور مدیران این استان در نشستی رسانه‌ای پاسخگوی خبرنگاران باشد.

بررسی مطالبه‌های کارشناسانه بوشهری‌ها در شورای برنامه ریزی استان

رئس جمهور در نشست شورای برنامه ریزی استان بوشهر بیشتر مصداقی و به طور مستقیم درباره مسائل و مشکلات احصا شده این استان سخن گفت؛ مسائلی که از نخبگان نظر سنجی شده بود، مطالبه مردم در دیدارهای عمومی او بوده و یا از جلسه شب گذشته او و معاون اجرای‌اش با سرمایه‌گذاران و طلایه‌داران تولید احصا شده بود.

او اینجا هم از بروکراسی‌های دست و پا گیر گله و چابک سازی را از مدیران مطالبه کرد، گفت باید به تاخیر افتاده‌های بوشهر مانند راه‌آهن بوشهر - شیراز را جبران کرد، باز هم بیان کرد که ما حدود پنج هزار کیلومتر ساحل داریم ولی سه تا چهار درصد از درآمد ناخالص ما از طریق دریا است که باید کار تحولی در این زمینه صورت گیرد، زمینه پویایی اقتصادهای دریا، کشاورزی، دیجیتال و صنایع پایین دستی در بوشهر فراهم شود و در اشتغال هم اولویت در همه دستگاه‌ها استفاده از نیروهای بومی باشد.

رئیسی باز هم و در شورای برنامه ریزی استان هم درباره مسئولیت‌های اجتماعی صنایع با تاکید موکد گفت: " به همه وزارتخانه‌ها و شرکت‌ها تاکید می‌کنم در این زمینه اهتمام ویژه داشته باشند".

پای ته لنجی و شوتی باز هم به شورای برنامه ریزی استان بوشهر باز شد و آیت الله رئیسی با پذیرش تفاوت مساله کوله بری و ته لنجی گفت: باید به گونه ای رفتار کرد که فعالان در کالای همراه ملوان به زندگی خود برسند و اثر منفی نیز بر تجارت کشور نداشته باشد.

او از حل کالاهای اموال تملیکی دپو شده در بوشهر هم به عنوان نمونه‌ای برای کارهایی که " با پیگیری خوب انجام شده" یاد کرد.

آنچه در دومین سفر رئیس جمهور به بوشهر گذشت

شبی با خبرنگاران بوشهری

خلاصه اینکه دومین سفر استانی رئیس جمهور به استان بوشهر با ۸۲ مصوبه با اعتبار بیش از هشت هزار و ۱۰۰ ملیارد تومان منابع برای توسعه عمرانی، ارائه ۳۰ پیشنهاد مصوبه محتوایی و نرم افزاری از سوی این استان و تفاهم با سرمایه گذاران برای اجرای ۱۱۱ پروژه به ارزش ۷۶۰ هزار میلیارد تومان پایان یافت تا رئیس جمهور سیزدهم در آخرین برنامه کاری خود در دومین سفر به بوشهر به پاسخگویی در برابر خبرنگاران بوشهری بنشیند.

حدود ۳۰ خبرنگار بوشهری به نشست خبری پایان سفر رئیس جمهور آمده بودند. نشستی که سوگی تلخ بر آن سنگینی می‌کرد؛ خبرنگاری که دیدار رئیس جمهور با مردم بوشهر را پوشش داد اما حالا قابی با زمینه مشکی از او در جلسه خودنمایی می‌کرد؛ بدرود آقای واژه‌ها ...

تصادفی مرگبار حسین دهقان خبرنگار جوان سیمای مرکز بوشهر را از جامعه خبری این استان گرفت و رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود ضمن تسلیت به جامعه خبری بوشهر از خداوند بزرگ خواست تا این جوان بوشهری را با علی اکبر امام حسین (ع) محشور کند.

نشست خبری با پرسش‌های چهار خبرنگار صدا و سیما، خبرگزاری های ایرنا، فارس و پیام عسلویه ادامه یافت و رئیس جمهور مسئولانه و با صبر و حوصله پاسخ گفت.

او این خبر خوش را به خبرنگاران داد که آمار بیکاری از ۸.۹ درصد به ۸.۲ درصد کاهش یافته اما در ضمن بیان کرد که این کاهش به معنای حل مشکل بیکاری نیست.

خبرنگار ایرنا در این جلسه هم صحبت از ته لنجی‌ را به عنوان مساله فراگیر، دیرینه و قابل اعتنای بوشهر و بوشهری‌ها پیش کشید و به نقد لایحه اخیر در این زمینه پرداخت؛ آیت الله رئیسی پاسخ داد که باید استاندار، نمایندگان مردم در مجلس و معاون اجرایی با ملوانان و سایر دست اندرکاران این بخش بنشینند و نقطه نظرات آنها را بشنوند؛ اگر معلوم شود که در جایی باید اقدام سریعی صورت گیرد این آمادگی در دولت وجود دارد.

هوای آلوده جنوب بوشهر به نشست خبرنگاران با رئیس جمهور هم کشیده شد و رئیس جمهور گفت که دستورات لازم صادر شده که شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه فعال شوند تا زودتر شاهد رفع آلایندگی‌ها باشیم.

او گزارش خلاصه‌ای از آخرین وضعیت‌ مصوبه‌ها دور نخست سفرش به بوشهر هم به رسانه‌ها داد و گفت که تاکنون ۴۰ درصد اجرایی شده و همین میزان نیز در دست اجرا است.

آنچه در دومین سفر رئیس جمهور به بوشهر گذشت

او در پایان و با مردم بوشهر سخن گفت؛ رئیس جمهور مردمی این نوید را به دریادلان بوشهری داد تا در سفرهای آینده خود میهمان هشت شهر دیگر این استان باشد.

رئیس جمهور دولت سیزدهم دومین سفر استانی خود به بوشهر را در ساعت ۹ شب پایان داد و حالا باید دید مدیران دولتی بوشهر با پیگیری‌های خود ضامن اجرای دقیق و بی نقص مصوبات اساسی و کارگشای دومین سفر استانی ۱۱ و ۱۲ اسفند ماه او به بوشهر می‌شوند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha