شبکه‌سازی در مساجد ضروری است

شیراز-ایرنا-معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور با بیان اینکه در حوزه شبکه‌سازی و تشکیلات در مساجد ضعیف عمل کرده‌ایم گفت: مساجد باید افزایش ارتباطات و تعاملات با یکدیگر را برای انتقال و به اشتراک گذاشتن تجربه‌ها، دانسته‌ها و دریافت‌ها در دستور کار قرار بدهند.

به گزارش ایرنا، مهدی مقدم شنبه در همایش سالروز تأسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در شیراز اظهار کرد: در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد وظیفه مشخص و معینی بر دوش ارکان و مدیر کانون گذاشته شد که این وظیفه عبارت از راهبری فرهنگی و هنری در این اماکن مقدس است.
معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور ادامه داد: مدیر کانون منصوب امام مسجد است و محور مسجد امام مسجد است. ارکان مختلف مسجد قرار است به عنوان بازوان امام در مسیر عمران و آبادی مسجد بکوشند.
مقدم اضافه کرد: کانون فرهنگی نقش مشخصی در فرهنگ و هنر دارد؛ با این حال می‌توان کارهای دیگری را هم به اقتضای شرایط و با هدف کمک به جبهه انقلاب اسلامی انجام دهد.
وی گفت: یکی از موضوعات اصلی که در حال حاضر در سرچشمه‌ها با آن درگیر هستیم و چوب کم‌کاری در آن عرصه را می‌خوریم، هنر و کادرسازی هنری است. بیان هنری در القا و تفهیم مفهموم مورد نظر ما تأثیر بسزایی دارد.
معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور با اعتقاد به اینکه کادرسازی هنری در مساجد باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد، گفت: اگر دستمان به جهت قالب هنر و نیروی هنرمند متعهد انقلاب اسلامی پُر بود شاهد اتفاقات ناخوشایند اخیر نبودیم.
مقدم با اعتقاد به اینکه کار تربیتی، کار اساسی و جدی مساجد است و مسجد محل تربیت است، افزود: هر چند گفته می‌شود مساجد را برای قرآن ساختند اما جای سوال است که مساجد برای خواندن یا پیاده کردن قرآن ساخته شده است؟ قطعا ابزار هنر برای جذب حوان و نوجوان و جذب فطرت‌های پاک به محیط پاک مسجد به ما کمک می کند. اگر از این ظرفیت استفاده نکنیم در فضای کنونی جامعه که رسانه‌ها برای ما رقم زدند شکست می‌خوریم؛
وی با اشاره به اینکه بعضی از امور جزء با ابراز هنر و رسانه قابل انتقال نیست، گفت: خلأیی که در استان‌ها بسیار به چشم می خورد این است که در حوزه شبکه سازی و تشکیلات ضعیف عمل کردیم؛ در حالی که اساس مساجد و ساختاری که برای مساجد در اسلام ترسیم شده تشکیلات محور و شبکه‌ای بوده است اما ما امروز در جزیره‌های جدا از هم کار می‌کنیم.
مقدم اظهار کرد: مساجد باید افزایش ارتباطات و تعاملات با یکدیگر را برای انتقال و به اشتراک گذاشتن تجربه‌ها، دانسته‌ها و دریافت‌ها در دستور کار قرار بدهند.

ضرورت توجه به جایگاه حلقه‌های میانی برای اداره امور جامعه
حمیدرضا قانعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در این نشست گفت: آنچه که از بررسی نقش مسجد در صدر اسلام به دست می‌آید جامعیت مسجد در همه زمینه‌های عبادی، سیاسی، آموزشی، نظامی و قضایی بوده است و محور همه آنها امامت و پیشوایی در مسجد است که به عنوان مهمترین مسئله در ساختار و پیکره این مکان مقدس مطرح است و کوچکترین غفلت سرانجام به لوث شدن هدف کلی و پایمال شدن مقصد نهایی خواهد شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ادامه داد: اهمیت این موضوع در ساختار مسجد به اندازه‌ای است که در زمان پیامبر(ص) شخص ایشان عهده‌دار اداره مسجد نبی بود و با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) نیز مساجد همواره مانند دوران صدر اسلام جایگاه واقعی خود را باز شناختند به طوری که نیروهای فعال در مساجد به طور مستقیم در متن انقلاب شرکت جستند به گونه‌ای که از آن زمان مساجد نقش پایگاه ارتباطی مردم را به عهده داشتند.
قانعی اضافه کرد: بسیاری از برنامه‌های انقلاب مانند رفراندوم، شوراهای محلی، کانون‌های بسیج و دیگر ضرورت‌های زمان در مساجد انجام می‌شد.
وی عنوان کرد: با بررسی تحولات سال‌های سرنگونی رژیم شاهنشاهی و پیروزی انقلاب اسلامی نقش و اهمیت مسجد در ابعاد مختلف به وضوح هویداست؛ در آن موقعیت مردم و روحانیت با محوریت مساجد به مبارزه ادامه می‌داند که نه در گذشته، نه در حال و نه در آینده هیچ مکانی قابلیت این مرکزیت را ندارد و هم اینک نیز اگر مردم از این مرکز دور بمانند موجبات شادی دشمنان و تضعیف انقلاب فراهم خواهد شد.
قانعی یادآور شد: در آن موقعیت حساس مسجد پایگاه عمده‌ای شد تا شاگردان و پیروان حضرت امام به همراه اقامه فرائض دینی و عبادی که دلیل حضور مردم در مساجد بود پیام‌ها و اهداف امام خمینی را دریافت کنند.
وی گفت: به گفته امام خمینی (ره) مسجد محلی است که از آن باید امور اداره شود؛ این مساجد بودند که این پیروزی را برای ملت ایران به ارمغان آورد و این مراکز حساسی است که ملت باید به آن توجه داشته باشند. این طور نباشد که خیال کنیم حالا ما دیگر پیروز شدیم و دیگر نیازی به مساحت نداریم؛ پیروزی ما برای اداره مسجد است.
او بر ضرورت بازنگری در کارکرد ویژه‌ای که برای مساجد در نظر گرفتیم تأکید کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب بر نقش و جایگاه حلقه‌های میانی برای اداره امور جامعه در چله دوم انقلاب اسلامی تأکید و برای تحقق این امر مهم به نقش جدی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به عنوان یکی از خاستگاه های اصلی برای شکل‌گیری حلقه‌های میانی اشاره کرده‌اند. در همه مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و سیاسی لذا باید به مساجد برگردیم و نیروهای وفادار به انقلاب اسلامی را در خود مساجد ساماندهی و سازماندهی مجدد کنیم.

مسجد مرکز همه تحولات خوب است
حجت‌الاسلام حسین امیدی، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی‌ هنری مساجد فارس هم بر ضرورت ارتقا بخشیدن کمی و کیفی مساجد تأکید کرد و اظهار کرد: مساجد خاستگاه انقلاب اسلامی و امتداد انقلاب الهی امام کبیر هیتند و بر اساس نظرات و منویات رهبر معظم انقلاب، مساجد محور اصلی انقلاب هستند.
مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی‌ هنری مساجد فارس ادامه داد: اگر مساجد آباد باشند و در عرصه رفع آسیب‌های اجتماعی که توسط تهاجمات دشمن گریبانگیر نوجوانان، جوانان و مردم جامعه شده است واکنش صحیحی نشان دهند آسیب‌ها کاهش می‌یابد.
حجت‌الاسلام امیدی اضافه کرد: گاهی ممکن است ما مسیر را اشتباه برویم و در جای دیگری به دنبال تربیت صحیح و انجام کار فرهنگی و جهادی باشیم اما نقطه عزیمت تمام فعالان فرهنگی و اجتماعی در عرصه‌های دین و مذهب مسجد است.
وی افزود: حرکت پیامبر (ص) هم از مسجد شروع شد و ظهور امام زمان (عج) نیز محورش مسجد است‌؛ امام خمینی (ره) هم برای پایه‌ریزی انقلاب اسلامی از مسجد شروع کردند؛ امام فرمودند مسجد سنگر است و حفظ این سنگر از واجبات است.
امیدی بیان کرد: امام فرمودند ما انقلاب کردیم تا مساجد را اداره کنیم؛ اساس و بنیان انقلاب مسجد است و هنرمندانی هم که در عرصه‌های مختلف فعالیت دارند، هنر خود را در قالب هنرهای نمایشی، گروه‌های سرود و تئائر در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به منصه ظهور می‌رسانند. کسانی که میخواهند در حوزه نوجوان جوان کارکنند، مسجد بهترین جاست.
وی با بیان اینکه مسجد پایگاه مهم و اساسی روحانیون برای تبیین است، افزود: مسجد مرکز همه تحولات خوب و عالی است که در لسان معصومین و کلام خدا یاد شده است. بیش از ۲۸ بار ذکر نام مسجد در قرآن یاد شده و این درسی برای ماست که محوریت مسجد را فراموش نکنیم.
مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی‌ هنری مساجد فارس گفت: مجموعه کانون‌های فرهنگی مساجد آمادگی دارند در زمینه‌های مختلف حمایت مادی و معنوی کنند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha