نقش محوری استان‌های شمالی در انجام تعهدات بین المللی کاهش گازهای گلخانه ای

ساری-ایرنا- مدیران و کارشناسان منابع طبیعی و آبخیز داری مازندران نقش استان های شمالی در اجرای طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال دولت سیزدهم را همسو با کاهش گازهای گلخانه‌ای و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی ،محوری و اساسی توصیف کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، برنامه کاشت یک میلیارد اصله نهال در دولت سیزدهم برای حفاظت از خاک کشور از سال جاری آغاز شده است و همسو با این رویکرد استان های مختلف به خصوص مازندران و دیگر استان های شمالی باید تعهدات خود را در اجرای این طرح عملیاتی کنند.

دولت مردمی آیت الله رئیسی بر اساس تعهدات بین‌المللی که هر کشوری به همان اندازه ای که کربن تولید می‌کند باید ترسیب یا جذب کربن داشته باشد در یک اقدام عملی طرح کاشت یک میلیارد درخت را به مدت چهار سال با شعار " درخت برای زندگی - باهم بکاریم برای ایران سرسبز و قوی" برنامه ریزی و شروع کرد .

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری مازندران منطقه ساری روز شنبه به مناسبت هفته منابع طبیعی در نشست با خبرنگاران گفت: اگر در حفاظت و صیانت از عرصه های طبیعی توجه نشود ، به وطور یقین امنیت زیستی با تغییرات آب و هوایی به مخاطره می افتد.

سید علی علوی با بیان این که ایران با داشتن صنایع پرکربن بر اساس آمار سال ۲۰۲۰ رتبه هفتم تولید کننده کربن و رتبه ۴۲ تا ۴۵ ترسیب کربن را دارد ، تاکید کرد ، دولت مردمی سیزدهم تصم گرفته است تا با اجرای طرح کاشت درخت فاصله این دو مقوله مهم زیستی را کم کند.

وی با بیان اینکه میانگین سرانه فضای سبز جنگلی به ازای هر نفر در کشور حدود ۶ تا هفت متر مربع است که در این طرح به ۱۵ متر مربع خواهد رسید، گفت: تحقق درست و به موقع این طرح جلوی تحریم ها که به واسطه افزایش تولید کربن خدای ناکرده ایجاد خواهد شد را می گیرد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری همراهی همه کشورها علیه کشوری که در کاهش گازهای گلخانه ای اقدام عملی نکند، نسبت به تحریم های سیاسی چندین برابر خواهد بود، گفت: دولت همسو با این رویکرد در صدد انجام تعهدات بین المللی است و در این راستا مازندران و دیگر استان های شمالی به واسطه شرایط جغرافیایی خاص، نقش محوری در کاهش گاز های گلخانه ای دارند.

علوی تولید گازهای گلخانه ای ، آب شدن یخچال ها و کم شدن منابع تولید اکسیژن از مخاطره های جدی آینده جامعه جهانی است ، گفت: کاشت یک میلیارد درخت در چهار سال در این دولت قابلیت اجرایی و عملی دارد و طبق برنامه هر درخت غرس شده نیز شناسنامه دار می‌شود .

وی طرح کاشت یک میلیارد درخت را یک حرکت اجتماعی جهانی توصیف کرد و گفت: اگر هر یک از ایرانی که در این خاک زندگی می کند نسبت به این حرکت فرهنگی اجتماعی بی توجهی کند ، در واقع عامل تقویت تحریم جهانی علیه کشورش شده است.

نقش محوری استان‌های شمالی در انجام تعهدات بین المللی کاهش گازهای گلخانه ای

سهم تولید سه میلیون اصله نهال منابع طبیعی مازندران محقق شد

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری نیز در این نشست با بیان این که تولید سه میلیون اصله نهال طبق برنامه تولید و کاشت یک میلیارد درخت طی فعالیت چهارساله دولت سیزدهم در استان انجام شده است، گفت: تا کنون حدود ۲میلیون اصله نهال به صورت رایگان بین اقشار مختلف مردم ، نهاد و موسسات عمومی توزیع شده است.

فتح الله غفاری به وجود هفت نهالستان تولید انواع گونه های جنگلی و بومی برای زراعت چوب و توسعه فضای سبز استان اشاره کرد و افزود :در راستای دستور ریاست محترم جمهوری و حمایت وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر این که طی برنامه چهارساله یک میلیارد اصله نهال تولید و با مشارکت مردم کاشته می شود، این موضوع توسط منابع طبیعی استان به صورت عملی در سال جاری محقق شد.

وی با توضیح این که تولید و کاشت درختان هیچ گونه بار مالی و هزینه ای برای دولت ندارد، بیان داشت: ۱۶۴هکتار از هفت نهالستان تحت پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری به صورت قرارداد با پیمانکاران ، نهال مورد نظر تولید و به صورت رایگان در اختیار عموم مردم قرار داده می شود.

وی با بیان این که طبق برنامه سال آینده تولید نهال درخت در مازندران به حدود هفت میلیون اصله می رسد، ادامه داد: این رقم در سال آخر دولت سیزدهم به۱۲ میلیون اصله نهال در این منطقه خواهد رسید.

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری از ارسال حدود ۶۰ هزار اصله نهال به استان های همجوار خراسان شمالی ، اردبیل و سمنان خبر داد و گفت: با هماهنگی سازمان صمت ،شرکت های سلولزی و شهرداری های استان توزیع حدود یک میلیون اصله نهال باقی مانده از نیمه دوم اسفند همزمان با هفته منابع طبیعی در استان شروع می شود.

وی گفت: در حال حاضر سه نهالستان کلوده شهرستان آمل، لاجیم شهرستان سوادکوه و زاغمرز شهرستان بهشهر در قالب خرید خدمات و نهالستان‌های چمستان شهرستان نور، پچت و چلمردی و ونمک شهرستان نکا در قالب قراردادهای مشارکتی مدیریت می‌شود.

وی نسبت به اهمیت نگهداری نهال های کاشته شده در هر یک از نقاط استان به خصوص در حاشیه جاده های مازندران اشاره کرد و گفت: از آن جایی که کاشت و زراعت چوب در زمین های کشاورزی و باغی که بازدهی خوبی در محصولات دارند، زراعت چوب به دلیل طولانی بودن رسیدن به درآمد ، توجیه اقتصادی ندارد، به همین دلیل باید از زمین های کم بازده به خصوص حاشیه جاده ها ، آب بندان ها ، خیابان ها و پارک های شهری بیشترین بهره را ببریم.

وی تصریح کرد: متاسفانه به دلیل مشکلاتی که در نگهداری سه سال اول نهال های کاشته شده وجود دارد، تا ۹۰ درصد این نهال ها از بین می روند، معضلی که باید با همکاری آحاد مردم حل و فصل کنیم.

نقش محوری استان‌های شمالی در انجام تعهدات بین المللی کاهش گازهای گلخانه ای

عرصه های طبیعی مازندران همواره در حال رصد است

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان مازندران- ساری با بیان این که عرصه های طبیعی استان همواره در حال رصد شدن است ، گفت: بسیاری از تصرفات به عرصه های طبیعی شمال سنواتی است و طبق بررسی های صورت گرفته و بر اساس نقشه ، عمده تصرفات در عرصه های طبیعی اختلافی بین منابع طبیعی و مردم است .

موسی مقیمی با توضیح این که این عرصه ها با محوریت جهاد کشاورزی مازندران و ثبت اسناد در حال بررسی است، ادامه داد: ساخت وساز ها در عرصه های اختلافی ایجاد شده است ، عرصه هایی که سال های در اختیار مردم بود، صد البته ما منکر تصرفات و تخلفات جدید در منابع طبیعی نیستیم ، ولی هرگونه تصرف و تجاوز به عرصه های طبیعی را بلافاصله پیگیری وبرخورد قانونی انجام می شود.

وی به جود ۲۶۰ واحد معدنی در عرصه های مختلف مازندران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۶۰ درصد این واحد های معدنی در استان فعال و ۴۰ درصد غیرفعالند.

معاون حفاظت از امور اراضی منابع طبیعی مازندران با اشاره به این که عملیات معدنی فی النفسه تخریب کننده است، در عین حال بیان داشت: مجوز های بهره برداری معدنی در عرصه های طبیعی با توجه به نیاز استان صادر و واگذار شد.

وی با ذکر این نکته که از سه سال گذشته تا کنون حتی یک مجوز بهره برداری از معدن جدید در استان صادر نشده است ، گفت:در این مدت فقط به معادن در سطح برداشت داخل پروانه بهره برداری ، مجوز داده شده است ، بنا داریم همچنان از صدور مجوز جدید معدنی خودداری کنیم.

وی ادامه داد: علت این که از صدور مجوز معدنی پرهیز می شود این است که از سازمان صمت خواسته ایم نیازمندی استان در بحث معدن چقدر است ، اگر نیاز به معدن جدید دارید،چرا ۴۰ درصد از معدن های دارای مجوز ،فعال نیست.

معاون حفاظت از امور اراضی منابع طبیعی مازندران با بیان این که بهره برداری خارج از محدود عرصه پروانه را در استان به عنوان تخلف داریم ، گفت: اما همه این فعالیت رصد و تنظیم تخلف می شود ، اکنون بیش از ۱۰ مورد معادن استان به علت تخلفات تعطیل و یا تعطیلی موقت و غیر فعال شدند.

نقش محوری استان‌های شمالی در انجام تعهدات بین المللی کاهش گازهای گلخانه ای

عزم دولت سیزدهم در اجرای طرح های آبخیزداری

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری نیز گفت: در ۱۰ سال گذشته خوشبینانه ترین وضعیت حدود ۱۵درصد فعالیت آبخیزداری در استان انجام شد ، چراکه در اجرای این طرح به اعتبارات زیادی نیاز داریم .

اسماعیل مختار پور با بیان این که در سفر رئیس جمهور به مازندران ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار اجرای طرح آبخیزداری برای استان تخصیص داده شده است که طی سه سال باید جذب و عملیاتی شود، افزود: از این میزان اعتبار ۱۶۵ میلیارد تومان برای منطقه ساری است که تا کنون حدود هفت میلیارد تومان آن جذب و سه طرح آبخیزداری نیز عملیاتی شد.

وی با بیان این که اهمیت اجرای طرح های آبخیزداری در عرصه های بالا دست مازندران پس از سیل ۷۸ در شهرستان نکا دو چندان شده است، ادامه داد: با اجرای ۱۰ سد سرشاخه گیر در شرق استان در سیلاب سال ۱۳۹۸ خسارتی به واحد های مسکونی و اراضی کشاورزی وارد نشد.

استان مازندران حدود ۲ میلیون و چهار هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن عرصه های طبیعی شامل جنگل و مرتع است.

برای حفاظت و مدیریت عرصه های طبیعی مازندران ۲ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ساری و نوشهر فعالیت دارند که منطقه ساری حدود ۷۱ درصد و نوشهر حدود ۲۹ درصد این عرصه ها را مدیریت می کند.در مجموع حدود ۵۴ درصد از عرصه های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و همچنین نیمی از جنگل های هیرکانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای مازندران واقع است.

مازندران حدود ۴۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد که در آنها سالانه بیش از هفت میلیون تن محصول تولید می شود. این استان در تولید ۱۵ نوع از محصولات کشاورزی و باغی هم رتبه اول تا سوم کشور را دارد ، ظرفیت این شرایط در حالی است که تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی و باغی در مازندران همچنان از چالش‌های مهم این استان محسوب می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha